Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: krydsning af 2 racer?  (Læst 5130 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline djavlsen

• Bruger
krydsning af 2 racer?
« Dato: 10 Januar , 2012, 13:01 »
Hej

Hvad kommer der ud af et æg for en stor gul orpington som er befrugtet med en dværg wyandot hane, agerhønefarvet?
Er der en tommelfingerregel man kan bruge til at regne resultatet ud?

Lige er andet spørgsmål når en jeg har fanget jer... Ser at der er mange som bruger en rugemaskine, men kan naturen ikke bare gå sin gang eller bliver der er dårligt resultat hvis der selv ruger ???
1.3 Dværg Wyandot

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: krydsning af 2 racer?
« Svar #1 Dato: 10 Januar , 2012, 13:14 »
Skrukker er nr. 1 til at ruge kyllinger ud og til at passe kyllinger /o
Men nogen racer skrukker ikke, endelig vælger en del at tage rugemaskinen til hjælp, hvis de skal have ruget rigtig mange æg.
Den parring du snakker om giver en kylling, farve og køn må du se senere. ;D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline djavlsen

• Bruger
« Svar #2 Dato: 10 Januar , 2012, 13:19 »
Hehe, ja men mon den bliver en dværg eller stor  ;D
1.3 Dværg Wyandot

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 10 Januar , 2012, 13:58 »
Det kan du ikke vide på forhånd, det kommer an på, hvordan generne fordeler sig.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #4 Dato: 10 Januar , 2012, 14:13 »
Sandsynligvis rimelig stor, og over i noget gul columbia agtig farve. Man må formode det ku blive en god skrukhøne
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline djavlsen

• Bruger
« Svar #5 Dato: 10 Januar , 2012, 14:14 »
Tak marianne, sys du at der er dumt at blande racer ???
1.3 Dværg Wyandot

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 10 Januar , 2012, 14:23 »
Der kan være gode grunde til at blande racer. F.eks. kan man blande araucana og maran for at få æg med olivengrønne skaller, man kan vælge at sætte en stor kobberfarvet maranhane på en dværg kobberfarvet maranhøne i betræbelserne på at få skalfarven forbedret hos dværgene.
Man kan få det, der kaldes krydsningsfrodighed (heterosis) det betyder, at man oplever en frodighed, der er ukendt i renavl. Så man kan måske få nogle gode slagtedyr eller æglæggere, men det kræver nok en god viden om, hvad man krydser.
Jeg vil ikke blande mig i, hvad andre gør, men i min egen hønsegård blander jeg kun racer, hvis jeg har et formål med det.
Det kan jo være man synes det er hyggeligt med f.eks. to faverolles, to maraner og to araucana, og så har hane i en af racerne, så kan man jo vælge at ruge blandede kyllinger ud til slagt. :D

Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline djavlsen

• Bruger
« Svar #7 Dato: 10 Januar , 2012, 15:40 »
 /o /o
1.3 Dværg Wyandot

Mango2705

• Gæst
« Svar #8 Dato: 10 Januar , 2012, 16:29 »
Ser at der er mange som bruger en rugemaskine, men kan naturen ikke bare gå sin gang eller bliver der er dårligt resultat hvis der selv ruger ???

Som Marianne skriver, er skrukhøns altid de bedste til at ruge ud og passe kyllinger, /o men førstegangs-skrukker skal nogen gange lige finde ud af hvordan de skal gøre. ;D Jeg selv har en meget lille rugemaskine til 3-5 æg, og den bruger jeg som nu hvis jeg vil ha' lidt tidlige kyllinger, men synes det er det bedst at lade naturen klare tingene. ;D

Offline djavlsen

• Bruger
« Svar #9 Dato: 10 Januar , 2012, 20:29 »
 /o
1.3 Dværg Wyandot

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #10 Dato: 10 Januar , 2012, 23:39 »
Vi har prøvet at få Gul sort columbia høner krydset med Guld sortbåndede(Agerhønefarvede) hane og dette gav tre forskellige farver hos os, men kun to hovedsageligt. Den ene ligner en columbia meget med meget brun nistret tegning på ryggen. En anden var meget mørkebrun i det med meget sort i krave, hale og vinger. Den trejde kan jeg ikke huske hvordan så ud og den kommer ikke så ofte.
Kan huske at den ene af de to farver vi fik dem i var alle høner på nær en og modsat i den anden farve, hvilket jeg synes var meget sjovt.

Tror også det kunne blive nogle gode skrukhøns. Ikke så klodset som Orpintonen, men alligevel større end Dværg Wyandotten og kan derved ligge på flere æg. Krydsningsfrodigheden forbedre tit og rugelyst og evne til dette.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline djavlsen

• Bruger
« Svar #11 Dato: 10 Januar , 2012, 23:54 »
Takker /o
1.3 Dværg Wyandot

Mango2705

• Gæst
« Svar #12 Dato: 11 Januar , 2012, 02:02 »
Ja blandingshøns bliver mange gange rigtig gode høns, det er ikke at sige at racehøns er dårligere, ;) men at de får nogen gode rugeinstinkter, og alt efter hvad de er blandet af bliver de også gode æglæggere eller kødhøns eller begge dele. De har dog ikke altid så stabile træk de første generationer som racehøns har. hvis du tar f.eks. Italienere, de var den mest brugte æglægger i industrien før hybridæglæggerne, og de bliver stadig brugt mange steder fordi de har så stabile æglægnings-gener. /o
« Senest Redigeret: 11 Januar , 2012, 02:05 Fra Mango2705 »