Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor meget plads skal høns have?  (Læst 10504 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hiltunen

• Passiv bruger
  • Øksemorder
Hvor meget plads skal høns have?
« Dato: 09 Januar , 2012, 22:39 »
Hvor meget plads anbefaler man til høns? Ved godt at regler for burhøns 2012 er 13 høns pr m2, men det er ikke helt der jeg vil hen ::)
Mit hønsehus er ca 5 m2 og der er 2 sidepinde a 120 cm.
Hvor mange høns kan man med god samvittighed holde her ???
Nu går de i haven når vi er hjemme(er på barsel så er næsten hele tiden hjemme), men når jeg får lavet hønsegården færdig (ca. 100m2)bliver der kun lukket om natten og der vil blive et overdækket stykke udenfor så ingen skal stå i regnen ufrivilligt
Det er ikke fordi jeg vil fylde huset til maks, men vil gerne høre jeres mening da jeg gerne vil have flere høns ;D
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
Sv: Hvor meget plads skal høns have?
« Svar #1 Dato: 09 Januar , 2012, 22:41 »
10 stk /o
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Hiltunen

• Passiv bruger
  • Øksemorder
« Svar #2 Dato: 09 Januar , 2012, 22:44 »
Åh nej Jean, så har jeg jo næsten nået maks. <W
Hilsen Janni Hiltunen

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 09 Januar , 2012, 22:45 »
Det kommer jo lidt an på, om du vil have store eller små høns. Jeg vil sige en 6-8 store høns eller 8-12 dværghøns, især når de har så meget udeplads. De vil jo hovedsageligt bruge huset til at sove og lægge æg i. Du skal bare tænke på, at det også skal være forsvarligt for dem at være inde hele tiden i en rigtig dårlig periode med f.eks. sne, hvor de måske ikke vil ud.

Jeg har en del flere om sommeren i et tilsvarende hus (altså inkl. kyllinger), men med masser af udeplads (omkring 300 m2). Når vi kommer hen på efteråret, bliver der skåret hårdt ned til 5-6 dyr, så synes jeg de har fint med plads i huset hen over vinteren.
Mvh Marianne

• Bruger
« Svar #4 Dato: 09 Januar , 2012, 22:48 »
Jeg regner gennemsnits størrelse høns. 0,5 kvm hus og 2 kvm gård som pr h*ne /o
Hvis du tager nogen af de store Brahma så skal du jo så nok have 8 og tilsvarende den anden vej hvis du har dværge.
Mand og 3 børn

Offline Hiltunen

• Passiv bruger
  • Øksemorder
« Svar #5 Dato: 09 Januar , 2012, 22:59 »
Har araucana og burhøns, og vil med hjælp fra svigerfar og hans rugemaskine skulle jeg gerne få maraner og jersey kæmper i år. Regner med at beholde 2 høner af hver, men ellers må jeg tage brændeskuret i brug ::)
Hilsen Janni Hiltunen

• Bruger
« Svar #6 Dato: 09 Januar , 2012, 23:03 »
Man finder altid en løsning for at kunne beholden en enkelt eller 2 mere ;D

For mit vedkommende udviede jeg hønehuset en palle-størrelse samt hængte rugekassen op udvendingt /o
Mand og 3 børn

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #7 Dato: 09 Januar , 2012, 23:06 »
den med brændeskuret, lyder ikk så tosset,jeg har os prøvet, skal bare lige <L, og så kom lidt avlsdrømme, så du kan jo tænke sommer hus til kyller og hønsehus til vinterhøns.

Offline Hiltunen

• Passiv bruger
  • Øksemorder
« Svar #8 Dato: 10 Januar , 2012, 10:55 »
Har faktisk også en campingvogn stående som bare skal skrottes da cden er lidt blød i bunden, måske nogen kan bo der ;D
Hilsen Janni Hiltunen

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #9 Dato: 10 Januar , 2012, 11:03 »
Du kan indrette dit udeområde, så den overdækkede del både har tag og læsider, så har du ingen problemer med om de vil være ude om vinteren/i dårligt vejr.
Mine 5 araucanaer bor i et hus, der kun er ca. 1 m2, der er plads til en redekasse og et pindesystem, hvor de har rigeligt med pindeplads. Udendørs har de en gård af god størrelse, men hvor de ca. 10 m2 er overdækket og hvor der er læ på 3 sider. Det fungerer så fint! /o
« Senest Redigeret: 10 Januar , 2012, 11:15 Fra Tanja S.B. »
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #10 Dato: 10 Januar , 2012, 11:10 »
Det er ikke så meget et spørgsmål om hvor meget plads høns skal/bør have, men mere om hvordan denne plads er udnyttet og udformet.

Som Tanja skriver, så kan man som hende sagtens have 5 høns i et hus på 1 m2 når huset er godt indrettet, og når udeforhold er så fine som Tanja beskriver. Nemlig masser af læ og tilmed overdækning, så hønsene kan færdes ude også i dårligt vejr.

Jeg vil påstår at en del høns som har rigtig meget plads har det dårligere end hønsene i ovennævnte eksempel. Det nytter ikke noget med meget plads, hvis gården er en stor mudder-pøl.

Tanja, ja vender tilbage til dig med en PM når jeg lige har fået de seneste gule lapper ført ind i bestillings-listen og lavet en optælling, så jeg har styr på hvordan det ser ud med de Blå.