Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Duehøg  (Læst 9776 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jan Markus

• Passiv bruger
Duehøg
« Dato: 06 Januar , 2012, 18:43 »
For nogle dage siden mistede jeg en ældre høne, som er af de mindste.
I dag da jeg kom ud til hønsene, var der en duehøg (tror jeg) i stalden, hvor hønsene er. Den havde taget en af kokkene. Og jeg fik den jaget ud.
Nogen tid efter kom der en nabo. "Det er en flot fugl, du har derinde." Den var kommet igen.
Kokken, den har taget, ligger udenfor. Den kan godt spise af den, selv om jeg er 5-10 meter derfra.
Nu sidder den i et træ og venter på at det skal blive lyst, så den kan spise videre. Og hønsene de er lukket ind. Hvad gør jeg nu med dem?.
JMO

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Duehøg
« Svar #1 Dato: 06 Januar , 2012, 18:53 »
Hegner dine høns ind og overdækker hønsegården ;). Men faktisk er det et mærkeligt tidspunkt for en høg at flyve ind i en bygning. Der er rigelig anden føde grundet den milde vinter. Den er måske syg eller kommet til skade. Men alligevel. Vi må passe på vores høns eller leve med tabene....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline ncj

• Bruger
« Svar #2 Dato: 06 Januar , 2012, 18:53 »
Når først duehøgen har fundet et godt spisekammer,er den ret udholdende og vil sikkert komme igen.Det er sikkert en hun,som er en del større end hannen.Er det dværghøns du har?
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Jan Markus

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 06 Januar , 2012, 18:55 »
Nej, det er skånske blomsterhøns.
JMO

Offline ncj

• Bruger
« Svar #4 Dato: 06 Januar , 2012, 18:58 »
Jeg har selv en spurvehøg flyvende omkring fuglefoderpladsen hver anden dag, det ser ikke ud som om hønsene ænser den eller omvendt.
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #5 Dato: 06 Januar , 2012, 18:59 »
Der må være noget galt med den. Hold hønsene inde i nogle dage til den har fundet nye græsgange (eller jagtmarker, måske snarere ::)). Her er det alliker og råger, det går ud over for tiden. Men dem er der nu nok af og de har da ikke unger på dette tidspunkt. I øvrigt synes jeg ikke at jeg har set duehøgen vende tilbage og spise af byttet igen. I stedet kommer musvågerne og spiser ådslet..... Vores høns (araucana, der jo ikke er voldsomt store) lægger slet ikke mærke til rovfuglene.
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline Jan Markus

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 06 Januar , 2012, 19:19 »
Kokkene skræpper op, når høgen sætter sig i et træ langt væk. De gemte sig under nogen træer og buske og kom ikke ind før til aften.
JMO

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 06 Januar , 2012, 19:38 »
Jeg har også duehøg og spurvehøg... og jeg er lidt bange for dem (dværg Sussex), dog går mine kun ude, når jeg er hjemme og er udenfor.
Idag reddede jeg faktisk en solsort, fra en spurvehøg  :) :)
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Elverhøj Omø

• Passiv bruger
  • mine to Haner
« Svar #8 Dato: 06 Januar , 2012, 21:16 »
Er du helt sikker på det er en duehøg ?  her på Omø har vi en del duehøge og andre rovfugle der holder til i vores store bøgetræer men de har aldrig rørt vores høns, selv om de napper en due i ny og næ der har sat sig for at spise det korn jeg har smidt til hønsene. men vores høns hører jo heller ikke til de mindste.
1.6   Lys Sussex
0.2   Blå Jersey kæmper
1.10 Guldrandet Barnevelder
1.3   Sort Orpington
Det skal bemærkes at vores Sussex og Barnevelder Haner, kan gå sammen i haven, sammen med hønsene

Offline Elverhøj Omø

• Passiv bruger
  • mine to Haner
« Svar #9 Dato: 06 Januar , 2012, 21:23 »
Alt af fasaner og lignene bliver iøvrigt jagtet ud af haven af Cruella og Deville "derfor navnet" (blå jersey kæmper) Vildtet har ikke en chance ;D
1.6   Lys Sussex
0.2   Blå Jersey kæmper
1.3   Sort Orpington
Det skal bemærkes at vores Sussex og Barnevelder Haner, kan gå sammen i haven, sammen med hønsene

Offline Søren

• Bruger
  • ER CHR registret.
« Svar #10 Dato: 06 Januar , 2012, 21:32 »
Vi prøvede det samme for mange år siden vi hængte balle snor over indhegningen
det hjalp ingenting den gik ned og tog hønsene alligevel
mit forslag er det net man hænger over bla. jordbær
fåes i alle byggemarkeder og gartnerier koster næsten ingenting
Søren
Søren
 Gul Orpington , 25 Aberdeen-Angus kødkvæg
Tårnfalke og en sneugle

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #11 Dato: 06 Januar , 2012, 22:11 »
Jan Markus, du må simpelt hen have dig et par store vagthøns og et jordbærnet ;D.
Vores høge er ikke interesserede i hønsene. Til gengæld har jeg flere gange set dem tage duer i flugten. Imponerende syn. Lynhurtigt angreb, der ender med en hvirvel af fjer og to fugle, der dumper ned i græsset. Men det har jo altså heller ikke været mine duer ::). Men hvis man gerne vil have helt fritgående høns er det måske en idé at anskaffe høns, der er så store at det fjerner enhver lyst til et drabsforsøg hos både katte og rovfugle - og naboens hund.
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #12 Dato: 07 Januar , 2012, 08:02 »
Jeg har både duehøg og spurvehøg i haven, spurgehøgen snupper en del af de vilde fugle, duehøgen har jeg en enkelt gang taget på fersk gerning siddende ovenpå ryggen af min stadig levende dværgwyandotte, som den var i gang med at plukke og spise i levende live. Duehøgen fløj selvfølgelig, da jeg kom, hønen pilede væk og gemte sig, og det tog lang tid (45 min), inden jeg fandt den. Den havde grimme dybe sår på ryggen, som jeg rensede og behandlede med penicillinpulver, og hønen kom sig, men den så rædselsfuld ud i lang tid - mølædt fugleskræmsel, og der gik mange måneder inden den lagde æg igen.
Den blev heldigvis sig selv igen og en glad æglæggende høne, der ind i mellem var en god skruk.
Så duehøge angriber høns. Jeg tvivler stærkt på at spurvehøge gør det.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Echo

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 07 Januar , 2012, 08:53 »
Her hos meg har duehøken tatt både en voksen moskusand og en stor australorps høne siste uka. Den har ikke greid å få dem med seg men har ribbet og fått i seg litt. Mine har vært frittgående og jeg har tatt meg en runde rundt huset og tunet sammen med bikkja (diger rottweiler) en gang i timen de siste dagene mens vi jobber på spreng for å få overdekket en gård til moskusene. I går så jeg høken sitte i ett tre i nærheten og vente, den har nok full oversikt over når jeg er ute eller inne. Moskusene har stått og hengt under takskjegget bak en halmball når de har oppdaget høken. Trodde ikke den ville gå på så store fugler, men det gjør den.

I dag skal fiskegarnet opp som tak til utegården og da håper jeg høken forsvinner så de kan få gå løst igjen litt lenger utpå våren.

Vi kaller forresten duehøken for hønsehauk i Norge. Det er i hvertfall det jeg har lest meg til :)
« Senest Redigeret: 07 Januar , 2012, 08:55 Fra Echo »

Offline Elverhøj Omø

• Passiv bruger
  • mine to Haner
« Svar #14 Dato: 09 Januar , 2012, 03:20 »
Det er helt fint Ankerine, din udtalelse opfatter jeg som om du gør nar af mig, 
hvis du tror du er morsom tager du fejl, og jeg er ikke herinde for at læse sarkastiske bemærkninger.
Vore Jersey (vagthøns) jager altså vildtet væk, de kommer farene med 180 i hovedet på fasaner harer og vores 2 schæfere.
Men iøvrigt er det sjovt at se hvordan de andre høns farer ind under buske og grantræer når våger,høge og ørne trækker ind over men "xxx" de har ikke taget nogen hos os endnu.
Håber absolut ikke de tager vores (kæmpe vagt høns Cruella og De ville)
bliver jo helt bange når man hører alle de skræk historier.
Ræve har vi heldigvis ikke på øen, de er udryddet for en del år siden,
så jeg håbede da, at mine høns kunne gå ude uden naturlige fjender.
1.6   Lys Sussex
0.2   Blå Jersey kæmper
1.3   Sort Orpington