Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mærketang - bruger I sådan én?  (Læst 8610 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Mærketang - bruger I sådan én?
« Dato: 04 Januar , 2012, 21:09 »
Jeg blev forleden præsenteret for sådan en: http://www.america-thisted.dk/eshop/vis_produkt.asp?produktid=4628&side=maxivisning&start_tal=0&kategoriid=188  

Er der nogen af Jer der bruger sådan en? Jeg synes det ser lidt 'grumt' ud...  :-\
« Senest Redigeret: 04 Januar , 2012, 21:28 Fra Marianne M. N. »
Mvh Marianne

Offline Bettina

• Bruger
Sv: Mærketang - bruger I sådan én?
« Svar #1 Dato: 04 Januar , 2012, 21:13 »
« Senest Redigeret: 04 Januar , 2012, 21:15 Fra Bettina30 »
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 04 Januar , 2012, 21:27 »
Tak - har rettet  /o
Mvh Marianne

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #3 Dato: 04 Januar , 2012, 22:23 »
Jeg bruger sådan en tang til at mærke kyllinger når jeg flytter dem fra rugemaskinen over i kyllingemoderen.
I starten brugte jeg elstrips men med det antal kyllinger jeg lavede efter første år opgav jeg det efter at jeg "glemte" en, bare en uge kan have katastofale følger. Så hellere et lille klip, så er den mærket for livet.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #4 Dato: 04 Januar , 2012, 22:30 »
Ja, men ikke til hønsene. ;D

Vi bruger den til at lave hul i æres- og 1. præmiekortende til udstilling og hænge dem op.

Jeg bryder mig ikke om det, men det er vel ikke være end dem der får hul i ørene(kvinder og mænd).
Problemet kan være at nogle gange vokser det hurtigt sammen igen og derfor skal man lige se efter engang imellem om man lige skal have genopfrisket det.

Vi er mere til strips og skifter dem engang om ugen, hvilket passer fint for os, imens andre vil have nemmere ved det andet og måske ikke har tid og hænder nok til at have et andet system. Nogle andre bruger igen farveringe i forskellige størrelser efterhånden, som de vokser.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #5 Dato: 04 Januar , 2012, 22:36 »
Jeg har kigget på de der farvede hønseringe på Ebay. De er bare så søde :-* ;D
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 05 Januar , 2012, 06:28 »

Vi bruger den til at lave hul i æres- og 1. præmiekortende til udstilling og hænge dem op.

;D /o

Jeg har også selv indtil nu brugt strips, men er ikke helt vild med det for jeg er så bange for at komme til at overse en som skulle skiftes, man skal jo virkelig være over dem. Og har tænkt i alternative mærkningsmetoder. Har forsøgt at bruge lidt neglelak på tæerne, men det slides hurtigt af, når fødderne vokser. Nogen der kender bedre måder?
Mvh Marianne

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #7 Dato: 05 Januar , 2012, 07:51 »
Jep.
Holde dem adskilt indtil de kan få dffr´s ringe på :) Men det kræver jo lidt plads og ekstra varme  ;D
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Susanne

• Gæst
« Svar #8 Dato: 05 Januar , 2012, 07:56 »
Jeg bruger også strips. Ulempen hos mig er, at nogle stykker af dem falder af igen - altså hos de helt nyklækkede.

Så - jeg tilslutter mig Mariannes efterlysning: Findes der andre  metoder (som ikke består i at klippe hul?)

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 05 Januar , 2012, 08:06 »
Jep.
Holde dem adskilt indtil de kan få dffr´s ringe på :) Men det kræver jo lidt plads og ekstra varme  ;D

Ja, det er jo lige det  :D
Mvh Marianne

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #10 Dato: 05 Januar , 2012, 08:43 »
De år jeg har mrk. kyllinger ved at klippe hul i "svømmehuden" mellem tæerne, har kyllingerne intet mærket bagefter, de har ikke haltet eller noget. Der kommer måske 1 lille dråbe blod. Og stammemrk. består jo så i imellem hvilke tæer du mrk. Jeg synes denne mrk. er bedst, og hurtig overstået.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 05 Januar , 2012, 08:50 »
Ja, jeg har jo selv f.eks. øremærket lam (fordi man skal), og synes jeg er ond når jeg gør det. Men på den anden side, har jeg ikke mærket nogen eftervirkninger på dem, ingen blod, og ikke andet end at de virrer lidt med hovedet i et kort øjeblik bagefter. Og selvfølgelig er det smart med et livslangt mærke på kyllingerne, synes bare stadig det er lidt 'ondt', og at jeg hellere ville bruge en anden metode hvis der fandtes et godt alternativ.
Mvh Marianne

Susanne

• Gæst
« Svar #12 Dato: 05 Januar , 2012, 08:54 »
De år jeg har mrk. kyllinger ved at klippe hul i "svømmehuden" mellem tæerne, har kyllingerne intet mærket bagefter, de har ikke haltet eller noget. Der kommer måske 1 lille dråbe blod. Og stammemrk. består jo så i imellem hvilke tæer du mrk. Jeg synes denne mrk. er bedst, og hurtig overstået.

Ja, det lyder jo som en ret brugbar metode. Jeg tror heller ikke kyllingerne mærker andet end et lille piv - og så er det overstået.

Det er nok mere tanken om at klippe huller i andres hud, der lige skal overvindes :D

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #13 Dato: 05 Januar , 2012, 10:01 »
Til små kyllinger kan også bruges en tush (den brede som bruges til reklame skrifter) til at farve kyllingerne med, f.eks. på det bare stykke på vingens inderside. Så ser de andre kyllinger ikke f.eks. grøn eller rød farver og går og hakker i det pga. nysgerihed.
En anden metode jeg også har brugt i årenes løb, er el-ledning. Inden i de tykke instalations-kabler er der et antal tyndere ledninger (dem med kobberet i). Disse rulles om en blyant, og der klippes hele vejen op gennem den eene side langs blyanten.
Disse "ringe" er endnu ikke set falde af mine små kyllinger og hvis man glemmer en kan den bare udvide sig i takt med at benet vokser. Men jeg syntes dog man altid skal være OBS på at få dem af, alting kan jo gå galt.
Disse små "ringe" kan laves i forskellige str. og farver.
Når kyllingerne har en str. at de kan tage andre former for ringe, får de disse på.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 05 Januar , 2012, 10:05 »
Tak Rudy, det lyder da kreativt  /o Må hjem og rode lidt i mandens værksted og kigge på kabler  :D og den med tuschen på indersiden af vingerne var også smart, det skal jo nok være den permanente type.
Mvh Marianne