Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vi er mange på Forum  (Læst 7535 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Maiken Brændmose Jensen

• Gæst
Sv: Vi er mange på Forum
« Svar #60 Dato: 03 Januar , 2012, 21:35 »
@Lene

Jeg syntes det er et rigtig godt indlæg, du er startet med  :)

Selv om man køber 2.sorterings høns, kan de jo også være ringmærket og vaccineret, + at der er gået rigtig lang tid på at passe og pleje dem.
Der er bestemt ikke mange som vil betale 150,-/200,- for en have høne. og det har de da kostet i deres levetid, inden de er kønsmodne. Ja hanerne er da ingen som vil betale for, for dem er der nok af.
Det skal så lige siges at, det sværeste dyr at lave, til en udstilling er hanerne.

@til jer som ringer jeres høns med fast ring.
Jeg har hørt flere steder at, sælger klipper ringene af, når dyerne skal bruges til have hygge. er der nogen af jer som gør det ??

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #61 Dato: 03 Januar , 2012, 21:40 »
@ Maiken

Tak.

Den eneste gang jeg har klippet ringene af (mens køber så på) var på to blandingshøns og det var kun fordi jeg ikke gider (hvis de bliver solgt 2-3 gange mere) at de ender med at være racerene, fordi de har jo en ring på.

Ellers bliver ringene siddende på de renracede, hvorfor skulle de ikke det, for så er der nemlig aldrig tvivl om alder.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Maiken Brændmose Jensen

• Gæst
« Svar #62 Dato: 03 Januar , 2012, 21:44 »
@ Maiken

Tak.

Den eneste gang jeg har klippet ringene af (mens køber så på) var på to blandingshøns og det var kun fordi jeg ikke gider (hvis de bliver solgt 2-3 gange mere) at de ender med at være racerene, fordi de har jo en ring på.

Ellers bliver ringene siddende på de renracede, hvorfor skulle de ikke det, for så er der nemlig aldrig tvivl om alder.

Det var netop, hvis de blev solgt 2-3 gang og den sidste køber ikke får at vide, de ikke er af udstillings kvalitet. Og undersøger sagen. så ender den jo hos den ringene tilhører. Ik ? så vi man jo få et dålig ry måske ?

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #63 Dato: 03 Januar , 2012, 21:48 »
Jeg tror de færreste overhovedet gider eller interessere sig for at undersøge hvor ringene stammer fra og dem som gør, køber sikkert direkte hos opdrætter.

Så dårligt rygte er jeg såmænd ikke så bange for.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #64 Dato: 03 Januar , 2012, 21:57 »
Jeg sætter prisen efter kvalitet, basta!

Hvis folk kommer til mig og siger de gerne vil købe kyllinger som havehøns, ikke til avl og udstilling så vil jeg ikke forsøge at sælge dem prima avls og udstillingsdyr med mindre jeg kun har dem. I så fald må folk betale hvad det koster, eller lade være.

Hvis folk vil opdrætte/udstille så skal jeg ikke sælge dem dyr med greelle fejl.

Jeg har måtte skuffe rigtigt mange i år /d inklusive mig selv
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #65 Dato: 03 Januar , 2012, 21:59 »
Skægt du skriver det, for hvor mange millioner hanekyllinger lader ikke livet som daggamle, når der laves hybrider til æglægning i industrien ?

Det var nemlig med det i tankerne! Vi kan vist alle her på forum blive enige om at hobbyavlere/hønseholdere kan få råd til at opføre sig bedre mod dyrene end industrien gør.  /o

Udstillingshøns skulle jo nødig blive en anden slags industri med den samme indstilling til dyrene som industrihønseavlere har i dag.  :(

Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #66 Dato: 03 Januar , 2012, 22:03 »
Nøøøj hvor mit indlæg har mange "fans" og hvor er det kommet langt omkring med masser af holdninger og meninger.

Det er da dejligt at kunne begejstre, oplyse, skuffe, fornærme og provokere med et enkelt lille indlæg.

Også dejligt at nogle har "fået luft".

Angående racesnob og racefreak, så har jeg lige måtte rette skriften under mit billede. Så det passer bedre.

« Senest Redigeret: 03 Januar , 2012, 22:06 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #67 Dato: 03 Januar , 2012, 22:05 »
Jeg sætter prisen efter kvalitet, basta!

Hvis folk kommer til mig og siger de gerne vil købe kyllinger som havehøns, ikke til avl og udstilling så vil jeg ikke forsøge at sælge dem prima avls og udstillingsdyr med mindre jeg kun har dem. I så fald må folk betale hvad det koster, eller lade være.

Hvis folk vil opdrætte/udstille så skal jeg ikke sælge dem dyr med greelle fejl.

Jeg har måtte skuffe rigtigt mange i år /d inklusive mig selv

Jeg tror også, at de fleste forventer, at udstillingsdyr eller dertilegnede er dyrere end dem, der har fejl og mangler og IKKE er egnede til udstilling.. Det giver ihvertfald logik i min verden. Hermed også sagt, at hvis jeg vil have noget bestemt, så betaler jeg, hvad det koster!! Og helt sikkert at pris og kvalitet hænger sammen.. Men der er jo mange, der køber æglægningsklare hønniker (et eller andet sted på Fyn, ved jeg) til den nette pris af knap 60 kr pr styk (røde amerikanere selvfølgelig), prøv at forklar havefolkene, at de skal give 200 kr pr høne, når de bare er interesserede i æg!? Jeg har intet imod hybrider, har selv et par blandingsdyr, men interessen for racedyr og ydermere udstillingsdyr er bare ikke så stor herhjemme..de fleste tænker æg - dermed også min tidligere kommentar med udbud og efterspørgsel styrer markedet  :) Og stadig fuld respekt for dem, der har til hobby at gå op i racer og deres korrekte udseende !
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline michael m

• Passiv bruger
« Svar #68 Dato: 03 Januar , 2012, 22:20 »
Jeg tror også, at de fleste forventer, at udstillingsdyr eller dertilegnede er dyrere end dem, der har fejl og mangler og IKKE er egnede til udstilling.. Det giver ihvertfald logik i min verden. Hermed også sagt, at hvis jeg vil have noget bestemt, så betaler jeg, hvad det koster!! Og helt sikkert at pris og kvalitet hænger sammen.. Men der er jo mange, der køber æglægningsklare hønniker (et eller andet sted på Fyn, ved jeg) til den nette pris af knap 60 kr pr styk (røde amerikanere selvfølgelig), prøv at forklar havefolkene, at de skal give 200 kr pr høne, når de bare er interesserede i æg!? Jeg har intet imod hybrider, har selv et par blandingsdyr, men interessen for racedyr og ydermere udstillingsdyr er bare ikke så stor herhjemme..de fleste tænker æg - dermed også min tidligere kommentar med udbud og efterspørgsel styrer markedet  :) Og stadig fuld respekt for dem, der har til hobby at gå op i racer og deres korrekte udseende !
køber du nu et æg til 2 kr der er befrugtet og giver en kylling kontra et æg til 8 kr den en er en hybrid den anden er en brahma efter 3 uger sælger man dem bække to for man så en del mer for sin brahma nu den har kostet 6 kr mere eller hvad de har vel været de samme bøvl vær de 3 uger det stod på og kostet det samme ikke eller hvad siger i

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #69 Dato: 03 Januar , 2012, 22:26 »
Jeg opdrætter racerene dyr (på nær enkelte smuttere.) ;) Og helt dårlige eksemplarer bliver slagtet uanset køn. Resten sælges til den pris jeg fastsætter, eller også bliver de slagtet. Dermed ikke sagt, at jeg ikke kan finde på at give rabat, men jeg sælger ikke noget jeg ikke med en vis rimelighed kan stå inde for. Selv om jeg endnu ikke har udstillet, så konfererer jeg da med folk i klubberne og tager til klubmøder, så jeg ved hvad jeg skal satse på i min avl. Så selv om jeg lige nu primært har mine høns for æggene og kødets skyld, så synes jeg også det er vigtigt i min lille verden at de dyr jeg har er af så god kvalitet som muligt. Og så er de jo valgt fordi det er smukke racer, som jeg ikke lige bliver træt af at kigge på, og høns med egenskaber der passer mig godt.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Hiltunen

• Passiv bruger
  • Øksemorder
« Svar #70 Dato: 03 Januar , 2012, 22:30 »
Jeg ved ikke om der er en konklusion på denne tråd, andet end at folk gør som de plejer.

Det der dog undre mig lidt er at der lige pludselig kommer meninger om at jeg har skuffet folk, når jeg privat har svaret på deres henvendelser  ??? for dette ville jeg da sætte pris at de skrev direkte til mig istedet for og ikke her på Forum. Men sådan er der jo så meget.
Jeg skrev til dig d.27 om "2. sorterings høns" og rugeæg og har ikke fået svar, men fandt så denne tråd på forum.....
Men uanset hvad Lene så vil jeg nu gerne møde dig in real live på et tidspunkt for så er vi nok ikke så slemme nogen af os!
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #71 Dato: 03 Januar , 2012, 22:38 »
@ Hiltunen

Det beklager jeg, jeg ser om jeg kan finde din besked.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #72 Dato: 03 Januar , 2012, 22:45 »
michael m
en brahma er jo ikk bare en brahma, og er den ikk  farveren er den jo bare til gryden som de andre, måske enda dårligere da det jo ikk er de bedste til at gi kød pr kg fodder

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #73 Dato: 03 Januar , 2012, 22:57 »
Så er det også måske det med at det 100 gange lettere og billigere at få fat i en flok hybrider, kontra en flok gode Brahmaer, som måske endda skal hentes i udlandet.
Så det burde også være afgørende.
« Senest Redigeret: 03 Januar , 2012, 23:01 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

thorleif

• Gæst
« Svar #74 Dato: 03 Januar , 2012, 23:12 »
Overskuds-dyr ifra en der avler udstildingsdyr er egentlig daarligt egned som have-hoens, synes jeg. En af hoved-opgavene til have-hoens er vel at legge aeg? Indenfor de fledste racer er det visse stammer der egner seg for aeg/koed, mens de stammer/linier der bruges til at avle udstildingsdyr er det bevidst over mange,mange generationer avlet for udseende,fjerpragt osv., saa racens oprindelige egenskaber er totalt avlet ud. Brahma, f.ex, kunde for 100 aar siden legge over 200 aeg i aaret. Jeg tror ikke det findes et eneste exemplar tilbage af racen der er istand til at legge 150.
Sidst week-end var der en stor udstilding, Hampshire/Berkshire. Der var over 1.000 dyr der. 26 af store racer, resten dverge......