Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Sløj orpingtonhøne.  (Læst 11040 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina Julie

• Passiv bruger
Sløj orpingtonhøne.
« Dato: 03 Januar , 2012, 22:37 »
Har 7 orpington fra maj i år. 5 høner og 2 haner.. Desværre har den ene høne virket sløj et stykke tid, med lidt tynd mave, men nu er den helt gal. Hun vil hverken spise eller drikke og afføringen er vandtynd og irgrøn. De fodres med fuldfoder, køkkenaffald har adgang til skaller og går iøvrigt frit i haven. to er yderligere begyndt at få tynd mave,men opfører sig normalt.
Er der nogen der har et forslag til hvad min lille høne fejler?

Med venlig hilsen
Christina.

Offline mikkel andersen

• Passiv bruger
    • www.nfdb.dk
Sv: Sløj orpingtonhøne.
« Svar #1 Dato: 03 Januar , 2012, 23:38 »
Mit bud ud fra ir grøn afføring er coccidier "Staves ? " Symptomerne er appetitløshed, vægtfald, dehydrering og grønlig diarré, til sidst pludselig død. Men lettere angrebne fugle viser ingen tegn på sygdom og kan leve i årevis. Du kan derfor sagtens have coccidier i dit fuglehold uden at vide det. Sygdommen er langt fra altid dødelig. Men stress kan hurtigt få bugt med en ellers rask fugl som har coccidier i sig.

Smitten sker ved at fuglene spiser hinandens klatter. Hvis der er mange fugle sammen på for lidt plads, kan smitten spredes meget hurtigt. Og kan medføre mange dødsfald.

Diagnosen stilles ud fra gødningsprøver (klatter). I mikroskop kan coccidiernes æg ses.

Behandling sker med receptpligtige midler f. eks Baycox. Fugledyrlægen anviser behandlingsmetoden, men det er for det meste ved at tildele midlerne i drikkevandet. Efter at behandlingen er slut kan der kontrolleres for coccidier et par gange med et par ugers mellemrum. Nu ved jeg ikke hvor du er fra , men har medicin på lager.
Vil se resultatet af min Avl, derfor kapflyver jeg mine brevduer den mest spændende måde at have dyr på.

At se en due lande som den første, en smuk morgen er livet.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 04 Januar , 2012, 07:39 »
Har Mikkel ret, skal du hurtigst muligt i gang med behandling. Behandlingen er effektiv...men får hønsene den ikke, så dør de, fordi coccidierne æder dyrens tarme, måske kan du allerede se blodspor i afføringen

Aflever en afføringsprøve hos dyrlægen...eller kontakt Mikkel.

Jeg havde coccidier i min hønsegård sidste år

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=12814.0
« Senest Redigeret: 04 Januar , 2012, 07:43 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Christina Julie

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 04 Januar , 2012, 08:51 »
Tak Mikkel og Helle.

På jeres beskrivelser lyder det som den rigtige diagnose for min høne.
Ved I om det er nødvendigt med en afføringsprøve eller skal man bare prøve at behandle?
Hvordan giver man medicin (eller vand) til en høne, der ikke drikker?
Mikkel: Bor i Jægerspris, så det er desværre lidt lang fra dig..:o) Men tak ellers.

mvh
Christina.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 04 Januar , 2012, 09:04 »
Tak Mikkel og Helle.

På jeres beskrivelser lyder det som den rigtige diagnose for min høne.
Ved I om det er nødvendigt med en afføringsprøve eller skal man bare prøve at behandle?
Hvordan giver man medicin (eller vand) til en høne, der ikke drikker?
Mikkel: Bor i Jægerspris, så det er desværre lidt lang fra dig..:o) Men tak ellers.

mvh
Christina.

Baycox skal du have på recept, så dyrlægen skal ind over. Jeg synes også, at det er rarest, at en fagperson har sagt god for behandlingen....så håber jeg bare, at du har..eller kan finde en fjerkrækyndig dyrlæge. under alle omstændigheder, så skal du komme i gang hurtigt...de lede sataner (coccidierne) tager hurtigt livet af dyrene...og de forsvinder IKKE af sig selv. Er det coccidier, så virker behandlingen til gengæld hurtigt, om end den værst angrebne høne nok skal have noget tid til at hele i tarmsystemet igen med god mad og kærlig pleje.

Min meget syge høne fik sin medicin med sprøjte i næbbet....den metode bruger jeg altid, når jeg giver medicin, for så ved jeg, at hønen får den rigtige dosis. jeg mener, at det er den eneste måde, hvorpå du kan være sikker på, at hønen får nok til at komme sig

Rigtig god bedring herfra  *k *k
« Senest Redigeret: 04 Januar , 2012, 09:10 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

karina dj

• Gæst
« Svar #5 Dato: 04 Januar , 2012, 11:30 »
Men hvis diagnosen stilles ved at se æg i klatter...hvordan afleverer man så en vandklat?

Offline Christina Julie

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 04 Januar , 2012, 11:57 »
Tak igen Helle!
Har været hos dyrlægen som har ordineret tre slags antibiotika. De er allerede givet til den syge høne, som bor på badeværelset, så nu må vi se hvordan det går. Dyrlægen mente at en differentialdiagnose kunne være papegøjesyge, så det behandles der altså også for.
I aften,når de øvrige høns er gået til køjs, skal de så have medicin.
Med hensyn til vandklatter, tænker jeg, de vil kunne samles op på et stykke avispapir, men i dette tilfælde mente min dyrlæge ikke, det var nødvendigt med en afføringsprøve.

Venlig hilsen
Christina.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #7 Dato: 04 Januar , 2012, 15:02 »
Men hvis diagnosen stilles ved at se æg i klatter...hvordan afleverer man så en vandklat?

tørre dyret i rumpen med et stykke vat..det er nok. De bæster sætter mange spor og kan ikke gemme sig...ellers sug vandklatten op i vat.

Christina...det lyder til at være en effektiv dyrlæge. det var godt, at du/ I kom afsted og pøj, pøj med din høne

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

karina dj

• Gæst
« Svar #8 Dato: 04 Januar , 2012, 18:03 »
Efter visit hos dyrlæge (der ved hvad han snakker om ;)) med en klat fra en hane med nøjagtig samme symptomer og farve på klatter som din høne Christina...det var IKKE coccidiose

karina dj

• Gæst
« Svar #9 Dato: 04 Januar , 2012, 18:10 »
...og måden at samle en klat, er at stille dyret på plastik et stykke tid...vente... skrabe vandklatten op i evt syltetøjsglas eller staniol (som jeg gjorde). Vat, avispapir osv udtørrer klatten hurtigt...og dyrlægen opløser klatten i saltvand så det er nemt for ham i et glas fx  ;)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #10 Dato: 04 Januar , 2012, 18:36 »
Efter visit hos dyrlæge (der ved hvad han snakker om ;)) med en klat fra en hane med nøjagtig samme symptomer og farve på klatter som din høne Christina...det var IKKE coccidiose

så håber vi, at Christinas dyrlæge også ved, hvad han snakker om /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Christina Julie

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 04 Januar , 2012, 21:09 »
Hej Karina!
Jeg er ret sikker på han ved, hvad han har med at gøre; hvorfor han jo netop udstyrede mig med tre slags antibiotika.
Men hvad fejlede din hane da? Og blev han rask?

karina dj

• Gæst
« Svar #12 Dato: 04 Januar , 2012, 22:02 »
Jeg har overhoved ingen mistro til din dyrlæge Christina, det var mere Mikkels diagnose jeg tænkte på. Jeg for jo straks afsted og troede min hane var angrebet af coccidiose, fordi jeg tidligere havde observeret at hans vandklatter var irgrønne... et par dage senere hænger han med hovedet og vil hverken det ene eller det andet... fuldstændig som din høne  ;)

Jeg fik ikke en diagnose på min, andet end der ikke var nogle coccidier...så han står her i stuen og får sukkervand, ormekur osv i håb om han får lyst at spise lidt selv...

Offline Christina Julie

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 05 Januar , 2012, 09:11 »
Hej Karina!

Din hane kan have papegøjesyge; det giver ifgl min dyrlæge grønne klatter og mod det skal han (hanen altså) have tetracyklin. Vær iøvrigt opmærksom på om I får luftvejsgener, da papegøjesyge kan sprede sig til mennesker.
God bedring med ham!

karina dj

• Gæst
« Svar #14 Dato: 05 Januar , 2012, 10:00 »
Ok, tak Christina... var det på klatten han lavede den diagnose? og hvor i alverden har den fanget den sygdom  ???