Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Enderlig æg  (Læst 2324 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Enderlig æg
« Dato: 23 ſeptember , 2008, 19:47 »
Ja så har jeg langt om længe fået et æg, det vat godt nok ikke stort 41 gram, hvor det normalt skulle veje 60 gram, men jeg er glad jeg håber nu at kunne hente æg nu og da de er jo nok ikke så stabil på denne årstid  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Enderlig æg
« Svar #1 Dato: 23 ſeptember , 2008, 19:55 »
Hvor dejligt, Berit, jeg får kun et enkelt om dagen pt.  :(
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

• Passiv bruger
    • teckels-punch
« Svar #2 Dato: 23 ſeptember , 2008, 20:05 »
Ja jeg håber selvfølelig på lidt flere  :D Jeg har ladt mig fortælle at æg fra blomsterhøns og silkehøns skulle være meget sunde ikke noget kolesterol i, men jeg ved ikke om der er hold i det, men ellers ville det jo være super.  ;)
Hilsen

MartinJ

• Gæst
« Svar #3 Dato: 24 ſeptember , 2008, 08:32 »
Der findes flere steder hvor nogle mener at der er store forskel på kolesterolindholdet i forskellige racers æg. Der findes dog ingen undesøgelser der viser at der at en betydende forskel , tværtimod er der kun en meget lille forskel på ca. 5 %. I USA er der stadig nogle helsebutikker der sælger Araucana-æg til enorme priser med anprisning om lavt eller næsten 0 i kolesterolindhold. DE undersøgelser der er at finde viser et lidt højere indhold en industriæg!
Fodring kan give en lille forskel. Hvis hønerne fodres med en stor mængde rapsfrø eller -olie kan det vist give et lidt større indhold.
Der burde ikke være grund til bekymring for kolesterol i æg. Op til 2 æg pr dag anses ikke for at være et problem. Det daglige indhold af mættet fedt er et meget større problem! Kolesterol er fedt, men af det samlede fedtindhold i æg er kun ca. 25 % mættet fedt. Der er altså andre ting der er værre.

Offline Berit

• Passiv bruger
    • teckels-punch
« Svar #4 Dato: 24 ſeptember , 2008, 10:11 »
Tak Martin ja jeg tænkte det nok, ingen undersøgelser der kan bevise hvad der er sandt, men 2 æg om dagen er nok lige i overkanten for mit vedkommende, men gerne 1 om dagen.  :D
Hilsen

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #5 Dato: 24 ſeptember , 2008, 12:33 »
En tysk doktorafhandling fra 2005 viser at racen/stammen har stor indflydelse på kolesterolindholdet i æg. Foderet har ingen.
http://www.ulmer.de/QUlEPTI4MDY5Jk1JRD0yOTg4JlRJWD0wJkFST09UPTUzMzQ.html

En USA undersøgelse viser at fritgående høns med varieret kost har lavere kolesterol i æg d end æg fra industrielle høns.
http://www.motherearthnews.com/Real-Food/2007-10-01/Tests-Reveal-Healthier-Eggs.aspx

Så der er vist ikke enighed om tingene. For nogle år siden blev der også i England solgt garanteret befrugtede æg, fordi de mente at kolesteroloindholdet i befrugtede æg var lavere end i ubefrugtede. Det er der nu ikke nogen der har påvist.

Til gengæld er de fleste enige om at der er så mange sunde ting i æg og at kolesterolindholdet i æg er så lille at fordelen ved at spise æg langt opvejer ulemperne.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

MartinJ

• Gæst
« Svar #6 Dato: 24 ſeptember , 2008, 16:49 »
Finn: Det er vist tydeligt at der uenighed. Den ene undersøgelse dun henviser til viser at industrihøner der lægger mange æg har laveste kolesterolindhold, den anden modsat.
Jeg har ikke kunnet finde videnskabelige undersøgelser der har kunet påvise noget der ligner forskel på 30 %.

Helt generelt kan man med sikkerhed sige at kroppen danner kolesterol af stort set hvilken som, helst fedtsyre, men mest mættet fedt. Samtidig kan kroppen uden problemer nedbryde et overindhold af kolesterol, bortset fra et sted mellem 10 og 20 % (ca.) som nedbryder kolesterol dårligt p.g.a. en genetisk defekt.

Offline Berit

• Passiv bruger
    • teckels-punch
« Svar #7 Dato: 25 ſeptember , 2008, 13:48 »
Med de æg mine høns lægger så er der ikke fare for at mit kolesteroltal skulle stige yderlig, jeg har 6 høns og har fået 1 æg om dagen, de har vejet henholdsvis 41 g 40 g og så idag 30 g, jeg håber det er den sunde del de har lagt  :D
Hilsen

Offline Jette Jensen

• Passiv bruger
  • Grib dagen, timen, minuttet
« Svar #8 Dato: 25 ſeptember , 2008, 14:24 »
@ Fin synsvinkel, Berit.  ;D ;D ;D
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 25 ſeptember , 2008, 14:46 »
Ja det må vi da håbe Berit :D.. Forretsen, når de er så små, kan man så egentlig godt ruge kyllinger på dem eller vil de blive noget deformt noget :)?
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Berit

• Passiv bruger
    • teckels-punch
« Svar #10 Dato: 25 ſeptember , 2008, 15:40 »
@Mikkel jeg ville ikke ruge æg ud der ikke har den vægt der er anbefalet, jeg tror slet ikke der vil komme nogetud af det  :D
« Senest Redigeret: 25 ſeptember , 2008, 15:48 Fra Berit »
Hilsen

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 25 ſeptember , 2008, 15:47 »
Nej ikke ved de første øg, men jeg har da en høne (Hvis rarcen passer) Som lagde fint med æg godt nok 15 gram under normalt, men der kom kyllinger ud af dem ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Berit

• Passiv bruger
    • teckels-punch
« Svar #12 Dato: 25 ſeptember , 2008, 15:49 »
Den kylling må da ikke have været større end en humlebi  :D
Hilsen

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 25 ſeptember , 2008, 15:51 »
Den var ikke ret stor, men den indhentede hurgtigt de andre :).. desværre er den død nu det var nummer to offer for sygdommen :(
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Berit

• Passiv bruger
    • teckels-punch
« Svar #14 Dato: 25 ſeptember , 2008, 15:54 »
Den sygdom som du har beskrevet herinde, den må du snart få svar på, jeg er da spændt på at læse hvad det er for sygdom.
Hilsen