Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: lys  (Læst 8218 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline crj100

• Passiv bruger
Sv: lys
« Svar #15 Dato: 08 Januar , 2012, 19:59 »
Dagen skal være længere end 12 timer før hønsene lægger æg. Så hvis de allerede går på pind kl. 15, skal du tænde dit lys et par timer tidligere. Så skal der nok komme æg...  /o
Godt vores ikke kan klokken  :P Eller også har de "sparet op" fra de lange sommeraftener, for de har kun lys i de ca 7-8 timer de er ude af huset dagligt.....
Med venlig hilsen,
Søren
P.t. "fører" Mikkel Ræv 15-0. Har 1. gang mistet 11 Lys Sussex og 2. gang 4 Laksefarvede Faverolles.
Nuværende bestand: 0.2 Laksefarvet faverolles (1 ren og 1 lidt blandet), 0.2 Lys Sussex (med lidt blandingsblod), 0.1 Gul Sussex, 0.0.3 skønne kyllinger fra en Guldrandet wyandot hane og xx af ovennævnte. Hertil nyankommet 0.0.2 Maran og 0.0.4 Aracuna (hvoraf en med kun én vinge!)

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 08 Januar , 2012, 20:21 »
Godt vores ikke kan klokken  :P Eller også har de "sparet op" fra de lange sommeraftener, for de har kun lys i de ca 7-8 timer de er ude af huset dagligt.....

Nå, men så gælder det måske kun for de dovne af dem  ;)
Mvh Marianne

Offline Henrik Helms Madsen

• Passiv bruger
  • HHM
    • Lidt nye haner
« Svar #17 Dato: 08 Januar , 2012, 20:24 »
Ja det er svært at sige hvorfor nogle høns er bedre til æg end andre. Nogle stammer af høns er sikkert bedre end andre uanset race.

I 2010 havde jeg en flok Australorps som skulle være så gode til æg. Jeg har aldrig haft nogen der var så ringe som dem til æg. Så de røg i gryden allesammen.
Der findes jo nok andre Australorps stammer der er gode til æg, det skrives der jo meget om.
Derimod mine Maraner fra 2011 de har vist sig at være meget stabile med æg.
Mine sorte landhøns er blevet ret gode til æg. De skrukker selvfølgelig en del men så kan de jo ruge en masse nye høner ud så der er små fine æg om vinteren.
Så man skal huske at forny flokken hvert år.

1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline Bo Skov Kokholm

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 08 Januar , 2012, 21:18 »
jeg har os givet mine Lys nu og har de fået i ca en uge nu. den ene høne jeg har som ligger æg ligger stadig kun hver anden dag men mine to høne kyllinger fra i sommers ikke er gået i gang endnu men håber da det kommer nu hvor de for lys...

de er alle oppe på pinden kl 17,00 undtaget min hane kylling fra sep han ligger lige så fint foran lemmen inden for i huset og holder vagt lige ind til jeg lukker for lemmen så kan man høre han os tager sin plads på pinden. synes det er så fint han passer på allerede nu hvor han ikke er ældre... :D

Bo
med venlig hilsen Bo

1,4,2 gråstribet dværg maran
0,1 araucana sort
0,1 araucana/maran blanding gråstribet
0,2 hybrid
1,1nymfeparakit
0,1 min bette hund
0,1 kanin
1,1 børn
0,1 kone
2 Stk bistader

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #19 Dato: 08 Januar , 2012, 21:37 »
Jeg bruger 'timer' på mit lys. Det tænder kl 0700 og slukker kl 2100.

Jeg får 6-8 æg om dagen for tiden.

For de af Jer der har lys tændt en periode om morgenen og igen i en periode om eftermiddagen/aftenen. Vær opmærksom på at der er dage hvor det slet ikke bliver lyst. Disse meget grå dage med småregn osv. Her tror jeg at det vil være en fordel hvis lyset får lov at være tændt dagen igennem.
Mvh
Erik Andersen