Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: lus.......  (Læst 7741 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline maja1981

• Bruger
lus.......
« Dato: 14 Januar , 2012, 22:02 »
øv øv. havde endelig besluttet at i dag skulle hanen af med hovedet så han kunne spises.
 (havde glædet mig sådan til at høre hvordan han smager, spiser ikke selv kød)

men efter aflivning kører vi så op til svigerforældrene og svigermor skal vise hvordan man ordner sådan en fætter (første gang for mig)

vi ser til stort chok at han er FYLDT med krible kravle dyr.

og bliver hurtigt enige om at ham havde vi ikke lyst til hverken at ordne eller spise, så han røg i skraldespanden.. øv

nå men er netop kommet hjem og vil finde ud af hvad for nogle krible krable dyr det er, og er stadig meget forundret over jeg ikke har opdaget det før.

det eneste det kan være er lus, det eneste som ikke helt passer er størrelsen. der står 1mm her i leksikon og kiggede længe på dem og de største var 2-3 mm (fandt målebånd frem da jeg kom hjem) og nogle meget små, næsten usynlige.
de sad i bagenden/nederst på brystet. de var brunlige og aflange og der var masser af æg i fjerene som billed herinde.

har heldigvis købt staldchok som de nu alle får en tur med. har endnu ikke kigget de andre høns.

dyrene ser sunde ud, spiser godt og næsten alle høner lægger æg. så har derfor slet ikke haft mistanke om utøj, og har derfor ikke haft kigget dem så tæt på.
det eneste problem de har haft er lidt tynd mave så der har siddet lidt afføring i fjerene, men det har jeg fået styr på igen. denne hane var dog mest slem.

de får hønseguf et par gange ugentligt og de blev behandlet for orm for et par måneder siden (ved ikke om det også tager utøj)
og de fleste af dem jeg har (inkl denne hane) blev behandlet for blodmider inden jeg købte dem i efteråret. har derfor kun holdt øje med om der skulle sidde sådan nogle i huset.

hmm det blev godt nok lidt langt, håber i kom igennem ;D

kan man spise æggene efter behandling med stald chok og hvad gør jeg med hønsehuset?

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline maja1981

• Bruger
Sv: lus.......
« Svar #1 Dato: 14 Januar , 2012, 22:34 »
fandt selv ud af at æggene fint kunne spises efter.

men hvad med hønsehuset? der stod at det hele skulle sprayes ind i stald chok, men er der ikke andre metoder?

jeg har stalosan f som jeg bruger hos hestene.

hønsene går på halm og træpiller, har overvejet sand/grus for det har jeg også. er det bedre i forhold til utøj?

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 14 Januar , 2012, 23:28 »
Ryd huset for alt indmad, højtrykrens og bagefter en gang kalk. Så evt. lidt staldchok i krogene. Dyrene skal have et pift staldchok i rumpen og under hver vinge.
Tror nu nok i sagtens kunne have spist hanen, men jeg har som barn selv skullet plukke nogle høns min mor havde købt. De var fulde af kravl, og det var bare SÅ ulækkert. Men plukket og spist blev de da. Jeg har bare stadig lidt tilbageværende hys med krible-krable på hønsene efter dengang.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 14 Januar , 2012, 23:35 »
Krible krable er på ydersiden af dyrene. Omend det helst ikke skulle være der kan det være svært helt at undgå. Men det påvirker ikke kvaliteten af kødet. (medmindre det er så ekstremt at dyret ligefrem lider under det)

Hvem ved iøvrigt hvor meget krible krable der har været på hønsene, hvorfra kødet der købes i forretningerne stammer fra. ??
Mvh
Erik Andersen

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #4 Dato: 14 Januar , 2012, 23:42 »
fandt selv ud af at æggene fint kunne spises efter.

men hvad med hønsehuset? der stod at det hele skulle sprayes ind i stald chok, men er der ikke andre metoder?

jeg har stalosan f som jeg bruger hos hestene.

hønsene går på halm og træpiller, har overvejet sand/grus for det har jeg også. er det bedre i forhold til utøj?

Stalosan, bruges her både til heste og høns, men halm giver et dårligt indeklima synes jeg, samler nemmere fugt og utøj, jeg bruger spåner, men sand er nemt at rive for skidt uden at smide for meget ud.. jeg synes bare spåner er hyggeligere især om vinteren
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 14 Januar , 2012, 23:54 »
@ Ina

Jeg er nødt til at nedlægge en protestant her, da jeg ikke er enig. Jeg ved godt at mange er af samme opfattelse, men det gør det jo ikke mere sandt.

Spåner er typisk fra kunstigt tørret træ. Og derfor suger det meget fugt til sig.

Halm er fra modnet korn, hvor stængelen er naturligt tørret ind, og derfor i højere grad lukker af for indtrængen af væske.
Mvh
Erik Andersen

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #6 Dato: 15 Januar , 2012, 00:00 »
hmm jeg har lige haft endnu et forsøg med halm, og jeg synes at det virker fugtigt og lugter fælt og hurtigt, mine spåner er aldrig fugtige eller lugter dårligt,,,,,,
Det er muligt du har ret Erik, og alle skal jo finde deres egen måde, men jeg skal aldrig mere have halm hos hønsene hvis jeg kan undgå det.
Hos hestene gerne, men ikke hos hønsene
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Henrik R.

• Passiv bruger
  • HUSK dagen idag er den første i resten af dit liv.
« Svar #7 Dato: 15 Januar , 2012, 00:01 »
Helt enig Erik.

Vi bruger kun byghalm som bliver fuldstændigt skiftet 3-4 årligt.
Der bliver selvfølgelig lagt rent halm i redekasserne oftere, og vi har ikke haft nogen problemer i ca. 5 år med utøj.

I år skal der kalkes i forbindelse med alm vedligeholdelse.

Henrik

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 15 Januar , 2012, 00:14 »
Enig Ina, vi skal alle finde ud af hvad der passer os bedst. Og selvfølgelig bruge det.

Henrik. Jeg bruger også byghalm. Jeg skifter dog noget oftere. Her om vinteren har jeg nogen gange brug for at skifte hver 2. uge, men ofte kan jeg klare mig med at skifte hver 3. - 4. uge. Redekasser skiftes efter behov, dvs somme tider hver uge, da de ofte skider i dem.
Mvh
Erik Andersen

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #9 Dato: 15 Januar , 2012, 02:05 »
ja, hanen kunne sikkert bruges vi syntes bare det var så ulækkert og der var virkelig mange på.

min kæreste skulle ihvertfald ikke spise ham, og så kunne det være lige meget.

vi ordnede alle de andre med stald chok her til aften og der var ikke en eneste der havde lus, ihvertfald ikke synligt  ???

de så så fine ud alle  :) ???

hvordan kan det kun være den ene hane, og så så slemt angrebet?? kan han mon bare have haft et dårligt imunforsvar.

hønsehuset er lavet af træplader (sporplader) og fået to gange træbeskyttelse, kan derfor nok ikke kalke det og højtryksspuling ved jeg ikke om er så smart da jeg har en ubehandlet træplade som bund.

jeg kan virkelig ikke se noget krible krable nogen steder i huset, og hanen er ikke kommet i redekasserne så tvivler meget på der er noget der. har en høne der sover i den ene redekasse og hun så også meget fin ud.

vil selvfølgelig tømme alt bund og redekasser i hønsehuset i morgen og se hvad jeg kan finde på at gøre. evt spraye i de værste sprækker.

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 15 Januar , 2012, 08:05 »
Jeg synes tit, man ser at nogle dyr er angrebet, mens andre i samme rum intet utøj har, det er nok ligesom hos mennesker, hvor nogen får mange loppestik/myggestik og andre ingen.
Og tilslutter mig de øvrige, I kunne nemt have spist hanen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #11 Dato: 24 Januar , 2012, 19:25 »
nå, her i søndags da de skulle have 2. omgang staldchok, ser jeg nu lusse æg på ca halvdelen af hønsene.

(de fik i samme omgang studset den beskidte bagende, dem der havde det og det er her jeg opdager æg)

der er umiddelbart ingen levende dyr at se på dem, kun æg.

de fik så staldchok igen, men hvordan er det lige med lusse æggene?

som jeg har forstået det så giver man 2. gang for at de æg der måtte være 1. gang udklækker og 2. gang tager så de nye lus.

nu er jeg nemlig i tvivl om de så skal have en behandling til, eller om jeg skal prøve noget helt andet.

he he, min kæreste er dog mindre begejstret for at holde høns nu to gange på en uge, og mener at han nok er den eneste der "finder sig i det"  ;D men han ender da nok med at blive helt god til det med høns  /o

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #12 Dato: 24 Januar , 2012, 19:28 »
jeg ville give igen om 4 dages tid
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #13 Dato: 24 Januar , 2012, 19:31 »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #14 Dato: 24 Januar , 2012, 19:45 »
læs lige det her, og overvej lige igen  og du ønsker at bruge, en gift til andet end det den er beregnet til.

og velbekomme

SIKKERHEDSDATABLAD
Side 1/5
Oprettet: 18. dec. 2007 Revisionsdato: 16. mar. 2011 erstatter: 20. okt. 2009 Printdato: 16-03-2011
Produktnavn: Stald Chok Versionsnr: 4
Stald Chok da
1. IDENTIFIKATION AF STOFFET/MATERIALET OG AF SELSKABET/VIRKSOMHEDEN:
Produktnavn: Stald Chok PR-nr.:
Leverandør: Nødtelefon:
Aeropak A/S
Aldumvej 1
8722 Hedensted
Telefon: 75892355
Telefax: 75890701
Ansvarlig for sikkerhedsdatablad
E-mail:
Producent/Importør:
Aeropak A/S
Aldumvej 1
8722 Hedensted
Telefon: 75892355
Telefax: 75890701
Anvendelsesområde: Insektbekæmpelsesmiddel
2. FAREIDENTIFIKATION:
Væsentligste farer for mennesker og miljø:
Yderst brandfarlig. Meget giftig for organismer, der lever i vand. Kan forårsage uønskede langtidsvirkninger i
vandmiljøet.
Symptomer:
Personer med erkendt allergi for limonen kan reagere over for produktet.
3. SAMMENSÆTNING/OPLYSNING OM INDHOLDSSTOFFER:
Indeholder:
CAS-nr: EF-nr.: %: Kemisk navn: Klassificering: Anm.: Note:
115-10-6 204-065-8 40 - 60% dimethylether Fx R12
64-17-5 200-578-6 15 - 25% ethanol F R11
67-63-0 200-661-7 1 - 5% propan-2-ol Xi, F R11, R36, R67
destillater (råolie),
hydrogenbehandlede lette
64742-47-8 265-149-8 1 - 5% Xn R65, R66 4, H
51-03-6 200-076-7 1 - 5% Piperonylbutoxid N R50/53
limonen Xi, N R10, R38, R43,
R50, R53
138-86-3 205-341-0 0,1 - 1%
pyrethrin II Xn, N R50, R53,
R20/21/22
121-29-9 204-462-6 < 1%
pyrethrin I Xn, N R50, R53,
R20/21/22
121-21-1 204-455-8 < 1%
4. FØRSTEHJÆLPSFORANSTALTNINGER:
Generelt:
Medbring denne brugsanvisning ved henvendelse til læge. Symptomer:Se punkt 11
Indånding:
Frisk luft. Søg evt. læge.
Øjenkontakt:
Spil øjet op, fjern eventuellle kontaktlinser. Skyl straks med vand i mindst 15 minutter. Kan irritere øjnene.
Hudkontakt:
Fjern forurenet tøj og sko. Vask med vand og sæbe. Søg læge ved vedvarende ubehag.
SIKKERHEDSDATABLAD
Side 2/5
Oprettet: 18. dec. 2007 Revisionsdato: 16. mar. 2011 erstatter: 20. okt. 2009 Printdato: 16-03-2011
Indtagelse:
Skyl munden grundigt og drik 1-2 glas vand i små slurke. Søg læge ved vedvarende ubehag. Ikke relevant for
Aerosoler
Forbrænding:
Skyl med vand indtil smerterne ophører. Fjern under skylningen tøj, som ikke er fastbrændt, fra det forbrændte
område. - søg læge/sygehus, forsæt om muligt skylningen til lægen overtager behandlingen.
5. BRANDBEKÆMPELSE:
Egnede slukningsmidler:
Vandforstøvningsstråle, pulver og kuldioxid.
Vandstråle.
Slukningsmidler som ikke må anvendes:
Kan give allergi ved kontakt med huden.
Særlige farer:
Generelt:
Afkøl udsatte lukkede beholdere med vand. Undgå indånding af dampe og røggasser-søg frisk luft Fjern om muligt
beholdere fra brandtruede områder.
6. FORHOLDSREGLER OVER FOR UDSLIP VED UHELD:
Sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af personer:
Sørg for tilstrækkelig effektiv ventilation. Anvend personlige værnemidler - se afsnit 8. Rygning og brug af åben ild
forbudt.
Undgå at produktet kommer i afløbet.
Sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af miljøet:
Spild må ikke udledes i kloak eller vandløb. Stænk og sprøjt tørres op med klud, Bortskaffes efter forskrifterne i punkt
13.
Metoder til oprydning:
7. HÅNDTERING OG OPBEVARING:
Håndtering:
Se under punkt 8 for oplysninger om forholdsregler ved brug og personlige værnemidler. Rygning og brug af åben ild
forbudt.
Opbevaring:
Opbevares forsvarligt, Utilgængeligt for børn og ikke sammen med levnedsmidler, foderstoffer, lægemidler o. lign.
Beholder under tryk. Opbevares ved temperaturer under 50 C og beskyttes mod sollys Opbevares efter gældende
brandteknisk forskrifter
8. EKSPONERINGSKONTROL/PERSONLIGE VÆRNEMIDLER:
Tekniske foranstaltninger:
Sørg for tilstrækkelig effektiv ventilation. Ved dårlig eller utilstrækkelig ventilation, bør produktet anvendes udendørs.
Rygning og brug af åben ild forbudt. Der skal være adgang til rigelige mængder vand samt øjenskylleflaske. Vask
hænder før pauser, toiletbesøg og efter endt arbejde.
Beskyttelse af åndedrætsorganer:
Produktet må kun anvendes i områder med god ventilation.
Beskyttelse af hænder:
Brug egnede engangshandsker.
Beskyttelse af øjne:
Beskyttelsesbriller anbefales.
Generelt:
Sørg for tilstrækkelig effektiv ventilation.
Grænseværdier:
CAS-nr: Kemisk navn: Grænseværdier: Anm.:
115-10-6 dimethylether 1000 ppm 1885 mg/m³
64-17-5 ethanol 1000 ppm 1900 mg/m³
67-63-0 propan-2-ol 200 ppm 490 mg/m³
64742-47-8 destillater (råolie), hydrogenbehandlede lette 25 ppm 180 mg/m³
138-86-3 limonen 75 ppm
SIKKERHEDSDATABLAD
Side 3/5
9. FYSISK / KEMISK EGENSKABER:
Fysisk tilstand: Aerosol
Farve: Farveløs
Vandopløselig: Uopløselig
10. STABILITET OG REAKTIVITET:
Produktet er stabilt ved normal anvendelse.
Stabilitet:
Holdes bort fra åben ild og antændelseskilder. Undgå opvarmning og direkte sollys.
Forhold, der skal undgås:
Reagerer med oxiderende stoffer og stærke syrer. Stærke baser.
Materialer, der skal undgås:
11. TOKSIKOLOGISKE OPLYSNINGER:
Indånding:
Indånding af dampe kan give sløvhed og svimmelhed. i høje koncentrationer kan dampene give hovedpine og
beruselse. Indånding af høje koncentrationer kan give hovedpine, kvalme, svimmelhed, døsighed og bevidstløshed.
Huden:
Langvarig eller gentagen kontakt med huden virker affedtende og kan medføre irritation og evt. eksem.
Øjnene:
Kan irritere øjnene og give forbigående rødme.
Indtagelse:
Ikke relevant for Aerosoler
Generelt:
Produktet indeholder limonen, som mistænkes for at være overfølsomhedsfremkaldende ved indånding/hudkontakt
12. MILJØOPLYSNINGER:
Kort- og langtidsvirkninger på økotoksiciteten:
Meget giftig for organismer, der lever i vand. Kan forårsage uønskede langtidsvirkninger i vandmiljøet.
Generelt:
Undgå unødig udslip til omgivelserne.
13. FORHOLD VEDRØRENDE BORTSKAFFELSE:
Generelt:
Produktet er farligt affald og skal afleveres til kommunal modtagestation eller til Kommunekemi i lukket beholder, som
foreskrevet af Kommunekemi.
Bortskaffelse:
Bortskaffes til egnet modtagestation.
Kemikalieaffaldsgruppe: Z
Affaldsfraktion: 05.99
EAK-kode (affaldskatalog nr.): 16 05 04 Gasarter i trykbeholdere (herunder haloner) indeholdende
farlige stoffer
14. TRANSPORTOPLYSNINGER:
1950
2.1
ADR/RID:
Klasse:
Farenr:
Unnr:
Stof betegnelse:
Emballagegruppe:
AEROSOLER
1950
F-D, S-U
2.1
EmS:
Emballagegruppe:
Unnr:
Klasse:
IMDG:
Stof betegnelse: AEROSOLS
SIKKERHEDSDATABLAD
Side 4/5
IATA: 1950
Stof betegnelse:
Emballagegruppe:
Unnr:
Klasse: 2.1
AEROSOLS, FLAMMABLE
Generelt:
Transporten skal finde sted efter nationale og/eller internationale regler for transport af farligt gods på vej og sø i
henhold til ARD og IMDG. Begrænsende mængder: ARD: Max. 1 l pr. indvendig emballage og max. 30 kg pr. kolli ved
kombinationsemballage. Ved anvendelse af krympe- eller strækfolie er grænsen 1 l pr. indvendig emballage og max.
20kg pr. kolli. IMDG: Max. See SP277 pr. indvendig emballage og max. 30 kg pr. kolli ved kombinationsemballage.
Ved anvendelse af krympe-eller strækfolie er grænsen 20 kg brutto pr. kolli (indvendige emballager skal være af metal
eller plast, som ikke let går i stykker eller perforeres). Mærkes: "UN 1950 AEROSOLER" Transport efter afsnit 1.1.3.6
(den undtagne mængde/frimængde): Faktor:3. Maksimal samlet mængde per transporterende enhed: 333 kg. UN
1950 Er begrænset mængde
15. OPLYSNINGER OM LOVMÆSSIG REGULERING:
Generelt:
Beholder under tryk Opbevares ved temperaturer under 50 C og beskyttes mod sollys Må ikke punkteres eller brændes
heller ikke når den er helt tømt Udtømning må ikke finde sted imod åben ild eller glødende legemer Opbevares fjernt
fra enhver kilde til antændelse. Rygning forbudt. Opbevares uden for børns rækkevidde Indeholder liminen. Kan
udløse allergisk reaktion.
Mærkning:
Yderst brandfarlig
F+
Miljøfarlig
N
R12 Yderst brandfarlig.
R50/53 Meget giftig for organismer, der lever i vand; kan forårsage uønskede
langtidsvirkninger i vandmiljøet.
S(2) Opbevares utilgængeligt for børn.
S16 Holdes væk fra antændelseskilder --- Rygning forbudt.
S23 Undgå indånding af dampe/aerosoltåger.
Særlig mærkning: Brugsanvisningens doseringsangivelse må ikke overskrides Giftig for bier
Anvendelsesbegrænsninger:
Unge under 18 år må ikke erhvervsmæssigt anvende eller udsættes for produktet. Unge over 15 år er dog undtaget
denne regel, hvis produktet indgår som et nødvendigt led i en uddannelse.
Krav til særlig uddannelse:
Brugeren skal være bekendt med denne brugsanvisning.
16. ANDRE OPLYSNINGER:
R-sætninger:
R10 Brandfarlig.
R11 Meget brandfarlig.
R12 Yderst brandfarlig.
R36 Irriterer øjnene.
R38 Irriterer huden.
R43 Kan give overfølsomhed ved kontakt med huden.
R50 Meget giftig for organismer, der lever i vand.
R53 Kan forårsage uønskede langtidsvirkninger i vandmiljøet.
R65 Farlig: kan give lungeskade ved indtagelse.
R66 Gentagen udsættelse kan give tør eller revnet hud.
R67 Dampe kan give sløvhed og svimmelhed.
R20/21/22 Farlig ved indånding, ved hudkontakt og ved indtagelse.
R50/53 Meget giftig for organismer, der lever i vand; kan forårsage uønskede langtidsvirkninger i vandmiljøet.
Generelt:
Brugerens arbejdsforhold er uden for vor kontrol. Det er altid brugerens ansvar at opfylde kravene fastlagt i national
lovgivning. Opbevares frostfrit.
SIKKERHEDSDATABLAD
Side 5/5
Afsluttende bemærkning:
Denne leverandørbrugsanvisning er udarbejdet på baggrund af leverandørens oplysninger om fysisk/kemiske
egenskaber og samtlige indholdsstoffer i produktet.
Kilde:
Miljøstyrelsens bekendtgørelse om listen over farlige stoffer nr. 923/2005. Miljøstyrelsens bekendtgørelse om affald nr.
1634/2006. Miljøstyrelsens bekendtgørelse om klassificering, emballering, mærkning, salg og opbevaring af kemiske
stoffer og produkter nr. 329/2002, senest ændret ved nr.102/2007. ARD 2007 udgave og IMDG 2006 udgave.
Bekendtgørelse om særlige pligter for fremstillere, leverandører og importører mv. af stoffer og materialer efter lov om
arbejdsmiljø nr. 559/2002. At-Vejledning C.0.1,2007, Grænseværdier for stoffer og materialer. Arbejdstilsynets
bekendtgørelse om aerosoler, 844/1994. Miljøstyrelsens bekendtgørelse om anvendelse af driv- og opløsningsmidler i
aerosolbeholdere, 571/1984. Justisministeriets bekendtgørelse om F-gas (flaskegas), 160/1985.
Udarbejdet af: hanne
Sidst revideret af: hn