Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Et tip til velduftende redekasser  (Læst 12830 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Et tip til velduftende redekasser
« Svar #15 Dato: 21 Januar , 2012, 11:47 »
Du skal klippe lavendel godt ned i april måned- så der bliver snart rigeligt til redekasserne- hele planten dufter jo AAAH :D
Ok, tak for den info. Hvad/hvornår skal jeg klippe af til hønsene, for jeg går ud fra at klipningen i april er for at give plads til de nye skud? (jeg er virkelig ikke et havemenneske så ved ingenting om den slags ::))
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline KEW

• Bruger
« Svar #16 Dato: 21 Januar , 2012, 11:58 »
jeg har selv ønsket mig •   Lavandula Officinalis Ægte lavendel netop får at føre biologisk krig inden problemet opstår ;D
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #17 Dato: 21 Januar , 2012, 12:18 »

Du kan købe lavandula officinalis  fra hvilken som helst planteskole. Der oftest to sorter, Münsted som er  lys blå (lavendel blå) og Hidcott Blue som er  mørkere blå. Begge dufter stærk, Münster måske lidt mere men jordbund og lokal mikroklima har mere indflydelse til aroma end sort. Jeg ved ikke hvilke sorter bruges i Sydfrankrike i kommerciel lavendelavl ( til parfume industri).
Lavendel kan nemt omformes hjemme i haven af stiklinger eller frø ( hvis du ikke klipper din lavendel ned efter blomstring vil den så sig selv villigt)
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline KEW

• Bruger
« Svar #18 Dato: 21 Januar , 2012, 12:32 »
jo jo det er jeg såmænd klar over  ;D
men så er der jo et ønske mere på sedlen samt i en overkommelig prisklasse  /o det skal man jo tænke lidt over med ældre besseforældre uden den store pension
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #19 Dato: 21 Januar , 2012, 12:37 »
Hvordan har lavendel det med sandjord? Jeg har en skrænt som består af sand, grus og ganske lidt jord. Jeg har forøsgt med mynte (som ellers spreder sig med lynets hast), persille og purløg, men intet trives og formerer sig slet ikke. Der er kun akkurat nok af krydderurterne til at vi kan bruge af dem en gang hver 14. dag :-\. Hvis lavendel heller ikke kan tåle mosten, hvad foreslår I så? (og så kørte tråden ud i et andet spor, sådan kan det jo gå ;))

Billederne viser skråningen - ok champagnen gælder ikke - det er taget i forbindelse med noget fotosjov til en hjemmeside, men man kan da fornemme hvordan jorden ser ud ;). Det andet billede er taget lige efter vi fik lavet skråningen, så i dag er den tilgroet med ukrudt flere steder.
« Senest Redigeret: 21 Januar , 2012, 13:21 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja

Offline Michael Flinker

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 21 Januar , 2012, 15:34 »
Lavendel vokser oprindeligt på stenede sandede steder hvor ikke mange ting vokser. De klarer tørke og stærk sol. Jeg har selvsåede lavender der vokser op mellem fliserne og i mit skærvebed. Hvis skråningen er solfyldt vil lavendlerne vokse villigt. Det er ny viden for mig med lavendel i hønsehuset jeg glæder mig til at klippe de ca 50 planter ned jeg har så kan jeg pludselig betragte det som en nyttig høst. :D

PS: ville lige have indsat et billede af mine blomstrende lavendler men det er vist ikke ligetil. ???
Hilsen Michael Flinker
0.1 Wyandotter dværg
0.3 Isa Brown

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 21 Januar , 2012, 15:42 »
Jeg har arbejdet i en planteskole i næsten 3 år, og så vidt jeg kan huske, kunne Røn og Syren godt lide sandjord.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 21 Januar , 2012, 15:52 »
Tanja er sandskråning mod syd? For så kan du plante f.eks. nogle af de varmekrævende, men ikke næringskrævende, urter som f.eks. timian og lavendel, salvie, men også f.eks. vilde roser (hybenroser - man kan få nogen, som ikke breder sig så kraftigt med udløbere), planter som f.eks. lammeøre, engelsk græs, græsser osv. osv.... Der er masser af muligheder.

Prøv evt. at låne bogen 'Hvilken planter hvor' af Jane Schul (Politiken).
Mvh Marianne

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #23 Dato: 21 Januar , 2012, 16:11 »
Lavendel vokser oprindeligt på stenede sandede steder hvor ikke mange ting vokser. De klarer tørke og stærk sol. Jeg har selvsåede lavender der vokser op mellem fliserne og i mit skærvebed. Hvis skråningen er solfyldt vil lavendlerne vokse villigt. Det er ny viden for mig med lavendel i hønsehuset jeg glæder mig til at klippe de ca 50 planter ned jeg har så kan jeg pludselig betragte det som en nyttig høst. :D

PS: ville lige have indsat et billede af mine blomstrende lavendler men det er vist ikke ligetil. ???
Tak for tip /o.

Dit billede må max fylde vist nok 520 kb, så det skal måske skaleres ned inden du uploader det? Jeg vil meget gerne se dit lavendelbed :D.

Jeg har arbejdet i en planteskole i næsten 3 år, og så vidt jeg kan huske, kunne Røn og Syren godt lide sandjord.
Og tak for fif til dig Martin /o.

Tanja er sandskråning mod syd? For så kan du plante f.eks. nogle af de varmekrævende, men ikke næringskrævende, urter som f.eks. timian og lavendel, salvie, men også f.eks. vilde roser (hybenroser - man kan få nogen, som ikke breder sig så kraftigt med udløbere), planter som f.eks. lammeøre, engelsk græs, græsser osv. osv.... Der er masser af muligheder.

Prøv evt. at låne bogen 'Hvilken planter hvor' af Jane Schul (Politiken).
Skråningen er vestvendt, eller er den nu også det? Hvad kalder man det når selve retningen er øst men skråningen får kun sol fra vest? Jeg prøver lige at tegne hvad jeg mener ::)

Her er et luftfoto - kan du se hvad jeg mener?
« Senest Redigeret: 21 Januar , 2012, 16:22 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja

Offline Michael Flinker

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 22 Januar , 2012, 19:33 »
Du har vist alle muligheder på den skråning. Vestvendt er godt masser af sol den sidste del af dagen/sommeren. Du skal vist have en kombination af lavendel, salvie, timian, sommerfuglebuske, stikkelsbær, skovjordbær - ja jeg kunne blive ved. Jeg har selv alle de ting og meget mere. /o

Hilsen Michael Flinker
0.1 Wyandotter dværg
0.3 Isa Brown