Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rugemaskine-temp-opstart  (Læst 11120 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
Rugemaskine-temp-opstart
« Dato: 06 Januar , 2012, 21:15 »
Så ligger der 38 æg i maskinen igen.MEN,-jeg bryder mig ikke om at temperaturen den stiger en hel grad efter jeg lægger æg i den.Den var helt stabil på 37.7-37,8 inden de kom i.Så enden blir at jeg sidder og glor ind i kassen for at holde øje med at den lander hvor den skal.Det kan godt ta halvanden time.Jeg kan ikke dy mig for at skrue lidt ned for varmen.Det ender så med at jeg skal skrue op igen.

Skal jeg lade være med at pille ? Må den gerne gå så højt op ? Tager æggene skade af det ?

Det er tredje gang jeg ruger i min hjemmelavede maskine og der er da kommet kyllinger ud af det hver gang.Men er i tvivl om jeg gør det rigtige i starten.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline morAnna

• Passiv bruger
Sv: Rugemaskine-temp-opstart
« Svar #1 Dato: 06 Januar , 2012, 21:29 »
jeg har dårlig erfaring med at pille for meget... men forstår dig i den grad
Jeg har den blå fra america og den er meget ustabil især  fra starten, nu er jeg holdt op med at pille hvis den kan være stabil uden æg så skal den også blive stabil når æggene kommer i(min tankegang ;D)
har haft dette problem også når andeæg skulle køles ned og fugtes, og så varmes op igen... det skal nok blive godt, giv den lidt tid. *k
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #2 Dato: 06 Januar , 2012, 21:36 »
NIKS PILLE VICKI >:(.......... ;D :-*
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #3 Dato: 06 Januar , 2012, 21:40 »
Når din maskine er stabil, skal du lade den stå en halv dags tid, er den stadig stabil lægger du dine æg i, de er jo ikke varme, og maskinen bliver også en del afkølet når du tager låget af.
Din logik er slet ikke så tosset, selvfølgelig bliver den stabil igen, men den skal jo lige varme både æg og maskine op til den stabile temp. og det kræver jo som du har opdaget lidt mere varme, da æggene jo afkøler maskinen...
Sid på hænderne så går det hele meget bedre for både dine nerver og kyllingernes fremtid  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #4 Dato: 06 Januar , 2012, 21:45 »
Jeg er også sikker på den nok skal komme ned i temp. af sig selv men er bekymret om æggene tåler varmen så længe.Det er sæføli kun det yderste af æggets indhold der mærker det , for det inderste er jo ikke varmet op endnu.

Uden jeg pillede ved temp. ville der gå flere timer ...hmm ?

Der er i øvrigt 13 store æg (kryds af RIR,sussex)
OG..25 små dotteæg.Hvoraf ca de halve er ægte sølv sortrandet.
Har heldigvis selv forældredyrene i år så jeg ikke skal købe katten i sækken denne gang :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #5 Dato: 06 Januar , 2012, 21:51 »
Det er godt nok svært  ;D

Hønemor som man er på alle måder :)...nå men jeg må vel hellere lige op og kigge (uden at pille)

Ina min hjemmegjorte er ret god til at finde temperaturen.Da jeg fik den støvet af og startet gik der ikke en time så var den der.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #6 Dato: 06 Januar , 2012, 21:52 »
Du kan også tage på ferie i 14 dage, så er der ikke så lang ventetid til kyllerne kommer.
Du hælder vand på når du tager skillerummene ud, hvis du har dem i, og så venter du på kyllingerne, giv alle æg en tur med sprayflasken inden du lukker igen, og så tager du på golfweekend, eller et eller andet kursus, og vender hjem til en maskine fuld af levende dun  ;D
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #7 Dato: 06 Januar , 2012, 21:58 »
Nej for den det tør jeg ikke..sæt der springer en pære eller noget :)

Jeg får fugt i maskinen ved at lægge fugtige svampe ind.Nemt,hurtigt ...man skal jo lukke hurtigt igen.

Moranna..min reagerer også hurtigt (og vildt syns jeg) ved badning af æg.Men det er nu også spændende at se hvor mange der vipper:)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 06 Januar , 2012, 22:00 »
sig mig køler den selv æggene af , eller skal man åbne for dem...
høns, ænder, hunde, katte...

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #9 Dato: 07 Januar , 2012, 06:55 »
Den falder selv i temperatur igen.Spørgsmålet er om man kan vente på det....
VH Vicki
 Grønlæggerbande
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Lone

• Bruger
« Svar #10 Dato: 07 Januar , 2012, 08:33 »
Sært nok..Jeg har ikke de problemer, for jeg tænder maskinen, lader den stå et døgns tid, tjekker lige at temperaturen er der og smider så æggene i. 2 dage efter vender jeg æggene og aner ikke, hvordan temperaturen er gået op eller ned i mellemtiden, men der plejer at komme masser af kyllinger.. Og det er den blå fra America.  ;)
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

thorleif

• Gæst
« Svar #11 Dato: 07 Januar , 2012, 09:09 »
Det er nog en god ide at forberede aeggerne, da naar du legger kolde aeg i maskinen arbejder varme-elementet meget haardt for at opnaa stabil temperatur. Varme-elementerne i disse smaa "hobby-maskiner" er nog lidt under-dimentioneret for opgaven, saa det gelder at hjelpe dem. Jeg henger min varmelampe op, starter den, forsroeger at justere hoejden, slig at jeg opnaaer 30 grader i gulvhoejde, lader den henge nogle timer til jeg har det stabilt, og legger aegerne under lampen i 3 timer (ikke mere). Saa er ikke aegerne saa kolde naar de gaar i maskinen, og det bliver ikke saa stort chock for maskinen, og den etablerer stabil temperatur meget hurtigere, og stabilitet er utroligt vigtigt de foerste 5 doegn. Jeg forstyrrer saa ikke aegerne med lysning indtil dag 6 eller 7. Det fungerer for mig!

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #12 Dato: 07 Januar , 2012, 11:58 »
Thorleif...Det var også en mulighed.Lyder logisk nok.Jeg tog mine æg ind i almindelig rumtemperatur et døgn før de kom i maskinen.Men der er jo stadig langt op til den temp. der er i maskinen.
Prøver din metode næste gang.
Har også besluttet at æggene får fred til de skal lyses.Og kun åbne for at justere fugt hvis der er behov.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #13 Dato: 07 Januar , 2012, 12:12 »
Er det egentlig ikke tosset ikke at fylde maskinen når den er igang ?  ::)
Der er jo altid lidt fald i antal.
Æggene fra i dag kan sikkert godt være der også.Og den store hane skal væk i morgen.Der kunne jo blive
nogle flere hanestege med god stor krop efter ham.

Kommer nok til at åbne en enkelt gang mere i dag  ;)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #14 Dato: 07 Januar , 2012, 13:21 »
lone
vender du kun æg hver anden dag så, jeg skal igang nu her om en måneds tid, og trode de skulle vendes 2 gange davligt