@ Erik, her må man nok tænke lidt ud over eget hønseri, al ære og respekt for det. Og her tror jeg, at jeg er meget uenig med (måske en del? måske enkelte?) andre forumsbrugere. Multiresistens er et kæmpe problem globalt set, og vil fortsat blive ved med at være det, hvis man deler medicin, eller bruger noget, for liiiiige at være på den sikre side. Men det ved brugerne nok ikke helt nok om, for så tror jeg også man ville være mere forsigtig!
Det var så MIN ærlige mening, Erik. Jeg håber der også er plads til den.
Jeg tager udgangspunkt i Dortes synspunkt, som jeg er fuldstændig enig i. Vi ville stå med et kæmpe problem, hvis dyrlægerne udskrev især antibiotika og orme/parasit kure på formodning om en diagnose. Der er foretaget en meget skarp opstramning i reglerne for brug af disse præparater, og med god grund, og det er rigtig, at Fødevarestyrelsens rejsehold udsteder meget store bøder, når de kommer forbi og finder uregelmæssigheder.
Resistente bakterier er ikke til at spøge med, og desværre er der mange, som ikke ved, hvordan dette problem skabes - selv her på hønseforum læser jeg ind imellem om medlemmer, som "har lidt medicin liggende" og har behandlet en høne eller to i et par dage og så var dyret raskt. Det er altså ikke godt nok, og når man ikke har større viden, repekt eller erfaring med bakterier og parasitter, så er det rart at vide, at de gældende regler for udskrivning af medicinen er meget strikse.
Jeg har da også selv stået i en situation, hvor en høne valgte et dumt tidspunkt at blive syg, og jeg prøvede at få min faste dyrlæge til at lægge noget medicin klar,som jeg mente, hun skulle have og som vi så bare kunne hente på vej hjem, men den går altså ikke - og det er jeg faktisk rigtig glad for -vi får jo heller ikke penicillin udskrevet ved blot at ringe og sige, at vi har halsbetændelse, og problemet her, er det samme.
Som medlem har på forum, kan ingen være i tvivl om, at det langt fra er alle dyrlæger, som har den store viden om fjerkræsygdomme...så det er en rigtig god ide at få ringet rundt og forhørt sig mens alt er fryd og gammen i hønsegården, så man ikke står med venten og talrige afvisninger, når situationen bliver akut.
Jeg synes desuden ikke, at det er fair, at man falder i svime over konsutationspriserne hos dyrlægen. Han/hun tager en syg høne lige så alvorligt, som en syg hund f. eks. Den indstilling hylder jeg stort

, men må også have respekt for de, som prioriterer anderledes...som f. eks Jean...hun har sine dyr opdelt i, hvor meget hun vil gøre og ofre økonomisk for de forskelligartede dyr, hun har. En syg høne bliver aflivet, men hunden kommer til dyrlæge...det synes jeg er fint nok, for jeg ved, at hos Jean lider INGEN dyr.
Når det så er sagt, så har det også betydning, at hvis man bliver "et kendt ansigt" hos dyrlægen, så bliver det også nemmere at diskutere diagnoser og også priser, fordi dyrlægen også har respekt for den eksperise og viden vi tilegner os gennem vores erfaring med de skønne fjerkræ. I mit eget tilfælde, er det nu kommet til, at jeg ligger inde med antibiotika (det eneste jeg har bedt om) i tilfælde af at en høne bliver akut syg, med symptomer på en bakteriel infektion. Min dyrlæge kender mig nu så godt, at han ved, at jeg ikke medicinerer til højre og venstre, og altid vil konsultere ham i tilfælde af sygdom enten telefonisk eller mail, selvom jeg har startet en behandling op.
...og nej..det er ikke tilstrækkeligt at ringe og fortælle en dyrlæge, at ens høne/hane/kylling har de samme symptomer, som "en jeg kenders" høne engang havde, og så regne med, at dyrlægen blot skriver en recept.
@Dorte...jeg har også været ude for, at dyrlægen skulle sende en gødningsprøve til analyse...og det er bestemt ikke sjovt, at skulle vente i 3-4 dage på svar, når dyret er sygt. I sådanne tilfælde, hvor min dyrlæge ikke selv kan klare blod/gødningsprøven, handler han nu uregelmæssigt og med risiko, ved at opstarte behandling på sin dyrlægeformodning...inden der er kommet resultat på prøven. Så langt er jeg kommet med MIN dyrlæge...men det er heller ikke sket efter blot en enkelt konsultation.
PS....en gødningsanalyse for coccidiose kan alle dyrlæger lave...det tager 2-3 minutter, alt efter hvor hurtig dyrlægen er til at finde mikroskopet frem.