Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvornår begynder I at ruge?  (Læst 14369 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Hvornår begynder I at ruge?
« Dato: 06 Januar , 2012, 23:23 »
Ja, altså ved godt det ikke er jer, men jeres høner, som ruger ::) Eller maskiner ;)

Men hvornår går I i gang? Hvorfor går I i gang, når I gør? Både jer, som udstiller, og jer som ikke gør...

Mener jeg har hørt noget om, at hvis man skal udstille, skal man senest ruge ud den 1. marts, for at de skal nå at blive fuld udvoksede?

Offline Elise ☺

• Passiv bruger
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Hvornår begynder I at ruge?
« Svar #1 Dato: 06 Januar , 2012, 23:34 »
Jeg starter rugemaskinen så snart mine Brahma damer syntes det er forår nok, helst så hurtigt som muligt og det er netop for at de store racer kan nå at blive klar til udstilling.
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 06 Januar , 2012, 23:35 »
Jeg tror mange er i gang med at ruge allerede og endnu flere samler æg til rugning.

Jeg er ikke kommet i gang endnu men overvejer da at skille en stamme fra inden for de næste uger. De skal jo så gå 2-3 uger separeret fra andre dyr for at jeg kan være nogenlunde sikker på at få 'rene' æg.

Så begynd du blot at planlægge og forberede.
Mvh
Erik Andersen

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 06 Januar , 2012, 23:50 »
Jeg er også startet (eller min høne er  :D  ) og kun fordi hun syntes hun ville være skruk nu. Glæder mig til der kommer kyller.  ;)
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

karina dj

• Gæst
« Svar #4 Dato: 06 Januar , 2012, 23:51 »
Ja jeg ville osse helst igang nu, for især har maranerne her hos mig været sene i deres udvikling...og jeg vil gerne ha dem med på lokaludstillingen. Havde jeg haft "rene" æg fra dem og mere end 2 høner til at lægge æg, så havde min første maskinefuld været igang nu. Men jeg "nøjes" med dorkingæg under min skrukke australorp indtil nu  :D

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #5 Dato: 07 Januar , 2012, 00:00 »
Jeg kan ikke planlægge noget endnu, for selv om jeg har fået 1-2 maranæg om dagen gennem hele vinteren, så er de selvfølgelig lige stoppet deres æglægning i sidste uge... ::) Så nu må jeg vente på at de kommer i gang igen!  /f

Mango2705

• Gæst
« Svar #6 Dato: 07 Januar , 2012, 00:39 »
Jeg har lige lagt nogen æg i maskinen i dag. Det er første gang jeg prøver at ruge ud så tidligt på året. ;)
« Senest Redigeret: 09 Januar , 2012, 02:15 Fra Mango2705 »

bly viol

• Gæst
« Svar #7 Dato: 07 Januar , 2012, 00:43 »
hehe har 300 æg i maskinen nu . de første er lagt i den 25 dec . så forår forår kom til mig /o

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #8 Dato: 07 Januar , 2012, 07:07 »
Jeg lagde æg i maskinen igår.Og gør det tidligt i år fordi det er lunt udenfor og fordi mine høns lægger mange æg lige nu.

Og så fordi de skal ha en god størrelse til efteråret.Hønerne skal være i æglægning inden vinter og dem der skal i fryseren skal der være noget kød på.
Jeg vil også gerne ha et hold kyllinger mere.Der kom alt for få store høner sidste år.Jeg har kun 4 store høner til os selv.Det er lige lidt nok.

Der er mange gode grunde :)....
Og vil dotterne skrukke senere, så får de bare lidt æg.
« Senest Redigeret: 07 Januar , 2012, 12:20 Fra vbruun »
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Erling Rønnest

• Passiv bruger
    • Vendsyssel fjerkræklub
« Svar #9 Dato: 07 Januar , 2012, 07:55 »
Har da andet hold til klækning i denne weekend....

Specielt hvis man har store racer er det nødvendigt at starte tidligt for at få dem klar til udstillingerne....

Eller hvis man har købt nye dyre dyr på de besøgte udstillinger i udlandet, laver man også kyllinger efter dem så snart der kommer æg fra dem, da man kan risikere at der dør nogle af dem....

De bedste fjerkræhilsner
Erling Rønnest

Opdrætter af:
Orloff (Stor)
Orloff (Dværg)
Mod. Eng. kamphøns
Medlem af:
http://racefjerkrae.dk/
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.kamphons.dk

Offline trinemia

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 07 Januar , 2012, 09:43 »
Jamen mine 2 silker skrukker på 5. uge  >:( Før jeg får fat i nogle rugeæg, har jeg 2 spm: Er det ikke for hårdt for dem at få 3 uger mere (men man ved jo aldrig om de ville ligge der alligevel!!) og er det ikke koldt at være kylling hvis kong vinter kigger forbi ?
Mvh Trine

0.1 dværg wayndotte
0.1 grünleger/maran
0.1 isa warren
0.1 hybridbonus
0.1 engelsk araucana
0.3 børn
1 stk. ægtemand som næsten har vænnet sig til hønsene ;o)
0.2 katte

Offline Dimsen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 07 Januar , 2012, 10:31 »
Jeg har lige lagt en stak i maskinen den anden dag.
Så må vi se om der kommer noget ud af det, da det er første gang jeg skal forsøge mig med en rugemaskine.
Venligst Stella.

Silkehøner i blandede farver.
0.1 skæghøne.

Offline Piglet79

• Passiv bruger
    • familientanderup.dk
« Svar #12 Dato: 07 Januar , 2012, 11:05 »
Vi skal have delt Australopsene op i denne weekend, så vi kan få 'rene' æg fra dem. Ellers er det kun Bielefelderne (Har desværre kun 1,1) vi får rene æg fra. Og så starter vi nok med at ruge om ca. en måned. Vi skal dog lige have købt en rugemaskine først - ellers må vi håber svigerfar vil være behjælpelig :)
Hilsen Tina

2,7 australorps - 0,1 hvid sussex - 0,1 brun italiener - 0,4 orloff - 0,1 new hampshire
1,1,6 bielefelder - 0,4 dv. wyandotter - 1,4 bronzekalkuner -1,1 hunde - 2,0 katte
Dejlig mand og 3 skønne drenge og en skøn datter

Offline Halldor

• Bruger
« Svar #13 Dato: 07 Januar , 2012, 14:32 »
Mine islandske vil gerne ruge! Den ene høne fik 8 kyller 1. januar og den anden lagde sig i går på 11 æg. Så kan jeg ikke negte at jeg har 20 i rugemaskinen i øjeblikket  ;D

Med erfaringen fra sidste år ser jeg ikke at kulden dræber, vandet var frosset lige udenfor lyskeglen fra varmelampen, men mine kyllinger var lige friske som på en sommerdag!!
Opdrætter af islandske høns og Danske Landhøns i dværg.

thorleif

• Gæst
« Svar #14 Dato: 07 Januar , 2012, 14:49 »
Jeg har lige lagt en stak i maskinen den anden dag.
Så må vi se om der kommer noget ud af det, da det er første gang jeg skal forsøge mig med en rugemaskine.
Saa synes jeg du skal lese den her, haaber du leser Engelsk. Try kun paa PDF, saa kommer bogen op i godt leseligt format. http://openlibrary.org/works/OL7709100W/Successful_incubation
Det er en gammel bog, og det handler om industri-rugning, men principperne er det samme. Jeg har selv ruget med en lille maskin/skruk i mange aar, og jeg synes jeg ruger meget bedre nu.....