Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad er Punky en blanding af?  (Læst 16852 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hvad er Punky en blanding af?
« Svar #45 Dato: 01 Januar , 2012, 19:49 »
Todda, tak - så fik jeg udvidet min viden, takker  /o
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hvad er Punky en blanding af?
« Svar #46 Dato: 01 Januar , 2012, 22:18 »
Det synes jeg stadig lyder mystisk. Sættes hanen så ud i naturen sammen med fasanerne? Og hvad hvis det viser sig at være en høne, sættes hun så bare også ud? Se-se, så lærte jeg noget nyt :)


Ja, altså jeg ved heller ikke lige, hvad det skal til for OG om det overhovedet hjælper efter hensigten  :-\ Men min kærestes kammerat har ihvertfald givet mig dem, der var i hans fasankyllingekasser ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hvad er Punky en blanding af?
« Svar #47 Dato: 01 Januar , 2012, 22:19 »
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=1265.0

Men det kan godt være, den ville se mere 'vild' ud i tegningen, hvis det var  ;)

Der lærte jeg noget nyt, det havde jeg simpelthen aldrig troet var muligt  :o Men de kan vel bare spises disse blandinger!? De er jo ikke til andet, vel?
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvad er Punky en blanding af?
« Svar #48 Dato: 01 Januar , 2012, 22:28 »
Det er meget brugt af jægere at sætte en hane med ud når fasaner sættes ud i naturen (med henblik på jagt). Typisk går hane og fasaner i et indelukke i nogen tid inden de slippes ud. Hanen skønnes så at holde fasanerne i nærområdet.
Mvh
Erik Andersen

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hvad er Punky en blanding af?
« Svar #49 Dato: 01 Januar , 2012, 22:33 »
Det er meget brugt af jægere at sætte en hane med ud når fasaner sættes ud i naturen (med henblik på jagt). Typisk går hane og fasaner i et indelukke i nogen tid inden de slippes ud. Hanen skønnes så at holde fasanerne i nærområdet.

Jeps, det var også, hvad jeg havde fået forklaret, som jeg har skrevet her på tråden...men hvis det så er en hønekylling, de sætter med....hmmm.. Hvad er pointen i det? Man kan jo heller ikke kønsskelne dem, når de ikke er så gamle, hvilket jo så skete i dette tilfælde, hvor jeg fik en høne fra én af disse kasser med fasankyllinger. De habde naturligvis gået i volieren ude i skoven i ca 1 måned, hvorefter de så kunne se, at den ene kylling altså IKKE var en hane ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvad er Punky en blanding af?
« Svar #50 Dato: 01 Januar , 2012, 22:43 »
Har ikke oplevet at jægerne har fejlbestemt køn på følge h*ns her. Men det er måske et tilfælde.
Mvh
Erik Andersen

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hvad er Punky en blanding af?
« Svar #51 Dato: 02 Januar , 2012, 04:57 »
Jeg tror jeg trækker mig fra silken igen, jeg kom lige i tanke om at der jo stod at den unge dame ikke har fodfjer, men temmelig spinkle ben, og DET plejer silker ikke at præstere, tværtimod kan man i årevis iagttage både løbsfjer og fem tæer,,, så jeg hælder nu med til islænderen, og den er da fin uanset hvad.

Jeg mener man plejer at sætte haner ud med fasanerne, og at de er ældre end fasanerne, og fidusen er at høns kan finde ud af at søge føde, selvom de er vant til at blive fodret, det kan fasaner ikke, da de gerne skal have insekter og andre levende ting.
så sætter man dem ud med en hane der kan finde maden og kalde til spisning.

Hvis der er små kyllinger i kassen med fasankyllinger vil jeg tro det beror på sjusk fra rugerens side, men jeg vil ikke på stå noget.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad er Punky en blanding af?
« Svar #52 Dato: 02 Januar , 2012, 14:16 »
Det siges at vagtel og fasankyllinger udruget på maskine er nogle sarte pus, som ikke rigtigt kan finde ud af at søge føde.
Derfor er det en stor fordel at tilsætte en eller flere hønsekyllinger, da disse fra klækning er ivrige med fødesøgningen og derfor vil vise fasan-og vagtel hvor føden er.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline fiskefjaesen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 73
Sv: Hvad er Punky en blanding af?
« Svar #53 Dato: 03 Januar , 2012, 13:13 »
Fandt lige Høsan dyret i 'uge for uge billeder'. Synes det er vildt hvor meget den ligner en høne, i forhold til dem de har på naturhistorisk museum.
Er det sikkert at det er en høsan?
http://fjerkrae.dk/cpg1416/displayimage.php?album=206&pid=2015#top_display_media



Fandt lige nogen billeder af almindelig fasan og høne:
http://feathersite.com/Poultry/NDG/Pheas/RingN/BRKRingNHybrids.html

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad er Punky en blanding af?
« Svar #54 Dato: 03 Januar , 2012, 19:51 »
Jeg tror nu heller ikke at Høsan er en krydsning mellem Fasan og en høne.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hvad er Punky en blanding af?
« Svar #55 Dato: 03 Januar , 2012, 20:06 »
Er det sikkert at det er en høsan?


Der er vidst ingen, der har kaldt punky en høsan med sikkerhed, kun kommet med forslag til oprindelse  ;D
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hvad er Punky en blanding af?
« Svar #56 Dato: 03 Januar , 2012, 20:08 »
Jeg har lige set en blanding af fasan og dværg høne i min kærestes jagtblad fra oktober måned - den er godt nok langt fra køn! Punky er helt sikkert ikke af fasanoprindelse...  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad er Punky en blanding af?
« Svar #57 Dato: 03 Januar , 2012, 20:20 »
Nu svarede jeg på en tidligere tråd om en anden tidligere Hønsan :
http://fjerkrae.dk/cpg1416/displayimage.php?album=206&pid=2015#top_display_media

Men nej Punky er heller ikke en krydsning mellem en fasan og en høne.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Hvad er Punky en blanding af?
« Svar #58 Dato: 03 Januar , 2012, 20:23 »
Jeg vil da sige at silkehøns godt kunne være en mulighed hvis det ligger længere tilbage i stamtræet. Det andet kan være avlet ud efter et par generationer hvor det andet er blevet tilbage. Det kunne også være en toppet race hvor kraniebuen ikke er kommet med over, men synes ikke hun minder meget om de racer jeg kan komme i tanke om.
Jeg synes hun minder rigtig meget om en Dansk Landhøne og derfor kunne der godt være sådan noget indblandet. Dog har hun hvidt i øreskiver og gule løb hvilket måske kunne tyde på en Brun Italiener har været indblandet i stedet for.
Man skal også huske på at hvis en krydsning parres tilbage på en af de oprindelige forældredyr(forældredyres race) vil man tit i anden generation få noget der ligner meget og derfor skal man ikke udelukke en race der måske ikke ligner så meget, men har det givne egenskab krydset går rundt med.

Jeg er kommet med mit bud på hvad der kunne være i hende og måske vil hendes afkom måske give større viden om hvad der gemmer sig i hende.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hvad er Punky en blanding af?
« Svar #59 Dato: 03 Januar , 2012, 20:49 »
Nu svarede jeg på en tidligere tråd om en anden tidligere Hønsan :
http://fjerkrae.dk/cpg1416/displayimage.php?album=206&pid=2015#top_display_media


Hvorfor tror du ikke, at denne høsan rent faktisk er en blanding af fasan og høne?
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling