Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Halm eller sand  (Læst 7574 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline djavlsen

• Bruger
Halm eller sand
« Dato: 10 Januar , 2012, 20:28 »
Hej igen

jeg sad lige og læste om utøj i hønsehuset og blev i tvivl om jeg skal skifte halmen i hønsehuset ud med sand ???

De har jo pt. ikke adgang til sand/støvbad på denne årstid.

Sitat: "Ligesom den naturligste forebyggelse – sandbadet, er alfa og omega"
1.3 Dværg Wyandot

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Halm eller sand
« Svar #1 Dato: 10 Januar , 2012, 20:32 »
Om sommeren er halm medvirkende til flere fluer i hønsehuset, da fluerne kan lægge deres æg i den fugtige halm, i modsætning til sand, som ikke giver ynglepladser til fluer. Jeg har da også selv erfaret, at jeg stort set ingen fluer har i mit hønsehus om sommeren.
Fugtigt halm kan også indeholde en masse sporer til skimmelsvamp m.m.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #2 Dato: 10 Januar , 2012, 20:35 »
Jeg skiftede mit halm ud med grus i første omgang, og er lige gået over til en blanding af tørvestrøelse og spåner, som ser ud til at være rigtig, rigtig godt - og meget bedre end halm. Hønsene sandbader i tørve/spåneblandingen. Jeg bruger rene spåner i redekasserne.

Halm bruger jeg til min hønsegård, som desværre ikke er overdækket, og dermed en smatkage af rang i øjeblikket /d. Halmen hjælper lidt, og hønsene elsker at skrabe i det, når de får et par friske baller ind i gården :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline djavlsen

• Bruger
« Svar #3 Dato: 10 Januar , 2012, 20:38 »
Hej Tanja, hvor køber du det henne?
1.3 Dværg Wyandot

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #4 Dato: 10 Januar , 2012, 20:48 »
Jeg er sand-fan nr. 1 /o Jeg skal aldrig have andet i mit hønsehus, det er bare SÅ nemt og praktisk (og det koster næsten ikke noget)!
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #5 Dato: 10 Januar , 2012, 20:49 »
Hej Tanja, hvor køber du det henne?
Jeg har købt det hos Søndervang Foder ved Svinninge (www.soendervang.dk - deres hjemmeside er nede i skrivende stund). Du kan læse lidt om tørven her: http://dlgnetbutik.dk/product/toervestroeelse-113/

Det bliver hårdt i frostvejr (når det står i baller), da det indeholder 15% vand, så jeg opbevarer det frostfrit og strøer ud sammen med spåner som jeg køber samme sted som tørven. Til sommer vil jeg udelukkende bruge tørvestrøelse.
Venlig hilsen Tanja

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #6 Dato: 10 Januar , 2012, 20:52 »
Jeg er sand-fan nr. 1 /o Jeg skal aldrig have andet i mit hønsehus, det er bare SÅ nemt og praktisk (og det koster næsten ikke noget)!
Jeg troede heller ikke jeg ville fravige fra sand og grus, men efter det dér tørv er prøvet, så er jeg blevet solgt til det. Det vejer ikke noget i forhold til sand, som er tuuuungt - og prisen er fornuftig, omend noget dyrere end sand/grus /o.
Venlig hilsen Tanja

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #7 Dato: 10 Januar , 2012, 20:56 »
Skrev jeg 'aldrig'? Jo, det gjorde jeg vist ;) Har lige kigget på dit link og det ser ret spændende ud, så måske... ;)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 10 Januar , 2012, 21:08 »
Jeg har spåner pt. og jeg synes det er noget l*rt. Skifter til sand ligeså snart jeg har brugt alt mine spåner!

Det der med sandbad, det gør mine høns altså ude i haven - i noget løst spagnum (Tror det fungere ligeså godt).

Det der tørv som Tanja bruger, kan du også købe i Land & Fritid.
« Senest Redigeret: 10 Januar , 2012, 21:11 Fra MartinGreen »
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #9 Dato: 10 Januar , 2012, 21:10 »
Torvstrøelse ( ugødet spagnum) har  fordelen at den opbevarer gødninges nærings værdi bedst til at møddingen er spredt ud til køkkenhaven.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 10 Januar , 2012, 21:13 »
Spåner funker max i de store hønsehuse her hos mig  /o Det er ikke tungt som sand, og det holder længe tørt og bliver ikke ildelugtende. Der ligger dog sand på møgbrættet, hvor de fleste klatter trods alt falder. I de små huse bruger jeg dog sand, fordi det er lettere for mig - det flyver ikke rundt, som spånerne gør, når jeg lukker en stor lem op i et lille hus.

Men det lyder da også smart at bruge sphagnum, spånerne forgår ikke så hurtigt (og er ikke så kønne), når de bliver spredt ud i haven.
Mvh Marianne

Offline djavlsen

• Bruger
« Svar #11 Dato: 10 Januar , 2012, 21:25 »
Tak, men har tørv samme effekt som sand når vi snakker utøj mm. ???
1.3 Dværg Wyandot

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #12 Dato: 10 Januar , 2012, 22:19 »
Det er da et super godt fif du giver der Tanja.
Støver det ?
Jeg bruger spåner og af og til easy strø
Det kører jeg væk men jeg vil da hellere forbedre min jord med spagnum blandet med hønselort. Jorden i min have kan overhovedet ikke leve op til mine forventninger om frugtbarhed.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #13 Dato: 11 Januar , 2012, 07:03 »
Det er da et super godt fif du giver der Tanja.
Støver det ?
Jeg bruger spåner og af og til easy strø
Det kører jeg væk men jeg vil da hellere forbedre min jord med spagnum blandet med hønselort. Jorden i min have kan overhovedet ikke leve op til mine forventninger om frugtbarhed.

Nej, det støver ikke og skulle også være allergivenligt. Der står en del god info her: http://www.dantorv.dk/lidt-om-toerv.html. Det eneste negative jeg kan finde ved tørven er, at det indeholder 15% vand, så ballerne bliver stenhårde i frostvejr, så jeg ikke kan købe en palle hjem ad gangen, men må nøjes med en balle ad gangen. En balle rækker (til mine 2 hønsehuse på i alt 20 m2) til 3-4 gange udmugning, når det blandes med spåner.

Tak, men har tørv samme effekt som sand når vi snakker utøj mm. ???
Det ved jeg ikke, men det skulle være godt til at holde bakterier nede.
Venlig hilsen Tanja

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #14 Dato: 11 Januar , 2012, 19:32 »
Jeg har en strøelsebund  som bestå af ½ torv og ½ spåner ca 25cm tykkelse krydret med lidt halm og nedfaldsblade. Den eneste ved vedligeholdelse er  at vende bunden om med greb en gang om ugen og hvis jeg er dovn kan man springe over et par uger ved at smide håndfuld korn på gulvet, så vender hønsene strøelsen om /o.
Jeg har  4 dværghøns og en hane i 1,2 m x 1,2m og den holder  tørt rigtigt god. Hvis der en gang i mellem kommer våde klatter under pinden så vender jeg bare de om med greb og problem er løst.
Jeg skifter hele bunden ud i forår og bruger den som gødning i køkkenhaven (i marts inden jeg så i køkkenhaven).
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand