Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Et tip til velduftende redekasser  (Læst 12846 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Et tip til velduftende redekasser
« Dato: 08 Januar , 2012, 09:56 »
Jeg bruger spåner i redekasserne, og begyndte at drysse med tørret lavendel efter jeg havde utøj i sommer; det skulle holde utøjet væk. Jeg fik hurtigt brugt 500 g, og det er dyrt, men så kom jeg i tanke om de billige poser med krydderier fra Tiger butikkerne. De koster 10 kr. for ca. 100 g. Jeg er nu begyndt at drysse med alt fra herbes provence, græsk krydderiblanding til urteblanding og tandoori masala, når jeg skifter spåner i redekasserne ::) ;D. Det dufter så herligt, og samtidig får hele strøelsen i huset også lidt "krydderi".

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Echo

• Passiv bruger
Sv: Et tip til velduftende redekasser
« Svar #1 Dato: 08 Januar , 2012, 10:25 »
Hønene spiser vel krydderet også, sikkert godt med litt snacks på jobben ;D

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #2 Dato: 08 Januar , 2012, 11:05 »
er det endnu et tip til tidlig marinering?? ;D ellers er det en god ide. en skam gulvarealet i hønsehuset er for stort til at det ville være en rentabel løsning
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #3 Dato: 08 Januar , 2012, 12:15 »
er det endnu et tip til tidlig marinering?? ;D ellers er det en god ide. en skam gulvarealet i hønsehuset er for stort til at det ville være en rentabel løsning

Skulle lige til at spørge om det samme....Er vi gået i gang med at marinere før vi kapper hovederne? ;D
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline G. Lausen

• Passiv bruger
  • Grafitti :)
« Svar #4 Dato: 08 Januar , 2012, 12:50 »
jeg er bare vild med dit billede :).... det kan man da kalde nylagt æg!!

jeg vil nu også prøve den m. lavendel i redekasserne - har jo lavendel i haven... ;)
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 08 Januar , 2012, 12:56 »
Tror også jeg skal prøve med lavendel, men bare som duftebuket.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Ann&Jesper

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 08 Januar , 2012, 13:04 »
Super tips :-) Især fordi jeg har en del tørrede lavendel i kældren, som jeg enlig havde tænkt, pigerne og jeg skulle lave duft lys eller sæbe ud af, men der kan godt blive lidt til hønsen også :-)
1.4 gul orpington
0.1 sort orpington
0.1 sort/blårandet orpington
0.3 legbar orpington
0.1 hvid orpington
0.1 arucana
0.3 sorte dværg silker
1.1 jumbo vagtel
0.1.9 engelsk bulldog
1.0 kanin
1 mand
2 piger

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #7 Dato: 08 Januar , 2012, 13:09 »
Jeg bruger spåner i redekasserne, og begyndte at drysse med tørret lavendel efter jeg havde utøj i sommer; det skulle holde utøjet væk. Jeg fik hurtigt brugt 500 g, og det er dyrt, men så kom jeg i tanke om de billige poser med krydderier fra Tiger butikkerne. De koster 10 kr. for ca. 100 g. Jeg er nu begyndt at drysse med alt fra herbes provence, græsk krydderiblanding til urteblanding og tandoori masala, når jeg skifter spåner i redekasserne ::) ;D. Det dufter så herligt, og samtidig får hele strøelsen i huset også lidt "krydderi".

Det er en rigtig god ide...lus og andet krible krable hader lugten, men vi nyder den..så to fluer med et smæk.

Her går hønsepigerne også rundt og dufter af lavendel og citronmelisse :D Ud af næbbet hørmer de af hvidløg :-\
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Annette S.

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 08 Januar , 2012, 15:58 »
Jeg bruger også lavendel i hønsehuset + hvad jeg ellers har af velduftende sager i haven  :)

I maj måned, når jeg klipper mine lavendler ned, smider jeg en del af afklippet ind i redekassen og på gulvet i hønsehuset - desuden hænger der som oftest en duftbuket lige indenfor døren i hønsehuset - det dufter så dejligt  <-

Fint foto af et nylagt æg - friskere fås det næppe  :D
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #9 Dato: 08 Januar , 2012, 16:01 »
Nu har jeg lige solgt den sidste hanekylling, men ellers kunne man jo godt sige, at det var for at vænne de unge haner til duften fra køkkenets krydderier ::) ;). Lavendel er klart min favorit, og jeg har også bestilt 500 g mere, men ind til jeg får det hjem, får de alverdens andre krydderier i kassen i stedet for - jeg tror hønsene er ligeglade, så længe jeg skifter redematerialet 1 gang om måneden, som de er vant til ;).
Venlig hilsen Tanja

Offline Lone Knap

• Bruger
« Svar #10 Dato: 08 Januar , 2012, 16:15 »
Tanja: med det forbrug skal du da have et par aflæggere af lavendel. Det er smaddernemt. Hvis du ikke kan finde nogle tæt på, må du jo komme en tur herover og hente  :)

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #11 Dato: 08 Januar , 2012, 16:26 »
Jeg dyrker malurt og lavendel til samme formål /o afklippet ryger i redekasserne, krybet ryger af hønsene ;D

Malurt er den urt som giver smag til absinth. Det smager fuldstændigt forfærdeligt men er glimrende til at holde utøjet væk. Et par kviste i hundekurven bryder lopperne sig heller ikke om.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #12 Dato: 21 Januar , 2012, 07:08 »
Jeg har fået 500 g lavendel mere hjem. Lars (han er kok og har gode forbindelser til den slags /o) kunne få en hel spand til 60 kr., og det var billigt, så nu dufter hønsehuset igen som en lavendelmark i Provence :D.
Tanja: med det forbrug skal du da have et par aflæggere af lavendel. Det er smaddernemt. Hvis du ikke kan finde nogle tæt på, må du jo komme en tur herover og hente  :)
Jeg har lidt lavendel i haven, men fik ikke klippet af i efteråret (eller hvornår skal man klippe?)
« Senest Redigeret: 21 Januar , 2012, 07:41 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja

Offline trinemia

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 21 Januar , 2012, 10:32 »
Du skal klippe lavendel godt ned i april måned- så der bliver snart rigeligt til redekasserne- hele planten dufter jo AAAH :D
Mvh Trine

0.1 dværg wayndotte
0.1 grünleger/maran
0.1 isa warren
0.1 hybridbonus
0.1 engelsk araucana
0.3 børn
1 stk. ægtemand som næsten har vænnet sig til hønsene ;o)
0.2 katte

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 21 Januar , 2012, 11:01 »
Tak for tippet, jeg vil forsøge mig med lavendel, så snart jeg får klippet ude i buskene ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling