Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kvaliteten af lys  (Læst 8929 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Brahmadame

• Passiv bruger
Kvaliteten af lys
« Dato: 08 Januar , 2012, 21:24 »
Efter at alle mine høner gik i total æglægningsstandsning for 1 1/2 måned siden, fik jeg nok og fik manden til at installere lys i hønsehuset i sidste uge. Der sidder nu 2 sparepære på omkrig 1,1 w (skulle svare til 2x40 w glødepære). Der er stadig ikke skyggen af æg, så jeg tænker om lyskvaliteten kan have noget at gøre med hønsenes hormon påvirkning?

Nu har jeg plantekvarier, hvor man benytter sig af blandninger af lystofrør for at ramme den naturlige dagslys så vidt muligt, og hvor bl.a. lux, kelvin og Ra har en stor betydning for planternes fotosyntese (dvs. man slipper ikke afsted med at hænge et par sparepære over baljen).

Jeg tænker om dette måske kan være tilfældet med vores høns, når jeg læser tidl. indlæg med blandede succes hos de af jer der har lys? Så inden jeg går ud og omdanner belysningen i hønsehuset på væksthusniveau, kunne være interessant at vide hvilken pære/lystofrør I benytter, hvor mange watt og om det er varmt eller kold belysning?

1.8 Isabella Brahma
2.5 Guld-/sortbåndet Brahma

....endvidere
1.0 gemal
0.2 børn

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Sv: Kvaliteten af lys
« Svar #1 Dato: 08 Januar , 2012, 21:26 »
Bruger 7w sparepære - de giver vist 'koldt' lys.
Mvh Marianne

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 08 Januar , 2012, 21:41 »
Jeg bruger et 18 W lystofrør med 'varmt' lys.
Mvh
Erik Andersen

thorleif

• Gæst
« Svar #3 Dato: 08 Januar , 2012, 22:08 »
Jeg bruger 7watt sparepaerer. Men jeg mener at have laest ett eller andet sted at disse lys ikke var gode for hoens. Nogen der har hoert noget lignende?

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 08 Januar , 2012, 22:27 »
Thorleif.

Formoder din sparepære er baseret på lysstof. Og ja, der er nogen der siger at lysstofrør/pærer ikke er egnede til hønsebelysning grundet sekvensen i blink fra disse lysgivere. Hønsene kan åbenbart opfatte de blink, som vi mennesker ikke kan se.

Det virker nu fint hos mig. Hønsene synes ikke at få stress af det 'blinkende' lys.
Mvh
Erik Andersen

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 08 Januar , 2012, 22:46 »
Jeg bruger også alm. sparepærer i mine lamper. Mine unge høner begyndte at lægge æg alligevel.  :D

Om der kommer æg eller ej tror jeg er en blanding af mange ting som foder, lys, race og stamme de kommer af og ikke mindst det enkelte individ. Eller held. ;)
Kan også være det smitter hvis en begynder.  ;D
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

kyllingesalg

• Gæst
« Svar #6 Dato: 08 Januar , 2012, 22:47 »
Hej  ;D

Mener helt bestemt at kold lys må være det bedste, da det er det nærmest på dagslys. Og man kan jo bare bruge SMD pærer som dem her http://www.restsalgnu.dk/index.php?cPath=26&osCsid=ptibo8e3ffub7j8ekqu3cqv0u4

karina dj

• Gæst
« Svar #7 Dato: 08 Januar , 2012, 22:54 »
Ja, mine lægger altså masser af æg på ganske almindelige sparepærer. Det er altså i min verden mængden af foder der afgør om de kan producerer æg  ;)

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 09 Januar , 2012, 03:12 »
Karina har fuldstændig ret det er mængden af foderet der er afgørende,derfor skal høns være vågen i 14 timer så de har tid til at spise nok.Efter min mening er det ligegyldigt i hvad for et lys.
mvh.Walter
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Brahmadame

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 12 Februar , 2012, 17:09 »
Nå, nu er de befjerede venner begyndt at lægge æg i denne uge, sådan ca. 1 1/2 måned efter at lyset er kommet op. De tilbringer stadig det meste af deres tid på pinden indendørs, og er kun ude at strække fødderne ganske kort tid, på trods af relativ tørt overdækket hønsegård, selv hanerne gider ikke ulejlige sig med at gale før henad 9 tiden.
De er i den grad blevet kuldeskær, og gået i dvale!
1.8 Isabella Brahma
2.5 Guld-/sortbåndet Brahma

....endvidere
1.0 gemal
0.2 børn

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #10 Dato: 12 Februar , 2012, 19:56 »
inga har de noget at lege med ellers giv dem er bøf /o

Mango2705

• Gæst
« Svar #11 Dato: 12 Februar , 2012, 20:40 »
Sparepærer er dårligt for både det mentale og fysiske helbred både hos mennesker og dyr, især hvis de indeholder kviksølv. ;)
« Senest Redigeret: 12 Februar , 2012, 20:45 Fra Mango2705 »

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 12 Februar , 2012, 20:48 »
Sparepærer dårligt for både det mentale og fysiske helbred både hos mennesker og dyr, især hvis de indeholder kviksølv. ;)

Jeg tvivler lidt på at sparepærer indeholdende kviksølv findes på det danske marked i 2012. Men måske jeg er naiv?

Påvirkningen af helbredet hos mennesker og dyr fra sparepærer må du meget gerne uddybe lidt.

Hvis man betragter krystalpærerne som sparepærer findes der nu to typer. Nemlig krystalpærer og pærer baseret på lysstofrørsteknologi. Jeg formoder at det er sidstnævnte du mener har en dårlig påvirkning. 
Mvh
Erik Andersen

Mango2705

• Gæst
« Svar #13 Dato: 12 Februar , 2012, 21:08 »
Sparepærer med kviksølv udskiler dampe især hvis de har fået små revner eller går i stykker som ikke er gode for helbredet, udover det er der nogen der for let til kraftig hovedpine pga. sparepærerne.

... Og det er ikke krystalpærerne jeg snakker om. ;)
« Senest Redigeret: 12 Februar , 2012, 21:13 Fra Mango2705 »

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #14 Dato: 12 Februar , 2012, 21:10 »
Der er kviksølv i sparepærer
http://www.mst.dk/Borger/Kampagner/sparepaere/OSS_kviksolv_sparepaerer.htm

Her er noget om kvaliteten af lys.
http://www.sp.uconn.edu/~mdarre/poultrypages/light_inset.html

"Ud fra disse observationer er det blevet rapporteret, at blåt lys har en beroligende virkning på høns, rødt lys er blevet anvendt til at reducere kannibalisme og fjer plukning. Det har også vist, at blågrønne lys stimulerer vækst hos kyllinger, medens orangerøde stimulerer reproduktion."

"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi