Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fælder min høne eller er der noget andet galt ??  (Læst 1790 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kicki

• Passiv bruger
Fælder min høne eller er der noget andet galt ??
« Dato: 03 Januar , 2012, 17:51 »
Hej alle,

- & rigtig godt nytår.

Endnu engang har jeg behov for jeres kyndige hønseerfaring, da der sker noget nyt i vores lille hønseflok, vi ikke har prøvet før.

Min ene høne er helt "fjer-løs" på bagdelen og på det øverste af hendes ben, man kan se det fine lyserøde hud... Men umiddelbart kan jeg ikke se, at der er nogle nye fjer på vej. Men det er selvfølgelig også kun tre dage siden jeg opdagede, at der lå en masse fjer i hønsehuset og gården.

Hun er FRUEN i huset, og hun har ingen problemer med, at sætte de andre på plads, selv hanen er ikke helt sikker på, hvor han har hende.  ::) De andre har stadig stor respekt for hende, og det ville de vel ikke have hvis hun var syg  ??? Der er ingen hakke-mærker, tegn på utøj eller andet.

Er det bare en ganske almindelig fældning?

Det er første gang i de snart tre år vi har haft høns, at der er nogen der smider fjerene, omtalte høne bliver tre år til maj.
Hilsen Kicki

0.2 New Hampshire 0.2 Bantamm 0.2 Skalborg 1.1 Faverolles
0.1 Bullmastiff 1.1 kaniner
1.3 skønne børn 1.0 dejlig mand

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Fælder min høne eller er der noget andet galt ??
« Svar #1 Dato: 03 Januar , 2012, 18:09 »
Høns (og haner) fælder hvert år. Enten sidst på sommeren eller i løbet af efteråret, er det almindelige. Men et lidt senere tidspunkt kan forekomme.
Så hvis hønen ikke har fældet for nogle måneder siden, så er det næsten helt sikkert at det er en fældning.
Mht. de nye fjer, så kan det variere en hel del hvor lang tid de går "nøgne" rundt. Jeg havde Orpington høner der fældede juli/aug., og grundet det lune vejr, satte de først fjer i løbet af oktober.