Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til opstart ænder, gæs friland  (Læst 8306 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline LasseMM

• Passiv bruger
Hjælp til opstart ænder, gæs friland
« Dato: 02 Januar , 2012, 11:37 »
Hej alle og godt nytår

Jeg går med tanken om at få nogle ænder og gæs til foråret, har et stykke jord med skov, frugttræer, sø og masser af græs som de kunne passe for mig.

Kunne rigtig godt tænke mig hvis der var en venlig sjæl i vendsyssel, som har ænder/gæs på friland, som kan hjælpe mig lidt i gang, og har nogle forbindelser til nogen gode dyr.

Er meget interesseret i moskus og/eller rouen ænder, samt en gås med lidt kulør :).

På forhånd mange tak

Venlig hilsen

Lasse Mellergård Mortensen
Venlig hilsen
Lasse M M

1.0 Kleiner Münsterländer
0.1 Burmilla Kat
1.1 Gårdkatte
Stor forventning om ænder og gæs

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
Sv: Hjælp til opstart ænder, gæs friland
« Svar #1 Dato: 02 Januar , 2012, 12:37 »
Hej Lasse.

Og velkommen til forummet.

Vi bor ikke i nærheden af hinanden så på det punkt kan jeg ikke hjælpe dig. Men du skal ihvertfald have sikret dine dyr imod rovdyr. Så enten skal det hele hegnes ind med hegn+strømførende tråd eller også skal du "jage" alle dyrene ind i et hus hver aften. Gæs og ænder sover helst ude, i modsætning til høns.

Ang. anskaffelse af dyr. Så kan du selfølgelig håbe at du får nogen henvendelser herfra men ellers kan du kigge på dba.dk og guloggratis.dk. Der er en hel del salgsannoncer. Der kan sagtens være noget værre lor... men der er også masser af fornuftige dyr til salg.
Du kan også prøve at kontakte nogen fra denne side:  http://www.123hjemmeside.dk/DGAK og se om de kan hjælpe dig.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline LasseMM

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 02 Januar , 2012, 12:55 »
Hej Danny

Mange tak for svaret og linket.

Vedr. indhegning, er det nok med ca. 80 cm dyrehegn (10x10cm masker) og så tre strømtråde på ydersiden, to lavt og en højt?, ved godt at der ikke kan gives et entydigt svar men ønsker nogle erfaringer ;)

lasse
Venlig hilsen
Lasse M M

0.1 Burmilla Kat
1.1 Gårdkatte

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 02 Januar , 2012, 13:11 »
Ja, der er jo flere meninger om højden på hegnet... Men jeg kan da fortælle min egen mening ;)

Om mine egne indhegninger har jeg nogen steder, hegn på 110 cm. og andre steder "kun" 90 cm.
En ræv kan sagtens springe over et hegn på 1 meter men min erfaring, bla. igennem 6 års arbejde med frilansgrise (hvor ræve er et stort problem), siger mig at de først vil undersøge hegnet og enten grave sig under eller kravle over hvor de på denne måde lære at springe over. Og ja, jeg har set ræve kravle/klatre over et hegn.

Så min helt egen mening er at et hegn på omkring 1 meter. med 3 strømtråde er nok og det har som sagt fungeret her i nogen år, uden problemer.

Den nederste tråd skal helst være så tæt på jorden at mink og andet "lort" ikke bare går under. Men jo tættere den kommer på jorden, jo mere græs vil også gro op i hegnet og "tage" strømmen. Så hvis du ikke allerede har en, så skal du nok have fat i en buskrydder eller lign.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline LasseMM

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 02 Januar , 2012, 13:30 »
Tak for det..

vh

lasse
Venlig hilsen
Lasse M M

0.1 Burmilla Kat
1.1 Gårdkatte

Offline Henrik

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 02 Januar , 2012, 15:09 »
Ang. dyr kan du jo prøve at henvende dig til Mark eller Bly Viol som er hans profilnavn.... han har sommetider noget til salg (han plejer vist godt nok mest at købe)  ;)
Han er ihvertfald fra Vendsyssel.
Hilsen Henrik
Bindslev/Uggerby
1,0 sort jersey
0,3 blå jersey
2,0 islænder
2,0 shetlænder
1,2 Katte
0,1 Cairn terrier
0,1 rumænsk gadekryds

Offline Sunkist82

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 02 Januar , 2012, 15:33 »
Hejsa Lasse  :)
Jeg har mine gæs gående frit, og de finder selv huset om natten. Det lærer de meget hurtigt. Jeg skal så bare lukke døren ind til dem. Men som Danny skriver, så tror jeg at det forstyrre/stresser dem lidt, og har selv planer om at lave sådan en indhegning som du selv har beskrevet ;-)

Mette  ;)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 02 Januar , 2012, 18:00 »
Velkommen på forum, Lasse :D
Jeg kan se du er i gode hænder /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

bly viol

• Gæst
« Svar #8 Dato: 02 Januar , 2012, 18:38 »
hej lasse . du er velkommen til at komme og se mine dyr . så er der sikkert en race eller to . tre . fire  /o du kan li og vil arbejde med

Offline LasseMM

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 03 Januar , 2012, 08:11 »
Hej..

Det lyder godt, og mange tak for det.

Hvornår vil det være optimalt at få ælinger og gæslinger, hvis de skal kunne være ude fra starten af, skal nok lukke dem ind i uvejr. Tænker både hvor gamle og hvor varmt skal der være ude.

Lasse
Venlig hilsen
Lasse M M

0.1 Burmilla Kat
1.1 Gårdkatte

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #10 Dato: 03 Januar , 2012, 09:02 »
Mine to gæs går af sig selv i seng hver aften, og det har de gjort i 10 år, men det er jo et spørgsmål om vane, de kom som små, og har ikke prøvet andet end at være lukket inde om natten, og så sover jeg roligt  ;D
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lundur

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 08 Januar , 2012, 01:01 »
Hej Lasse.
90 cm havehegn med eltråd på toppen og en tråd på lave pæle 15-20cm over jorden og ca. 20 cm udenfor hegnet er nok hos mig i et stærkt rævetrafikeret område. Det er vigtigt at den lave tråd er et lille stykke fra havehegnet, da ræven ellers ikke mærker den hvis den vil grave sig under.
Mine gæs har aldrig brugt de huse jeg har lavet, selv i hylende snestorm sidder de ude med hovedet over toppen af driven 5 meter fra huset med læ og tør halm. De eneste der havde glæde af huset var rotterne, så derfor har jeg nu kun små redehuse til rugesæsonen. Jeg kan forstå at andre har haft held til at dressere deres gæs til at gå ind, men det er ikke lykkedes for mig. Det er også en falsk sovepude at lukke gæssene ind om natten hvis de om dagen er uden elhegn, for jeg kender desværre en del avlere der har fået taget gæs og ænder i dagtimerne. Hvis du køber et kraftigt elhegn, så svider det selv græsset efterhånden som det rører tråden.
Held og lykke.
Steffen
mvh Steffen Lund
Sekretær i Maranklub DK
10,16 Nøgenhalse sorte i stor
4,7 Grå danske gæs
2,4  Sachsenænder
10,18 Maran i stor, Sort-Kobber og Hvedefarvet.
http://www.maranklub.dk

Offline LasseMM

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 08 Januar , 2012, 17:20 »
Det lyder dejligt at det ikke behøver være "mere kompliceret" at sætte hegn end jeg havde forventet.

Interessant at hører det med at de ikke vil benytte husene, er det så ikke fordi du ikke har gjort noget aktivet for at få dem til at benytte det fra starten.

Og ja ræven kan også gå på jagt om formiddagen.

lasse
Venlig hilsen
Lasse M M

0.1 Burmilla Kat
1.1 Gårdkatte