Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: lys  (Læst 8234 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bakkebo

• Passiv bruger
lys
« Dato: 07 Januar , 2012, 07:00 »
Nå, så har jeg givet mig. Lang tids lille ægprodukktion har nu fået mig til at sætte lys op i hønsehuset, det tænder hver morgen kl. 4.30 - der er så lys indtil kl. 9 hvor dagslyset tager over. Lys igen kl. 16 som slukker omkring kl. 20... Hvor længe tror i garvede hønnseejere der går, før jeg kan se resultat ( læs: æg) fra hønsene?
1,1 araucana
0,2 Sussex
0, 2 dansk landhøne
1,0 maran sort-kobber
Blandingshøns
Marankyllinger
Blandigskyllinger i forskellige aldre.

Offline lysholm

• Bruger
Sv: lys
« Svar #1 Dato: 07 Januar , 2012, 08:30 »
Jeg går os og venter på æg og håber hver dag på, at der sker noget, jeg købte endda 3 Brown lohmann, for et få æg, men de vil heller ikke  :( Så jeg har lige nu 10 høns, som ikke lægger æg. og jeg har ikke mulighed for at sætte lys op.

Offline crj100

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 07 Januar , 2012, 09:20 »
Jeg har også overvejet "lysmodellen". Men vi har nu 5 høns der lægger æg, og vi får i snit 4-5 per dag. Og det helt uden lys!
Så jeg tror måske mere det er et spørgsmål om hvad/hvor meget mad, hvor meget "friløb" i haven med deraf følgende kosttilskud de finder osv.
Så jeg har droppet tanken helt om det kunstige lys, og lader dem stå op omkring kl 0830 og kravle i huset igen omk kl 16. Sålænge de lægger æg må de jo have det godt  :)
Med venlig hilsen,
Søren
P.t. "fører" Mikkel Ræv 15-0. Har 1. gang mistet 11 Lys Sussex og 2. gang 4 Laksefarvede Faverolles.
Nuværende bestand: 0.2 Laksefarvet faverolles (1 ren og 1 lidt blandet), 0.2 Lys Sussex (med lidt blandingsblod), 0.1 Gul Sussex, 0.0.3 skønne kyllinger fra en Guldrandet wyandot hane og xx af ovennævnte. Hertil nyankommet 0.0.2 Maran og 0.0.4 Aracuna (hvoraf en med kun én vinge!)

Offline Fristed

• Passiv bruger
    • Fristedsgalleri
« Svar #3 Dato: 07 Januar , 2012, 09:46 »
Jeg kan ikke lige svare på dit spørgsmål.. men fortælle at vores også får lys fra kl.04.30 og til kl.9..det har de fået i en 3 uger og stadig kun 1-2 æg og der er 8 høns i det ene hus og 6 i det andet hus.. så det er jo ikke mange  :P
vores høns går frit i dag timerne og får en foderblanding af byg, fuld af pep og så er vi ved at introdusere et nyt hollandsk foder..
de kloge hoveder vi har snakket med, mener vores høns måske er for fede... ;D så vi bibeholder det kunstige lys og prøver at sætte foderet ned.. vi er blevet anbefalet at tilbyde dem foder en times tid eller 2 om morgnen..
så mit råd er både at se på lys OG foder  :)
Hilsen Gitte Fristed

2,8 orpington, gule stor
1,3 guld-sortrandede wyandotter stor
1,2 dværgsilke, vildtfarvet
0,2 dværgsilke, hvide
1,3 Krøllet dværg Kochin
1,0 islænder Ari fra Sysselhaven
1,0 haflinger Nantino Hestvang
1,2 katte
1 cairn terrier
4 børn (17, 18, 21, 21)
Min mand hbp

thorleif

• Gæst
« Svar #4 Dato: 07 Januar , 2012, 09:50 »
Lys er ok, men hvids automatiske lys tendere/slukkere benyttes, hvorfor mere end 12-13 timers lys? Det gavner ingen, hoenserne skal jo ogsaa sove?

Offline Henrik Helms Madsen

• Passiv bruger
  • HHM
    • Lidt nye haner
« Svar #5 Dato: 07 Januar , 2012, 10:55 »
Jeg synes i har lys alt for tidligt og slukker alt for sent.

Jeg tænder lys kl. 5.30-9.30 og igen fra 15.30-17.30. Mine høns sidder på pindene allerede fra kl 17.00.
Jeg får ca. 12 æg hver dag. Jeg har 20 høner unge som gamle.
3 hybrider som er de sikre æg hver dag.
5 unge maran høner som kommer med 2-5 æg hver dag.
12 sorte landhøner som kommer med resten, hvoraf de 8 høner er unghøner.

Mine høns får 50/50 hvede-tilskudfoder(guldkorn)

Lys er ok, men hvids automatiske lys tendere/slukkere benyttes, hvorfor mere end 12-13 timers lys? Det gavner ingen, hoenserne skal jo ogsaa sove?
1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #6 Dato: 07 Januar , 2012, 11:12 »
Mine høns går rundt på gulvet så længe der er lys, så her slukkes lyset lige inden det bliver mørkt, så hønsene i ro og mag kan finde op på pinden. Hvis jeg slukker kl. fx 20.00, går hønsene i panik, fordi der altid er 2-3 stykker der skraber rundt efter korn på gulvet. Mit lys tændes kl. ca. 5.45 og lyset er tændt hele dagen.

Jeg får ca. 10-15 æg pr. dag fra 22 høns (10 maran, 8 araucana, 4 blandingshøns). Foderet består af hvede, tilskudspiller, knækket majs, skaller og en hulens masse madrester.
« Senest Redigeret: 07 Januar , 2012, 11:14 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Fristed

• Passiv bruger
    • Fristedsgalleri
« Svar #7 Dato: 07 Januar , 2012, 11:22 »
netop pga at hønsene ikke kan finde op på pinden eller bliver forskrækket har jeg ikke lys om aften... så mine høns sidder også på pinden senest kl.17 nogen dage allerede kl.15-16...
synes de har optimale forhold med lys fra 4.30 til lyset af sig selv forsvinder omkring kl. 16. de får både korn, æglægningsfoder, madrester, wrap og kan rode i jorden/haven/folden efter ravl og krat....
så nu må de gerne snart begynde at lægge æg... 8)
jeg har så også en del fra foråret...men synes de er ved at være røde i kammen, så burde de da have æglægningslyst... :D
Hilsen Gitte Fristed

2,8 orpington, gule stor
1,3 guld-sortrandede wyandotter stor
1,2 dværgsilke, vildtfarvet
0,2 dværgsilke, hvide
1,3 Krøllet dværg Kochin
1,0 islænder Ari fra Sysselhaven
1,0 haflinger Nantino Hestvang
1,2 katte
1 cairn terrier
4 børn (17, 18, 21, 21)
Min mand hbp

Offline Bakkebo

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 08 Januar , 2012, 07:19 »
Hej. Tak for svar. Jeg tænker ikke der er noget at komme efter mht. foder, det har jeg diskuteret her før - og når alle andre faktorer skulle være ok, så må man ty til eneste "manglende" ting, nemlig lys. Og det kan godt være jeg sagtens kunne droppe det aftenlys, men det er fordi de ikke er eneste dyr i stalden - og omkring aftenstid kommer hest og får ind og bliver fodret - de skal have lys, som vi jo slukker lidt senere. Hønsenes aftenlys er svagt og gør netop at vi ikke bare slukker og så er der pludselig mørkt. Om aftenen søger de fint på pind, når bare det er den lille sparepære der er tændt... De har alle rød kam, så jeg tlnker de hhar det fint, de skal bare igang med æglægningen igen - for tænk hvis vi blev nødt til at KØBE æg - detbryder jeg mig ikke om  ;)

Mht. foder så får de fuldfoder, lidt byg og de har fri adgang til græs, ukrudt og diverse småkravl.. grøntaffald/smårester fra køkkenet får de også...
1,1 araucana
0,2 Sussex
0, 2 dansk landhøne
1,0 maran sort-kobber
Blandingshøns
Marankyllinger

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 08 Januar , 2012, 08:14 »
netop pga at hønsene ikke kan finde op på pinden eller bliver forskrækket har jeg ikke lys om aften... så mine høns sidder også på pinden senest kl.17 nogen dage allerede kl.15-16...
synes de har optimale forhold med lys fra 4.30 til lyset af sig selv forsvinder omkring kl. 16. de får både korn, æglægningsfoder, madrester, wrap og kan rode i jorden/haven/folden efter ravl og krat....
så nu må de gerne snart begynde at lægge æg... 8)
jeg har så også en del fra foråret...men synes de er ved at være røde i kammen, så burde de da have æglægningslyst... :D

Dagen skal være længere end 12 timer før hønsene lægger æg. Så hvis de allerede går på pind kl. 15, skal du tænde dit lys et par timer tidligere. Så skal der nok komme æg...  /o
Mvh Marianne

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 08 Januar , 2012, 09:33 »
Dagen skal være længere end 12 timer før hønsene lægger æg.
Det ved mine høns heldigvis ikke ;D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

karina dj

• Gæst
« Svar #11 Dato: 08 Januar , 2012, 10:24 »
Jeg har altså ingen høns der panikker fordi vores lys slukker klokken 20  ??? Det finder på pind selvom det er mørkt, og en sjælden gang imellem er der en der putter på gulvet. Faktisk tror jeg selv de kan klokken, for som regel sidder de på deres pind når lyset slukker. Vores tænder kl halv 6...

Offline Hebber

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 08 Januar , 2012, 10:31 »
Ca. en uge efter vi satte lys på fra 6,30 til 19,30 har vi fået mellem 6-8 æg pr dag, før fik vi kun 2 æg pr dag.

Nogle dage bliver de først lukke ud i haven kl. 16,30, selv om det er næsten mørkt, skynder de sig ud i haven og er der 1-1½ timer.

I aftes kl 22,00 var jeg i hønsehuset for at se om der var flere æg, ingen af hønsene gik af pinden selv.

Susanne
1.6.9 Lys Sussex, 3,3 dværg Wyandot, 0,04 blandingskyllinger sussex/dv. wyandot 2.1.2 firbenede musefangere 1.0 lys Golden Retriever 0.1 ægtefælle

Offline C. Kjær

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 08 Januar , 2012, 11:35 »
Jeg har lys fra 5-8.30 og igen fra 16.-18 og får 10-12 æg om dagen

Mine går går ind når det bliver mørkt, hvor de fleste også går på pinden med det samme.
Kun meget få gange har jeg sat en høne på pinden, som sad på gulvet, men det har jeg nu også gjort om sommeren  :)
Caroline

Med 0,3 Jersey Kæmper - 0,2 Orloffer - 0,1 araucanaer 2,2 Australorps - 1,4 Sussex - 0,1 blomsterhøns - 1,5 maran + alle blandingerne :) i hønsegården

Offline Bakkebo

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 08 Januar , 2012, 11:44 »
Tak for svar - kan se der måske går omkring en uges tid, før en evt. virkning vil vise sig. Men allerede i dag var der to æg i morges, det er lidt fremskridt tror jeg, for jeg har en stabil æglægger der næsten altid lægger æg om eftermiddagen, så hvis den gør det i dag, så er det rekord i lang tid med tre æg...
1,1 araucana
0,2 Sussex
0, 2 dansk landhøne
1,0 maran sort-kobber
Blandingshøns
Marankyllinger