Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vi er mange på Forum  (Læst 7526 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

bly viol

• Gæst
Sv: Vi er mange på Forum
« Svar #75 Dato: 03 Januar , 2012, 23:19 »
lene din racesnob og racefreak . trods de navne du har fået dig i denne tråd vil jeg blot sige . få har givet mig så mange råd og hjælp og solgt mig ærlige dyr . dyr hvor du har sagt den er god . eller den er ok . aldrig er der blevet skubbet noget ind under måtten . jeg ved hva jeg har fået . og prisen har været derefter . du har ladet mig selv vælge og bagefter givet mig en udtalelse om mit valg . godt eller skidt . intete pakket ind . så for mig er du en dejlig racesnob og racefreak . uanset hva andre mener , så er de helt forkert på den . de kan ik ha mødt dig in real life . deres tab  /o /o

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #76 Dato: 03 Januar , 2012, 23:28 »
@ Mark

Hvor er du sød, tak.  /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #77 Dato: 03 Januar , 2012, 23:31 »
Overskuds-dyr ifra en der avler udstildingsdyr er egentlig daarligt egned som have-hoens, synes jeg. En af hoved-opgavene til have-hoens er vel at legge aeg?

Her vil jeg have lov at sige at jeg er uenig. Jeg betragter mine høns som havehøns, da jeg ikke kan afse tiden til mere end som så.

Men jeg vil da stadig gerne have lidt racerene høns spadserende rundt i hønsegården. Dels fordi jeg kan skille en stamme fra og lave lidt rene kyllinger på dem, hvis jeg har lyst til det. Men da lige så meget fordi jeg gerne have nogle smukke dyr at se på.

Racerene dyr producerer selvfølgelig ikke så mange æg (som feks hybrider) og er sikkert heller ikke det optimale mht slagtning. Mængden af æg kan jo reguleres ved at have lidt flere høns. Mængden af kød er lidt sværere at regulere, men skulle det endeligt være kunne man måske bruge 2 haner til et måltid i stedet for 1. Jeg synes nu at både mine Orpington og Brahma hanekyllinger rigeligt dækker behoved for kød til et måltid til 4 personer (og resterne til hunden).
Mvh
Erik Andersen

bly viol

• Gæst
« Svar #78 Dato: 03 Januar , 2012, 23:37 »
lene ...... ik sød . bare ærlig  /o /o /o

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #79 Dato: 03 Januar , 2012, 23:40 »
Jeg er også selvforsynet med både kød og æg hele året, så jeg synes så sandelig godt at racehøns passer ind i private haver.

Men måske er det anerledes i England.
« Senest Redigeret: 03 Januar , 2012, 23:43 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #80 Dato: 03 Januar , 2012, 23:47 »
lene ...... ik sød . bare ærlig  /o /o /o

Det lyder som en varm og ærlig 'anbefaling'. Den kan du godt være stolt af Lene.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #81 Dato: 03 Januar , 2012, 23:51 »
Det er jeg bestemt også.  /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #82 Dato: 03 Januar , 2012, 23:57 »
Jeg vil give Thorleif ret i at racehøns er dårligt egnede til havehøns hvis det KUN er antal æg man går op i. Selvom nogle lægger et meget pænt antal- Men der er jo også meget andet der gør sig gældende. F.eks. vil mange gerne have nogle høns der både er lidt kød på og som lægger et passende antal æg.

Selv har jeg ikke fået mange æg i den tid jeg har haft høns. 2 ud af ti høns er begyndt æglægning, men den ene har så lagt sig skruk og den anden sympatistrejker. (eller gider ikke lægge nogen når yndlingsreden er optaget) Men det gør mig ikke noget. Bruger faktisk ikke mange æg, men jeg går og snakker med hønsene, håndfodrer dem og beundrer dem. De er så søde og sjove, så skidt med æggene.
Der er nok lige så mange grunde til at holde høns som der er hønseejere - så er det jo godt der er noget for enhver smag.  ;D
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #83 Dato: 04 Januar , 2012, 00:00 »
@ Lene (soffy65)

Får du heller ikke noget fra dine New Hampshire? De plejer ellers at være rimeligt stabile æglæggere. Eller er det meget unge høns?
Mvh
Erik Andersen

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #84 Dato: 04 Januar , 2012, 00:08 »
Jeg synes da mine racer er fine havehøns. De giver mig både æg og en god steg, begge racer inkluderet. Hvis man vil have hybrider må man have nogle til det ene og nogle til det andet. Og for mig er det dårlig moral ikke at spise de dyr der er i overskud.
Og Lene, også tak til dig. Du er ærlig, men aldrig grov eller uforskammet i dine udmeldinger. Og så er jeg for det meste enig i det du skriver. Det er jo altid rart at vide at det ikke kun er en selv der sidder med en bestemt mening.  ;) ;D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #85 Dato: 04 Januar , 2012, 00:11 »
Ja Erik, de er kun 4 mdr så der går nok  lige lidt endnu. Det samme er mine Jersey Kæmper så jeg venter stadig.  ;D
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #86 Dato: 04 Januar , 2012, 00:18 »
Lene.

OK, giv tid, som man siger. Det skal nok komme.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #87 Dato: 04 Januar , 2012, 08:08 »
Hmmm nu har æglægning også meget med forhold at gøre, såsom fodring  ??? der er også nogen her på Forum, som har en flok hybrid æglæggere, uden at få specielt mange æg.
Der er også nogen her på forum, som f.eks har Orpington (som ikke er kendt som den store æglægger) men som alligevel får mange æg.

Så forudsætningen for at få æg fra racehøns er der. Selvfølgelig ER der race som ikke lægger mange æg, men der er også mange racer som gør.
Der er sikkert også forskel på stammerne imellem, nogle lægger flere æg end andre, nogle skrukker lettere (disse ting er lidt svære at forene) men en høne, som ikke lægger mange æg, får heller ikke meget afkom og uddør derfor lige så stille. Og ligesom man kan avle bedre dyr (udseendet) så kan der også avles bedre æglæggere. Hvis man gider bruger tid på det og udvælge både de bedste æglægger og de bedste i udseendet.
En god æglægger skal have en god, bred og dyb krop. Og dette går igen i standarden på de fleste racer.  

Endvidere er hybriderne blevet konsentreret indavlet ved brug af racerene høns i starten først 70érne i nogle meget kontrollerede linier, som er hemmelige med det ene formål at de skal lægge mange æg og ikke bruger meget foder pr. høne, da hvert gram tæller i budgettet.
Men igen er det kun i første generation, når disse stærkt indavlede linier krydses, for når de krydses igen så forsvinder krydsningsfrodigheden.

Det så mindre væsentligt med udseende, temperament og skrukevner er selvfølgelig ikke ønskede. Okay temperament blev en vigtigere del, da økohøns indfandt sig og disse ikke måtte næbkuperes, da var der nemlig store problemer i starten med at finde hybrider, som IKKE åd hinanden.

Men hvis man forventer 4 æg fra 3 høns 365 dage om året + de skal være gode skrukhøns. Og man skal sælge lidt ved stalddøren.Og de primært skal leve af korn.
Så begynder det at kniber lidt. ;) ;D

Jeg mener iøvrigt at kunne huske at det er enten en Rhode Island Red høne eller en Australorp høne, som har rekorden med at lægge flest æg på et år.

« Senest Redigeret: 04 Januar , 2012, 08:10 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

thorleif

• Gæst
« Svar #88 Dato: 04 Januar , 2012, 08:14 »
Jeg er også selvforsynet med både kød og æg hele året, så jeg synes så sandelig godt at racehøns passer ind i private haver.

Men måske er det anerledes i England.
Selvfoelgeligt er det anerledes i UK. Paa godt og ondt. Det bor 60 millioner mennesker her, saa mangfoldet er meget stoerre her. Her findes commercielde avlere af mange race-hoens. Fordi der udaf de 60 millioner findes kunder der vil have et mangfold. Specielt RIR, Orpington, Brahma, Italienere i flere farver, etpar varianter af Sussex samt flere andre. Disse avlere haver stammer der legger 200-300 aeg i aaret. Og har godt med koed. Disse avlere arbejder for at bevare racerne, systematisk avler de racerne slig de blev avlet for mange aar siden. Tybe og brugsegenskaber avles selektivt hos disse. De samme racer avles ogsaa af "fanciers", folk der stilder ud sine dyr, og selvom de sidder og leser Standarden, og avler etter denne, er det et annet produkt de soeger at opnaa. Et produkt der man har mistet produktions-egenskaberne for mange generationer siden, og i de stammer kan det aldri vindes tilbage. Et produkt der har mere fjer. Disse hoener bruger en stor del af sine proteiner for at beholde sit udseende, de samme proteiner som andre stammer bruger til at producere aeg og koed. Jeg har en kammerad der har ca 50 producerende, fritgaaende RIR, han har en kundekreds der er villige til at betale det dobbelte for aeg og koed, samt koebe have-hoens ifra ham, da de producerer saa meget mere end tilsvarende race avlet for udstilding. Hans dyr vilde ikke blive godt modtaget af en race-fjerkrae-dommer, men racen bevares. Slig er det ogsaa i Amerika. Red New Hampshires er et annet eksempel. Der findes en fyr derover i vores naboland, England, der har en flok paa fler tusen af disse, alle fritgaaende. Han har en blomstrende forretning, selger aeg og koed til restauranter der kan avertere at de bruger koed og aeg ifra fritgaaende racedyr. Flere af disse avlere er 2-3-4 generation af avlere af disse racer. Selfoelgelig, i et lille land som Danmark vil maalestokken vaere meget mindre, og det oekonomiske grundlag for race-avl begraendses, vil mange racers existens vaere afhengig af hobby-avlere. Hobby-avlere er meget vigtigt, men man kan ikke forvente at kunskaberne er de samme, slig at avlen ikke bliver lige maal-rettet. For, det er en hobby. Og, Lene, det var en Australorp der lagede 366 aeg paa lige mange dage, men det var 80 aar siden.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #89 Dato: 04 Januar , 2012, 08:24 »
Desværre kan der aldrig i Danmark aldrig blive det samme forhold, da myndigheder ikke anerkender andet end hybrider, som produktionsdyr.  /d

Hvis der vel og mærket skal sælges æg.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af: