Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nybegynder-Hønsehus str ?+ andre spørgsmål..  (Læst 9941 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Fkalinka

• Passiv bruger
Nybegynder-Hønsehus str ?+ andre spørgsmål..
« Dato: 14 Januar , 2012, 22:20 »
Godaften derude i stuerne.

Vi går lidt at snakker om her hjemme at vi måske skulle prøve at have lidt høns.

Men vi har lige lidt spørgsmål, da vi vil starte rigtigt ud, uden alt for mange begynder problemer.

Har læst lidt, men har stadig spørgsmål.

Inden vi går ud og køber nogle høns, vil vi lave en hønsegård med inde gang til "hønse"rum i hestestalden, men hvor stor en hønsegård + hus vil i anbefale?
vi snakker om 4-6 høns, da vi mener det burde vare nok til vores forbrug.

Vi vil også gerne høre lidt om hvilken høns i anbefaler, vores krav er, at de kan lægge æg og samme tid er pæne at se på, da de vil indgå som en del af have/legeplads.

På forhånd tak for svar.

Forsat god aften

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Nybegynder-Hønsehus str ?+ andre spørgsmål..
« Svar #1 Dato: 14 Januar , 2012, 22:33 »
Jeg vil foreslå, at I til en start får fastlagt hvilken race i ønsker. Og også om det skal være dværg eller stor race.
Hvad der er bedst, og især hvilke der er fine at se på, er næsten umulig at råde om, da det i den grad afhænger af hvem man er.
Men når I har fastlagt race osv., så er det nemmere at komme med råd mht. størrelse på hus/gård, da de forskellige racer har forskellige behov for plads.
Nogle racer kræver meget lidt plads, andre vil gerne have næsten ubegrænset, og kan - hvis de får muligheden - selv skaffe sig føden, for en stor dels vedkommende.
Hvad jeg har af høns, er for såvidt irellevandt, da vi er forskellige, har forskellige behov og syn på fjerkræ racer /o

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #2 Dato: 14 Januar , 2012, 22:39 »
Glemte at skrive, at der er udmærkede beskrivelser af mange forskellige racer i dette Forum´s leksikon

Offline Fkalinka

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 14 Januar , 2012, 22:46 »
Krav til hønsene, de skal kunne gå i en ikke alt for stort hønsegård, kræver dværg hønse mere plads en de store?

Det er ikke så vigtigt om den er stor eller lille, og syntes de fleste er pæne ;) men det vigtigs er at det er en nem begynder høne, der kan ligge æg og ikke er agressiv da vores børn også skal kunne gå ind og hente æg.

Så ville høre hvad i anbefalede at starte ud med, kender intet til høns.

beklager alle de spørgsmål.

Offline Fkalinka

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 14 Januar , 2012, 22:46 »
Ok, prøver og kigge  :)

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #5 Dato: 14 Januar , 2012, 22:49 »
Pladsmæssigt er en go' tommelfingerregel at der skal være min. 1/2 kvm gulvplads i huset og 2 kvm gårdsplads til hver høne. Lidt mindre hvis det er en dværgrace og lidt mere hvis det er en af de helt store racer.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Henrik R.

• Passiv bruger
  • HUSK dagen idag er den første i resten af dit liv.
« Svar #6 Dato: 14 Januar , 2012, 23:35 »
Pas på at I ikke laver huset og hønsegården for lille.
Det her "hønseri" har stærke tendenser til at udvide, så hellere lidt mere plads end tænkt fra start.
I skal vel også have en hane, og det - plejer - at give "hønsebørn" på sigt............  ::) (Vores børnebørn ELSKER de små kyller)
Selvom de skal slagtes på et eller andet tidspunkt, så skal de have noget plads til de er store nok til fryseren.
Med hensyn til valget af høns, så hænger tingene sammen. Små høns giver mindre æg og store høns giver store æg.
Så er der jo også farverne på æg. De kan være brune, blå, grønne, osv. og selvfølgelig hvide i alle nuancer. De er kun arten som bestemmer dette.
Personligt er jeg til de store mørkebrune og det er fedt at se mine kollegaer kikke, når jeg piller et æg til madpakken.  ;D
I  skal også tænke på indretningen i hønsehuset så ungerne kan komme til at samle æg - og kikke efter at der er mad og vand til kyllerne. Det skal være - forholdsvis - nemt at få frisk foder og vand til dem.  ;)

Men rigtig god fornøjelse - det er mere spændende end I tror.

Henrik

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 14 Januar , 2012, 23:47 »
Nu er Rudy så forfærdeligt beskeden. ;)

Men faktisk er Orpington (som Rudy har) utroligt flotte og rolige dyr. De findes i stor og 'pygmæ'. Jeg sværger til store høns.  :D

Orpington er ikke stor-producerende mht æg, men lægger dog en fornuftig mængde. De er samtidigt utroligt flotte at se på pga deres meget voluminøse fjerdragt.

De er relativt lette at have med at gøre, så de er velegnede som begynder høns. De er lidt tunge, og derfor ikke særligt flyvske. De skrukker og er særdeles omsorgsfulde overfor kyllinger. De kan ifm skrukning være lidt klodsede i håndtering af æg.

De egner sig sædvanligvis også til slagtning, hvis der skulle være et overskud af haner.

God fornøjelse.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 15 Januar , 2012, 07:23 »
Nu får du sikkert mange forslag, men prøv at kigge på wyandotter, maraner, welsumer... Det er alle store og rolige høns, som nemt bliver meget tillidsfulde.

Og som de siger: hellere for meget plads end for lidt!! Det kan gribe om sig... og selv hvis det ikke gør, har hønsene det bedst med meget plads  /o
Mvh Marianne

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 15 Januar , 2012, 08:15 »
Velkommen på forum, Lilly :D
Prøv at låne "Den store hønsebog" af Jørgen Liljesøe på biblioteket eller "Dværghøns i haven" også af ham.
Dværgwyandotter en er supergod begynder race, de er nemme, ret nøjsomme, meget tillidsfulde, de lægger pænt store æg og er gode vinteræglæggere. De fås i et stort antal farver og tegninger.
Held og lykke med planerne. 
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Fkalinka

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 15 Januar , 2012, 13:03 »
Tak for alle svarene :-)

Var lige ude og skridt måle, tro hønsegårde kan blive omkring 10-14 kvm og huset omkring 3 kvm og i "2" etager.
Der vil ikke blive mulighed for at de kan komme til at gå frit, da mine hunde nok syntes det er noget sjovt legetøj ;-)

Ville der kunne gå 4-6 høns der?

Kan man blande store og små høns uden at de slåes? Tænker jeg stadig vil være glad for et stort blød kogt æg ;-) men kan godt li de små..

Jeg er nok faldet lidt for wyandotter, evt i dværg da den lyder som om den er glad for at ligge æg om vinteren også og rimelig nem som begynder høne.
Hvis man tager dværg høns, skal man vel "bare" bruge 2 æg istedet for 1?

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #11 Dato: 15 Januar , 2012, 14:06 »
Du kan sagtens have en blanding af store og små høns sammen, har du hane, bør det dog være en dværg, da en stor hane kan skade de små høns, når han træder dem.
Mine dværgæg vejer 45-50 g så jeg bruger som regel 3 dv = 2 store æg.
I dværg æg får du "mere for pengene", da deres blommer er relativt større dvs. mindre hvide, og hviden er jo 85 % vand.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 15 Januar , 2012, 14:10 »
Det er nok bedst med små høns så. Kan godt anbefale dværgwyandotter som æglæggere. Mine unge høns begyndte med at lægge æg for godt en måned siden hvor mange andre stopper.

Men de skrukker også nemt! Den ene af mine har lagt sig og så kommer der ingen æg fra hende.
Desuden er hanen meget påpasselig. Det vil sige at der ikke er nogen der må komme til hans damer. Når der kommer andre i nærheden end mig overfalder han dem i forsøg på at jage dem ud. Nu er han jo ikke så stor, så det skræmmer ikke rigtig nogen her, men jeg ved ikke hvor store dine børn er?
Det betyder selvfølgelig ikke at det er den race der er sådan!!!  Sådan er min hane altså bare.  :-\

Du kan måske også have en lille hane og to store og 2-3 små høns? Så er der en chance for æg selvom de små skrukker.  ;)

Okay du havde skrevet nogenlunde det samme Marianne. ;)
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Fkalinka

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 15 Januar , 2012, 17:45 »
Super :-) Mange tak for svar.

Det bliver nok nogle dværgwyandotter og så en eller anden stor race, kan godt se det hyggelige i at samle flere slags æg.

Når, men vi skal jo også lige have bygget gården først, så jeg har god tid til at tænke mig ekstra om ;-)

Hvordan med rotter, døjer i meget med dem, det skal lige siges vi har heste og kanin i forvejen, så det sker der er nogle der finder vejen forbi, men vil jo helst ikke have flere der syntes de skulle kigge ind, men tænker hvis fodret er i tønder og der er lukket ind til hønse huset, så er det vil ikke en stor plage?

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #14 Dato: 15 Januar , 2012, 18:50 »
Det er en skrøne, at høns tiltrækker rotter.
Men hønsefoderet tiltrækker rotter, så det bør man have i tætte fodertønder med låg.
Man skal også sørge for at der ikke ligger foder om natten.
I de år jeg har haft høns, har jeg aldrig haft rotter.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk