Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Blomsterbed - skærver, flis eller...  (Læst 1728 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline egely41

• Bruger
Blomsterbed - skærver, flis eller...
« Dato: 15 Januar , 2012, 10:56 »
Hej på forum, og godt nytår.

Her til foråret skal jeg have gjort noget ved mine staudebede. Indtil sidste sommer hvor jeg fik mine høns, havde jeg flis i mine staudebede, men da mine høns går frit i haven og ELSKER at rode i flisen, ligger der mere flis på græsplænen end i bedene  >:(
Derfor har jeg overvejet a investere i nogle granit skærver, til at erstatte flisen i bedene, men ville først høre om der er nogen der ved om hønsene også vil skrabe i skærver og sprede dem over hele haven?
Camilla.

Offline Lene Kongstad

• Bruger
Sv: Blomsterbed - skærver, flis eller...
« Svar #1 Dato: 15 Januar , 2012, 11:05 »
I deres jagt efter smådyr, som der vil være masse af under skærver, vil de også skrabe i disse.

Der er ikke andet for end at finde sig i det eller opdele haven.

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #2 Dato: 15 Januar , 2012, 11:13 »
hvis hønsene skraber i dine staudebede, er de så ikke ret nemme og holde?? Jeg tænker mere  på om du så ikke kunne undgå skærver og flis helt. Hønsene har vel skrabt det meste ukrudt væk
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline crj100

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 15 Januar , 2012, 16:47 »
hvis hønsene skraber i dine staudebede, er de så ikke ret nemme og holde?? Jeg tænker mere  på om du så ikke kunne undgå skærver og flis helt. Hønsene har vel skrabt det meste ukrudt væk
Jo, her går det helt fint. Hønsene holder ALT nede, også de spirende Hostaer  ::) Så er par øjeblikkes uopmærksomhed, og et fint skud på 10 cm er hakket helt ned i jordhøjde.....
Med venlig hilsen,
Søren
P.t. "fører" Mikkel Ræv 15-0. Har 1. gang mistet 11 Lys Sussex og 2. gang 4 Laksefarvede Faverolles.
Nuværende bestand: 0.2 Laksefarvet faverolles (1 ren og 1 lidt blandet), 0.2 Lys Sussex (med lidt blandingsblod), 0.1 Gul Sussex, 0.0.3 skønne kyllinger fra en Guldrandet wyandot hane og xx af ovennævnte. Hertil nyankommet 0.0.2 Maran og 0.0.4 Aracuna (hvoraf en med kun én vinge!)

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #4 Dato: 15 Januar , 2012, 19:23 »
Jo, her går det helt fint. Hønsene holder ALT nede, også de spirende Hostaer  ::) Så er par øjeblikkes uopmærksomhed, og et fint skud på 10 cm er hakket helt ned i jordhøjde.....
hønsene skraber og hakker vel hverken mere eller mindre i blomsterne uanset om der er flis, skærver eller andet rundt om ;)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #5 Dato: 15 Januar , 2012, 19:26 »
Nej men de er mere aktive der hvor der er lagt noget på jorden netop fordi der er flere orm og insekter under den slags.

Offline Ege

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 15 Januar , 2012, 19:29 »
Her i haven er alt plantet så tæt at der næsten ikke er bar jord og satser på at hønsene IKKE ødelægger mer end højst nødvendigt
Ellers må jeg lave "Bure" til de mest sarte ( elskede planter) ;D
men om flis eller skærver hjælper
Skræver er vel tungt og hårdt at flytte ???? for et hønsenæb
dværg Orpington.   div farver,  Mookee duer, Hvide koikarper, 1 Dværg Scnauzher   og 1.0 ægtefælle 0.0 børn

Offline Annette S.

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 15 Januar , 2012, 20:48 »

Skræver er vel tungt og hårdt at flytte ???? for et hønsenæb

Hmmmm .... mine små dværgkochin kunne sagtens møblere rundt på skræverne i indkørslen i deres skraben og søgen efter lækkerbiskner ... så hvor der er vilje, er der vej  ;)
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 15 Januar , 2012, 20:59 »
Her i haven er alt plantet så tæt at der næsten ikke er bar jord og satser på at hønsene IKKE ødelægger mer end højst nødvendigt

De ville ikke ødelægge mere end højst nødvendigt. Og spørger du hønsene så er alt højst nødvendigt.  :D

Skærver er vel tungt og hårdt at flytte ???? for et hønsenæb

Er skærverne tilstrækkeligt store vil hønsene have svært ved at flytte dem. Jeg tror nu ikke det er skærver i den størrelse der er tænkt på.

men da mine høns går frit i haven og ELSKER at rode i flisen, ligger der mere flis på græsplænen end i bedene  >:(
Derfor har jeg overvejet a investere i nogle granit skærver, til at erstatte flisen i bedene, men ville først høre om der er nogen der ved om hønsene også vil skrabe i skærver og sprede dem over hele haven?

Skærver spredt over græsset er definitivt noget skidt for plæneklipperen. Det bliver alt for dyrt i nye klinger.
Mvh
Erik Andersen

Offline Henrik Helms Madsen

• Passiv bruger
  • HHM
    • Lidt nye haner
« Svar #9 Dato: 15 Januar , 2012, 21:09 »
Jeg har et stort stenbed i haven med skærver det går hønsene pænt udenom. /o

De ville ikke ødelægge mere end højst nødvendigt. Og spørger du hønsene så er alt højst nødvendigt.  :D

Er skærverne tilstrækkeligt store vil hønsene have svært ved at flytte dem. Jeg tror nu ikke det er skærver i den størrelse der er tænkt på.

Skærver spredt over græsset er definitivt noget skidt for plæneklipperen. Det bliver alt for dyrt i nye klinger.
1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #10 Dato: 15 Januar , 2012, 21:37 »
egely42 hvad har du sol kant rundt om flis bedene

Offline egely41

• Bruger
« Svar #11 Dato: 31 Januar , 2012, 06:55 »
Ha, hvor har i ret, det er nok håbløst at finde noget der ikke bliver spredt over plænen. Måske jeg i stedet skulle fokusere på at beskytte stauderne og lade hønsene klare ukrudtet der kommer frem imellem planterne som nogle foreslår. Jeg har i øvrigt en lav stenkant langs alle bede der ikke er høj nok til at holde flisen inde når hønsene "går amok"  :D

Og så har Pilegaarden jo nok ret i at det er bedre at få en slump flis i plæneklipperen end skærver!

Faktisk var der en nabo der påpegede at dræbersneglene i hendes have "bor" i flisen under hendes planter, så hun vil bortskaffe den, men jeg har altså ikke nogle dræbersnegle, så måske hønsene spiser dem når de roder i flisen.
Camilla.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #12 Dato: 31 Januar , 2012, 09:09 »
Når man har fritgående høns, har man taget et valg. Lev med det og sæt planterne i bur *e. Her på matriklen kan man i øvrigt høre når hønsene finde en klump snegleæg. Det bliver annonceret som var det kaviar ::) - og lynhurtigt spist inden "de andre" får ejerfornemmelser eller vil dele. Men vi har nu meget få snegle, selvom det er nogle år siden vi havde moskusænder. De fik ryddet godt ud i dem.
Som pilegaarden skriver, så er skærver skidt for plæneklipperen.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #13 Dato: 31 Januar , 2012, 09:42 »
men jeg har altså ikke nogle dræbersnegle, så måske hønsene spiser dem når de roder i flisen.

Det er snegleæg og små ny klækkede snegle (+ regnorm + bænkebidere + alt andet små kryb) som hønsene finder under flisen. Det er rigtigt at jorddække, alle slags, ink træflis er en snegle klækkeri derfor er hønsene der /o
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand