Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hønselort og gødning  (Læst 2675 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline may-brit

• Bruger
Hønselort og gødning
« Dato: 11 Januar , 2012, 21:35 »
det er første vinter med høns hos os. men det bliver ikke første sommer med grøntsager i haven. Men det bliver forhåbentligt ikke nødvendigt at købe/hente så meget gødning.
Lige nu har jeg fyldt et par spande med lort fra hønsehuset (har kun fem høns). Jeg smider det ikke direkte ud i haven, fordi jeg er bange for, at alt "det gode" bliver vasket ud og for langt ned i jorden, inden jeg når at så.
er der nogen, der har nogen erfaringer i den retning? Jeg har overvejet at lave en bunke i køkkenhaven og dække det over med en presenning og så sprede det til foråret, men mon det er en god ide?
Og endelig: skal jeg få manden til at hakke det øverste lag af hønsegårdens underlag til foråret og kaste det med i køkkenhaven? Der må jo være fyldt med lort, selv om man ikke kan se andet end en ensartet våd masse i denne tid...

Håber på en masse kloge bud ;)
May-Brit
0.1 silke, 0.1 blomsterhøns, 0.1 araucana, 0.1 "blomster-cana", 0.2 "sorte dværghøns", 1.2 børn

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Hønselort og gødning
« Svar #1 Dato: 11 Januar , 2012, 21:49 »
Din ide med at lægge en presenning over hønsegødningen, her i vinter og dermed undgå tab af for meget N (kvælstof), er slet ikke så tosset /o
I landbruget er der faktisk lov for at når jeg opbevarer mødding ude på en mark vinteren over, for at have det klar til brug straks forårsvejret er det, så skal denne mark mødding være overdækket. Og det er jo for at minimere tab af N.

Hvis man har energi til at fjerne de øverste  ca. 5 cm fra hønsegården om foråret, og indlægge nyt materiale i form af grov sand, så får man en masser næring til grøntsagerne samt en ny fin bund i hønsegården.

Men det er et hårdt arbejde, hvis det er store gårde  ??? ::)

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #2 Dato: 11 Januar , 2012, 21:56 »
Du kan også lægge det ud på dine bede(ikke de bede du vil så i, men dem du vil plante kartofler eller småplanter som porrer, kål, majs mm. ud i og så dække dem med et tykt lag blade. På den måde udvaskes næringstofferne ikke og regnormene har hele vinteren og foråret til at omsætte møget
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline mldj

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 11 Januar , 2012, 22:00 »

Men det er et hårdt arbejde, hvis det er store gårde  ??? ::)

Minigraveren er din ven  ;) ;D

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 11 Januar , 2012, 22:03 »
Jeps, med mine store gårde og antallet af dem, er det fint med denne maskine /o

Men ikke alle har gårde af en størrelse hvor det lader sig gøre, og så er det håndkraft og trillebør ??? ::) :o

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 11 Januar , 2012, 22:18 »
Jeg komposterer det inden det kommer i haven. Der er alt for meget 'krudt' i hønsemøg til at det bør bruges direkte i urtehaven eller andre dele af haven. Medmindre man ønsker at høste færdigsvitsede grøntsager  ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #6 Dato: 11 Januar , 2012, 23:16 »
Erik- man kan sagtens bruge det "råt". Jeg har haft stort held med at gravet et bed ud af græsplænen, lægge kartofler og så bare vente på resultatet.

Kålplanter, som lige får en skefuld hønsemøg ved plantningen, porrer som får et drys i renden hvor de bliver plantet osv. det fungerer super godt, planterne vokser so ukrudt. Men man kan bestemt ikke så direkte hvor jorden har fået hønsemøg /d det spirer aldrig
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 12 Januar , 2012, 06:53 »
Vi komposterer vores sammen med køkkenaffald af den slags, som hønsene ikke får (kaffegrums, kartoffelskræller osv). Vi har to af de der grønne kegleformede kompostbeholdere. Vi fordeler komposten i haven, og blander også kompost og jord, når vi planter nyt.
Ved en slem snevinter som sidste år, hvor jeg havde lidt problemer med for meget hønsegødning, lagde jeg det direkte ovenpå sneen ved forskellige buske, hvor det så (forhåbentlig) gjorde lidt gavn til foråret.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline C. Kjær

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 12 Januar , 2012, 07:39 »
Man kan også lave flydende gødning af hønsemøg  :)
Men helt sikkert en god ide at ligge en presenning over  /o
Caroline

Med 0,3 Jersey Kæmper - 0,2 Orloffer - 0,1 araucanaer 2,2 Australorps - 1,4 Sussex - 0,1 blomsterhøns - 1,5 maran + alle blandingerne :) i hønsegården

Offline Christian Ernstsen

• Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Høns i haven er herligt!
« Svar #9 Dato: 12 Januar , 2012, 07:40 »
Husk på når I giver råd omkring gødning at angive jordtypen rådet gælder for - der er en verden til forskel på at hælde hønsemøg i en sandjord kontra en lerjord...

Her hvor vi bor har vi ganske flygtig sandjord (naboen to huse længere nede ad vejen er en grusgrav), og hvis vi kommer til at overgødske et år, er der ikke spor af problemer året efter. Vi bruger "råt" hønsemøg direkte i vores hæk og ved vores træer. I køkkenhaven bruger vi mest hestemøg fra genboen.
Med sommerlige hilsner, Christian

Susanne

• Gæst
« Svar #10 Dato: 12 Januar , 2012, 07:48 »
......derudover kan man lave flydende gødning. Jeg ta'r en spand og dækker bunden med et godt lag hønsemøg. Fylder spanden med vand og lader den stå til det er opløst (rører lige rundt et par gange)

Denne mixture er meget koncentreret, og det passer lige med en god sjat blandet i en vandkandefuld vand.

Perfekt til roser og andre vækster. Virker hurtigt.

Jeg tør dog ikke bruge blandingen til tomater eller andre spiselige afgrøder. Syns lige møget er "friskt nok" . Ved dog ikke om der er nogen risiko overhovedet  ???

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #11 Dato: 12 Januar , 2012, 08:03 »

Jeg tør dog ikke bruge blandingen til tomater eller andre spiselige afgrøder. Syns lige møget er "friskt nok" . Ved dog ikke om der er nogen risiko overhovedet  ???
Det ved jeg heller ikke Susanne, men jeg har nu i flere år gødet tomater, chilli og peber med hønsemøg, og det har givet mega, monster flotte planter og velsmagende resultater.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 12 Januar , 2012, 08:07 »
det er første vinter med høns hos os. men det bliver ikke første sommer med grøntsager i haven. Men det bliver forhåbentligt ikke nødvendigt at købe/hente så meget gødning.
Lige nu har jeg fyldt et par spande med lort fra hønsehuset (har kun fem høns). Jeg smider det ikke direkte ud i haven, fordi jeg er bange for, at alt "det gode" bliver vasket ud og for langt ned i jorden, inden jeg når at så.
er der nogen, der har nogen erfaringer i den retning? Jeg har overvejet at lave en bunke i køkkenhaven og dække det over med en presenning og så sprede det til foråret, men mon det er en god ide?
Og endelig: skal jeg få manden til at hakke det øverste lag af hønsegårdens underlag til foråret og kaste det med i køkkenhaven? Der må jo være fyldt med lort, selv om man ikke kan se andet end en ensartet våd masse i denne tid...

Håber på en masse kloge bud ;)
May-Brit

Jeg ved min far lagde hønsemøg i en bunke og så lod det kompostere til næste forår eller til når han gravede haven igennem om efteråret - så blev møget incl andet køkkenaffald spredt ud på haven og gravet med rundt. Så skulle han ikke gøde resten af året - men det var også en masse der blev gravet med rundt. ;)

Hans jord var alm sort muldjord, men han brugte også det fif at smide aske fra brændeovnen ud på haven så kom der også diverse gode ting af den vej. /o Han fyrede med eg og bøg.

Så jo du kan bruge både hønsemøget råt eller som vandind - alt efter eget valg. :D

Jeg vil grave lidt møg ned om mine buske når jeg skal muge her næste gang (er første år jeg har bed i min have som jeg vil holde med blomster og buske) så sparer jeg til gødning. /o
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 12 Januar , 2012, 08:07 »
Det ved jeg heller ikke Susanne, men jeg har nu i flere år gødet tomater, chilli og peber med hønsemøg, og det har givet mega, monster flotte planter og velsmagende resultater.

Så tror jeg ikke der er nogen fare ved at gøde med hønsemøg der også
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Susanne

• Gæst
« Svar #14 Dato: 12 Januar , 2012, 08:49 »
God læsning  /o

Så vil jeg da også spare på det købte gødning til sommer  :D