Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: At få høns i hovedstaden  (Læst 10378 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Røde Bjarne

• Passiv bruger
At få høns i hovedstaden
« Dato: 10 Januar , 2012, 19:12 »
Hej hønse-entusiaster!

Vi er et kollektiv på Amager, som har et stort ønske om at få høns. Vi bor otte mennesker sammen, og to af os har hønseerfaring fra vores opvækst på landet :-)

Men der er opstået et par udfordringer i vores hønseplaner, nu hvor vi bor i storbyen:

- Er der nogen der kender et godt sted på Amager (eller i nærheden) at købe økologisk fuldfoder til æglæggere?

- Og halm til redekasserne?

- Jeg vil også høre, om der er andre, som har erfaring med, hvad man kan gøre med gødningen? Vi har en kompost, men den er "åben", og jeg ved ikke, om det vil kunne tiltrække rotter?

- Vi tænker at købe fire Isa Brown til foråret. Er det et godt valg?  :)

Andre tips om at have høns i storbyen (dog uden meget tætte naboer) modtages med kyshånd.

Bedste hilsner Sofie og resten af kollektivet Røde Bjarne

Offline michael m

• Passiv bruger
Sv: At få høns i hovedstaden
« Svar #1 Dato: 10 Januar , 2012, 19:17 »
Hej hønse-entusiaster!

Vi er et kollektiv på Amager, som har et stort ønske om at få høns. Vi bor otte mennesker sammen, og to af os har hønseerfaring fra vores opvækst på landet :-)

Men der er opstået et par udfordringer i vores hønseplaner, nu hvor vi bor i storbyen:

- Er der nogen der kender et godt sted på Amager (eller i nærheden) at købe økologisk fuldfoder til æglæggere?

- Og halm til redekasserne?

- Jeg vil også høre, om der er andre, som har erfaring med, hvad man kan gøre med gødningen? Vi har en kompost, men den er "åben", og jeg ved ikke, om det vil kunne tiltrække rotter?

- Vi tænker at købe fire Isa Brown til foråret. Er det et godt valg?  :)

Andre tips om at have høns i storbyen (dog uden meget tætte naboer) modtages med kyshånd.

Bedste hilsner Sofie og resten af kollektivet Røde Bjarne
hvorfor kun 4 i er jo 8 mand ikke? og hvorfor vil du gerne have røde amerikaner er det fordi de lægger mange æg ? tænk på de er ikke gode og spise

Offline Røde Bjarne

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 10 Januar , 2012, 19:20 »
Det er rigtigt, at vi er otte. Men jeg tænker, at det er bedre at starte med få og så få en eller to mere hen ad vejen end at starte med rigtig mange høns. Men det er måske fjollet?

Det skal ikke nødvendigvis være Isa Brown. Det var bare dem vi havde, da jeg var barn  :)

Vi er interesserede i nogle gode æglæggere - og æggene skal selvfølgelig være gode

Offline michael m

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 10 Januar , 2012, 19:25 »
Det er rigtigt, at vi er otte. Men jeg tænker, at det er bedre at starte med få og så få en eller to mere hen ad vejen end at starte med rigtig mange høns. Men det er måske fjollet?

Det skal ikke nødvendigvis være Isa Brown. Det var bare dem vi havde, da jeg var barn  :)

Vi er interesserede i nogle gode æglæggere - og æggene skal selvfølgelig være gode
har selv røde amerikaner men vil heller sadle om til noget der både er kød på og som lækker æg  så heller lidt fler høns så er der både kød og æg det synes jeg er bedre  men der er faktisk nogen der siger at noge racegøns næsten er lige så gode æg lægger som røde amerikaner men der er sikker snart en som skriver lidt som du kan bruge

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 10 Januar , 2012, 19:42 »
Jeg har også røde amerikanere, og er meget glad for dem..men der findes mange fine racer at vælge imellem.

Du skal nok lige tænke på, at vælger du amerikanerne, så kan det give store sammenføringsproblemer, når/hvis du vil sætte flere og andre høns ind i flokken, da amerikanerne kan være nogle forfærdelige bisser over for høns, som ikke ligner dem selv.

...og endelig - sæt aldrig en enkelt ny høne ind i flokken! altid mindst to...alt andet er synd for den nye
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Wulff

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 10 Januar , 2012, 19:45 »
amager mølle har foder og halm de ligger i svinget v. amagerlandevej og tømmerupvej

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 10 Januar , 2012, 19:48 »
Andre gode hybrider er Amberlink og Hellevad. En god racehøne til æg kunne være italiener eller australorp.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 10 Januar , 2012, 19:59 »
Velkommen på forum, Sofie :D
Hvad med maran, det er en super rolig og harmonisk race, med et udsøgt kød og flotte chokoladefarvede æg.

Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #8 Dato: 10 Januar , 2012, 20:21 »
Hej Sofie,

Velkommen til forum /o. Og en rigtig god beslutning for jer at få høns - I vil elske det! Jeg tror godt I kan smide hønsemøg i komposten uden det tiltrækker rotter. Ellers må det på skralderen som haveaffald ;).

Jeg har, ligesom Marianne, maraner. Det er dejlige, nysgerrige høns der ligger flotte chokoladebrune æg. De er også gode skrukhøns (for I skal da også have kyllinger ikke? ;)) - det er røde amerikanere knapt så gode til.

Overvej at bruge spåner i redekasserne i stedet for halm. Det fylder mindre og er mere hygiejnisk (synes jeg) end halm. Jeg giver 65 kr. for en balle med 20 kg i. Ballerne kan opbevares udendørs i al slags vejr, da de er emballeret i plastic. Inde i hønsehuset bruger jeg en blanding af spåner og tørvestrøelse. Desuden har jeg lavet måtter til redekasserne af gummidug til havebassiner. Det er nemt at tage måtten ud med redematerialet i når det skal skiftes, og har hønen fået lagt sig et vindæg, kan måtten nemt tørres af og/eller vaskes.

Held og lykke med projektet, og spørg endelig, hvis du vil vide mere :D.

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #9 Dato: 10 Januar , 2012, 20:28 »
Jeg kom lige i tanke om en anden mulighed, som måske er noget alternativ: Aflagte burhøns! De bliver kasseret af industrien når de går i fældning første gang, men kan sagtens levere æg i stribevis i mange år fremover. De har et hæsligt liv som burhøns, og fortjener en chance for det frie liv hos en sød familie.

Er du nysgerrig kan du læse mere her, på Lina's side om hendes ex-burhøns: http://www.facebook.com/pages/N%C3%A6sby-H%C3%B8nseri/269310546426242?ref=ts
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #10 Dato: 10 Januar , 2012, 21:24 »
i galleriet er der mange billeder af høns som kunne bruges til inspiration. Jeg ville ha mine høns skulle være røde eller brune, og det skulle de bare! (spørg mig ikke hvorfor :) ) Der skulle selvfølgelig komme æg, men der skulle osse komme en god steg eller suppehøne ud af det. Det var mine kriterier for de høns der skulle i haven. Gødningen kommer jeg på komposten og har ikke observeret at det tiltrækker rotter. Jeg har et stykke presenning over min kompost for og holde lidt på fugt og varme, men det har ikke nogen indflydelse på rotter. God fornøjelse med hønseriet ;D
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #11 Dato: 10 Januar , 2012, 23:04 »
Stemmer selvfoelgelig igen paa barneveldere. De er smukke og rolige, laegger godt med aeg og giver samtidig en god steg i gryden. De er til at skaffe, men de er ikke overvaeldende udbredte.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 10 Januar , 2012, 23:34 »
Kollektiv, Røde Bjarne, økologi !!!

Harddisken i mit hovede er ved at brænde sammen når der sammenkædet med ovennævnte og et evt hønsehold kommer ord som Isa Brown og aflagte industri høns op. Der er ét eller andet der ikke harmonerer.

@Sofie

Uden at kende Jer ville jeg tro I skulle have racehøns. Æggenes kvalitet bliver efter forholdene hønsene holdes og det foder de får. Mængden af æg - tja, der er jo ikke racehøns der kan producere de samme mængder som 'industrihøns'. Men nogle racer kommer tættere på end andre.

Racen der hedder New Hampshire er avlet med henblik på at få dyr der er rimeligt produktive mht æglægning, og samtidigt gode som slagtedyr. Jeg nævner denne race fordi den er avlet med dette fokus for øje.

Men der er flere andre udmærkede racer. Nogle af dem giver måske lidt mindre æg men egner sig så bedre som slagtedyr, og den anden vej rundt.

I kan finde diverse racebeskrivelser under 'Leksikon' i den blå bjælke foroven.

Og velkommen på Forum. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 11 Januar , 2012, 07:24 »
Det er en skrøne, at høns tiltrækker rotter.
Hønsefoder tiltrækker rotter, så hvis man opbevarer sit foder i fodertønder med låg og sørger for, at der ikke ligger foder, får man ikke rotter. Rotterne er slet ikke interesserede i hønsegødning, det kan jo ikke spises.
Da jeg i sin tid skulle have høns, var naboernes største bekymring, at "Bare nu ikke de tiltrækker rotter", i skrivende stund har jeg endnu ikke haft rotter. Jeg har to gange anmeldt mistanke pga. relativt store huller i jorden nær hønsehuset, men begge gange fået at vide af "rottemanden", at det var huller fra halsbåndsmus, som vi har en del af i Vestjylland.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #14 Dato: 11 Januar , 2012, 08:16 »
marianne

choco ægge kurv <K er det jeg kalder unfair konkurence <B ,imod alle andre racer, man må ikk lokke :'(