Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: 4 grader for varmt i min ruemaskine, har dette betydning ?  (Læst 7095 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline anders1234567

• Passiv bruger
4 grader for varmt i min ruemaskine, har dette betydning ?

Offline Allan Jørgensen

• Bruger
Sv: 4 grader for varmt i min ruemaskine, har dette betydning ?
« Svar #1 Dato: 08 Januar , 2012, 16:15 »
Det har stor betydning du skal holde den rigtige temperatur ellers bliver æggene ikke til noget.
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Offline Allan Jørgensen

• Bruger
« Svar #2 Dato: 08 Januar , 2012, 16:16 »
Velkommen til forum
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #3 Dato: 08 Januar , 2012, 16:29 »
Velkommen,Anders.
Hvis det er 4 graders celsius er det alt for varmt.En halv grad er også i overkanten.Hvilken termostat bruger du?Hvis det er en alm. rumtermostat er den ikke nøjagtig nok.America har helt fine termostater til hjemmebyggede rugemaskiner.Kører du med fladruger eller motorruger ( med ventilator ) ??
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 08 Januar , 2012, 16:58 »
Velkommen på forum, Anders :D
Som de andre skriver skal der kun ganske små udsving til i rugemaskinen før rugningen går galt. Faktisk skal det helst ikke en gang svinge 0,4oC, før det går galt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline anders1234567

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 08 Januar , 2012, 17:48 »
Det er et rundt aflangt termometer.. Men min rugemaskine er en smule gammel ved ikke helt hvor gammel, har fået den af min nabo han har ikke selv forstand på det.
Man kan ikke indstille temperatur eller noget ?? , har stillet kopper med vand i bunden til fugt, ved ikke om det vil lykkes.. Ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre ved temperaturen ? ??? ???

thorleif

• Gæst
« Svar #6 Dato: 08 Januar , 2012, 19:07 »
Medst sandsynligt er der en skrue at sted paa toppen, dreje den (imod klokken) muligens 2 gange rundt? Den likner ikke en bryder, kun en.......skrue?

Zoro

• Gæst
« Svar #7 Dato: 08 Januar , 2012, 19:53 »
Det er et rundt aflangt termometer.. Men min rugemaskine er en smule gammel ved ikke helt hvor gammel, har fået den af min nabo han har ikke selv forstand på det.
Man kan ikke indstille temperatur eller noget ?? , har stillet kopper med vand i bunden til fugt, ved ikke om det vil lykkes.. Ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre ved temperaturen ? ??? ???

Hej Anders.

Du har en ældre type Acryl rugemaskine, som på et tidspunkt blev forhandlet af America, desværre slog denne type rugemaskine ikke rigtigt an, da der ofte var problemer med luftfugtigheden, hvor æggene nærmest følgeligt druknede, med foster død til følge.

NB: Det er derfor særdeles nødvendigt, at justere rugemaskinen optimalt, så den både holder temperatur, og luftfugtighed korrekt.

NB: Som Thorleif skriver, bør du oven på rugemaskinen, kunne justere temperaturen, og sideløbende kunne aflæse, rugemaskinens faktiske temperatur.

NB: Husk også på at Rugemaskinen ikke er isoleret, og derfor følgeligt er påvirket af den baggrunds temperatur som den står i ???

NB: Træk og svingende baggrunds temperatur, samt solskin m.m. vil give en ustabil rugning, med svingende ruge resultater til følge.

Med Hilsen fra Jørn.

« Senest Redigeret: 08 Januar , 2012, 19:59 Fra Jørn Clevin »

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #8 Dato: 08 Januar , 2012, 22:49 »
Det ligner min rugemaskine, og på min sidder der en sort "pind" på toppen af rugemaskinen, og når man drejer den stilles temp.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #9 Dato: 08 Januar , 2012, 23:08 »
Jeg har sådan en, i en nyere udgave, en miracle ruger.
Den kan justeres et eller andet sted, men det kan være at knappen er faldet af, og der måske et sted stikker en skrue ud et eller andet sted.

Du kan hos America købe et digitalt thermometer der kan måle de små udsving i temperaturen, for som de andre siger, så skal det være ret præcist, men det er ikke sikkert det er forkert, det kan være dit thermometer ikke er præcist nok.

hvis du finder et sted at regulerer skal du være forberedt på at temperaturen ikke ændres sådan fra det ene øjeblik til det andet, stil på den, og lav noget andet i et par timer, og tjek så igen,,,,, men først skal du have et ordentligt thermometer.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline anders1234567

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 10 Januar , 2012, 16:30 »
Hvad med fugt , hvad kan jeg gøre ved det ?, den står på 60 %

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #11 Dato: 10 Januar , 2012, 16:36 »
60 % er lige i overkanten. Har du kalibreret dit hygrometer?
50-55 % er bedre, mange ruger endda ved lavere fugtighed.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #12 Dato: 10 Januar , 2012, 16:37 »
For at du kunne erhverve noget mere viden på området omkring kunstig udruging, var et oplagt at du printede eller i alfald læste den udmærkede rugevejledning her, eller får den fra America.
En ting er en masse (forskellige) indput herfra, en helt anden ting er at have en vejledning liggende lige ved hånden /o

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #13 Dato: 10 Januar , 2012, 16:37 »
Ja da, ta' vandet ud,, der skal ikke være mere end 40-45 % under rugning, og så max 65-70 % under klækning, men i det øjeblik kyllingerne klækker så kommer der mere fugt.

hvis fugten er 80% så drukner du kyllingene
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline anders1234567

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 10 Januar , 2012, 16:40 »
Nu har jeg kørt et par dage med 60 % fugt og forskellige temperature. Kan jeg starte for fra med de samme æg, uden betydning ? :-)