Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vi er mange på Forum  (Læst 7537 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Sv: Vi er mange på Forum
« Svar #45 Dato: 03 Januar , 2012, 20:29 »
Rugeæg fra en raceopdrætter er jo ikke 'bare' æg. Det kan være æg fra gode, måske endda præmierede dyr. De skal være indsamlet og opbevaret under optimale forhold (temperatur, vending m.v.), skal være rene m.v. Evt snavsede og revnede æg sorteres fra. Og jo sjældnere race - eller jo bedre høns - jo højere pris kan man 'tillade' sig at tage. Og jeg synes helt ærligt at 10-15 kr. er billigt for muligheden for at for at få rigtigt gode racehøns!
Mvh Marianne

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #46 Dato: 03 Januar , 2012, 20:31 »
Rugeæg skal vendes min. 2 gange dagligt helst opbev. ved 12-15 grader og med så stor sandsynlighed som muligt være befrugtet, derfor koster rugeæg noget mere end alm. æg. jeg tager 5- 7 kr. pr rugeæg.
Men har også betalt 10 kr. Hvis det er de æg man VIL have så er der kun en vej.
« Senest Redigeret: 04 Januar , 2012, 00:01 Fra Patricia »
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #47 Dato: 03 Januar , 2012, 20:34 »
@Lonekh

Hvis du sætter dig lidt ind i hvordan din race skal se ud, så kan du meget bedre se om du slagter et topdyr eller et 0 dyr.

Du kan evt. låne standarden eller komme på en udstilling eller ringe til en fra en klub og få en snak, der er masser af hjælp at hente.
« Senest Redigeret: 03 Januar , 2012, 20:39 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #48 Dato: 03 Januar , 2012, 20:37 »

Rugeæg fra en raceopdrætter er jo ikke 'bare' æg. Det kan være æg fra gode, måske endda præmierede dyr. De skal være indsamlet og opbevaret under optimale forhold (temperatur, vending m.v.), skal være rene m.v. Evt snavsede og revnede æg sorteres fra. Og jo sjældnere race - eller jo bedre høns - jo højere pris kan man 'tillade' sig at tage. Og jeg synes helt ærligt at 10-15 kr. er billigt for muligheden for at for at få rigtigt gode racehøns!
Jeg er helt enig her. Jeg solgte rugeæg fra mine "havehøns-maraner" sidste år; udvalgte hvert æg, vendte dem to gange i døgnet, sørgede for optimal temperatur osv., og derfor tog jeg ekstra for rugeæg, end for spiseæg. Jeg har sagt det før, og jeg vil gerne sige det igen. Høns og rugeæg er alt, alt for billige i DK, og her taler jeg ikke kun om topeksemplarer, men fjerkræ generelt. Prøv at se efter hundegadekryds i Den Blå Avis, og se hvad de koster... :o

« Senest Redigeret: 03 Januar , 2012, 20:38 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #49 Dato: 03 Januar , 2012, 20:43 »
Ja, man må jo siger at denne tråd snart er hoppet til mange andre ting, end jeg oprindeligt havde tænkt mig den skulle, da jeg oprettede den.
Mem sådan går det altid her på Forum.

Angående priser, så er der en ganske udemærket tråd her, om dette ømfintlige emne :
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=15727.0
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #50 Dato: 03 Januar , 2012, 20:51 »
Jeg ved ikke om der er en konklusion på denne tråd, andet end at folk gør som de plejer.

Det der dog undre mig lidt er at der lige pludselig kommer meninger om at jeg har skuffet folk, når jeg privat har svaret på deres henvendelser  ??? for dette ville jeg da sætte pris at de skrev direkte til mig istedet for og ikke her på Forum. Men sådan er der jo så meget.
« Senest Redigeret: 03 Januar , 2012, 20:54 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #51 Dato: 03 Januar , 2012, 20:53 »
Angående priser, så er der en ganske udemærket tråd her, om dette ømfintlige emne :
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=15727.0

Jeg forstår ikke helt, hvorfor dette er et ømfindtligt emne!? Det er vel bare et spørgsmål om udbud og efterspørgsel..det er jo det, der styrer prisen...
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #52 Dato: 03 Januar , 2012, 20:56 »
Noget skulle jeg skrive. Så derfor blev det ømfintligt og se det gav sørme hurtigt en reaktion. ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline mikkel andersen

• Passiv bruger
    • www.nfdb.dk
« Svar #53 Dato: 03 Januar , 2012, 20:59 »
Jeg må indrømme at som ny her, bliver jeg provokeret at Lenes indlæg.

Det udlægges som køber af ikke udstillings høns er skurkene, men det jo jer der sætter prisen, hvis de er mere værd jeres fjerkræ så tag dog mere ?

Og hvis jeg skulle købe en race men ikke ville bruge den til udstilling syntes jeg ikke det er frækt at sige, at jeg ikke behøver de bedste eksemplarer i flokken, lidt ala 2 sortering.

Og bliver du sur / fornærmet over det, dit problem du burde nok ikke slå dig på handlen så.

Jeg driver selv bilhandel / Dæk salg, her vil alle have det billigere, nok også nogle af jer kunne finde på at prutte om prisen uden at tænke på mine omkostninger ?

Jeg har da også kunder der kommer og spørger på dæk, de fortæller at deres behov ikke er så stort da de kun kører 3-5 tusind km pr år. Skulle jeg blive sur over at de fortæller mig det = de vil ikke købe mine dyre continental dæk men kun nogle billige fra kina.

Nej drop det der race snopperi, hvis jeres blå eller grønne høne er mere værd end 150kr så sælg den for det og ikke lig skylden over på dem der faktisk henvender sig til jer for at købe noget.
Vil se resultatet af min Avl, derfor kapflyver jeg mine brevduer den mest spændende måde at have dyr på.

At se en due lande som den første, en smuk morgen er livet.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #54 Dato: 03 Januar , 2012, 21:13 »
Hold da helt op Mikkel, sikke en svada, her prøver jeg bare på at oplyse (på en pæn måde) om det store arbejde, som avlere lægger for dagen og beder bare om lidt forståelse for det.

Modsat så beder jeg også om det modsatte, at folk som avler seriøst ikke kan forlange at køber også skal lige så seriøs.

Så ingen skurke her. Håber jeg da ikke.

Det er ihvertfald sådan som jeg har prøvet at formulere det. Ligeledes pointere jeg også at ALLE uanset på hvilke plan, man har høns på, skal være her på Forum.

Angående dæk er der sørme også meget forskel der på både pris og kvaliet, men jeg tvivler på at jeg kan købe 4 Sava dæk til samme pris som 4 Michelin dæk hos dig. Trods alt og det selvom jeg vil prøve at prutte.

Endvidere er livet alt for kort til at være sur og fornærmet.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #55 Dato: 03 Januar , 2012, 21:17 »

Det udlægges som køber af ikke udstillings høns er skurkene, men det jo jer der sætter prisen, hvis de er mere værd jeres fjerkræ så tag dog mere ?

Og hvis jeg skulle købe en race men ikke ville bruge den til udstilling syntes jeg ikke det er frækt at sige, at jeg ikke behøver de bedste eksemplarer i flokken, lidt ala 2 sortering.

Og bliver du sur / fornærmet over det, dit problem du burde nok ikke slå dig på handlen så.

Jeg driver selv bilhandel / Dæk salg, her vil alle have det billigere, nok også nogle af jer kunne finde på at prutte om prisen uden at tænke på mine omkostninger ?

Jeg har da også kunder der kommer og spørger på dæk, de fortæller at deres behov ikke er så stort da de kun kører 3-5 tusind km pr år. Skulle jeg blive sur over at de fortæller mig det = de vil ikke købe mine dyre continental dæk men kun nogle billige fra kina.

Nej drop det der race snopperi, hvis jeres blå eller grønne høne er mere værd end 150kr så sælg den for det og ikke lig skylden over på dem der faktisk henvender sig til jer for at købe noget.
Mikkel, jeg synes ikke du kan sammenligne et dæk med en høne ???. Som Lene og flere andre skriver: Det koster det samme at opdrætte en kylling hvad enten det er med henblik på avl eller til havebrug. Bliver kyllingen til et top-eksemplar: SUPER. Bliver kyllingen til en raceren kylling med mindre fejl: SUPER - til havehøne. Prisen for kyllingen: Det samme i mine øjne.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #56 Dato: 03 Januar , 2012, 21:20 »
Men den er vel stadigvæk renracet, selv om den har fejl? En hane med kamfejl krydset med en god høne, kan da snildt give en fejlfri kylling.

Jeg er en af dem der ikke kasserer høns pga. af fejl. De har lige så meget ret til livet i min hønsegård, som alle andre. Prisen er desuden den samme hos mig hvad enten det er gadekryds eller renracede dyr; det er fordi at de alle har fået lige meget foder, lige meget omsorg, og at alle i mine øjne har ret til et godt liv uanset "adel".

Mener også at det vigtigste må være respekten for dyrene! Man kan (efter min mening) ikke "lave" 100 kyllinger og så destruere 98 af dem fordi man kun vil fodre på de "perfekte". Så kan man da, som nogen gør, fodre dem op til en ordentlig slagtevægt og så bruge dem til noget.

Hvis man ikke vil sælge dem til havehøns men kun sælge "perfekte" dyr bliver vi fattige stakler jo henvist til at købe blandinger eller billige eks-burhøns. SÅ vil det gå ned af bakke for racerne. Mange har jo fået interessen for racehøns og udstillinger ved at få nogle havehøns til at lave æg og så fundet ud af den vej at det er sjovt at lave og have de racerene høns. Så længe der er nogle der bliver interesserede og studerer standarden og udstiller, vil "haveracehønsene" aldrig kunne ødelægge racen. De vil jo aldrig kunne komme ind fra sidelinien og vinde noget på udstillingerne.

Mht. prisen er det vel heller ikke noget man kan bestemme. Det afhænger af udbud og efterspørgsel (som Metmus også har skrevet) hvad man kan sælge dyrene til. Desværre hænger det ikke helt sammen med hvor meget det koster at fodre dem op.
Kan godt forstå hvis man vil tage mere for de høns der har fået gode bedømmelser på udstillingerne og måske også deres afkom for der er lagt så meget mere tid og flere penge i de dyr.
Men derfor kan man jo alligevel godt differentiere priserne på de høns man sælger alt efter hvad de kommer fra.

Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #57 Dato: 03 Januar , 2012, 21:22 »
Desuden kan der vist også siges meget om bilhandlere, men det er nu en helt anden historie.

Undskyld Mikkel.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #58 Dato: 03 Januar , 2012, 21:24 »
Mener også at det vigtigste må være respekten for dyrene! Man kan (efter min mening) ikke "lave" 100 kyllinger og så destruere 98 af dem fordi man kun vil fodre på de "perfekte". Så kan man da, som nogen gør, fodre dem op til en ordentlig slagtevægt og så bruge dem til noget.

Skægt du skriver det, for hvor mange millioner hanekyllinger lader ikke livet som daggamle, når der laves hybrider til æglægning i industrien ?
« Senest Redigeret: 03 Januar , 2012, 21:27 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline michael m

• Passiv bruger
« Svar #59 Dato: 03 Januar , 2012, 21:27 »

nu vil jeg lige høre 150 hvad er det for en høne på et år en hane på et kilo hvad for du for 150 kr