Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vi er mange på Forum  (Læst 7495 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Vi er mange på Forum
« Svar #15 Dato: 01 Januar , 2012, 18:01 »
Rigtig godt indlæg Lene.
Jeg tror også at forummet ændre indstilling hos nogle. Hos mig i alle tilfælde.
Jeg skulle bare have lidt høns der lagde flotte æg. Så blev det interessant at vise racer frem for publikum da jeg var på Gavnø.
Senere faldt jeg for en god kødrace (le-Bresse) men savnede den på LU, hvor jeg også var for første gang.
Nu tror jeg det er racen jeg vil prøve at arbejde med.
Så må vi bare se om evnerne rækker til at vælge de rigtige dyr, ellers er der jo altid god hjælp at hente her på forum.
Jeg har lige taget billeder, og lagt dem ind i galleriet af 3 af mine 5 haner. Hønerne kommer senere.

Får vi så dig og dine høns at se til LU i 2013???
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 01 Januar , 2012, 20:36 »
Hvis jeg er i stand til at fremtrylle nogle der er gode nok, så - Ja.
Hilsen
Peter

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #17 Dato: 01 Januar , 2012, 21:33 »
@ Lene

Et godt og sagligt indlæg.

Efter min mening er det vigtigt at Forum er, og forbliver, for alle, uanset grad af 'professionalisme'.

Mvh
Erik Andersen

Offline anita hansen

• Bruger
  • Ælsker mine høns.
« Svar #18 Dato: 02 Januar , 2012, 08:31 »
Rigtigt godt indlæg Lene, hvor har du dog ret. Men der er dog lige lidt af det jeg ikke helt er enig med dig i.

Endvidere er der mange som henvender sig og skriver " det skal ikke være perfekte udstillingsdyr, da vi ikke ønsker at udstille" underforstået dyrene SKAL være BILLIGE.

Kontaktede dig for efter hånden lang tid siden om jersey kæmper, og nej jeg vil ikke udstille, men derfor forventer jeg ikke at få dyrene til spot pris. Ved jo godt at det ikke er gratis at avle. Vil da indrømme at jeg stadig gerne vil have jersey kæmper, men mistede modet på det da jeg blev afvist.

Holder høns for hyggens og psykens skyld, ment på den måde at hønsene faktisk får det bedste af det bedste og til gengæld gør de mig utrolig glad.

I må endelig ikke tage det som et surt opstød, for det er bestemt ikke ment sådan. Men mere ment sådan at bare fordi man ikke vil udstille, jamen så er vi nogle der gerne vil købe dyr hos nogle som ved hvad de laver.

Med venlig hilsen fra Anita.
Ejer af : 1-2 stor kockin i gul. En kylling udruget på mit arbejde på en friskole. 2 pony vallakker.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #19 Dato: 02 Januar , 2012, 10:01 »
Godt indlæg, Anita. Det skal være muligt at købe gode dyr til "normalpris" uden at være forpligtet til at udstille. Jeg ved ikke, hvorfor mange fjerkræavlere har den holdning at de skal overbevise købere om udstillingslivets fortræffeligheder. Samtidigt har de selv andre dyrearter uden papirer - og det synes de er helt i orden. Jeg har da selv solgt mulige Best In Show-katte som kælekatte fordi katten sikkert har det bedre som sådan. Men man kan da sagtens glæde sig over et smukt dyr uden at udstille det. At det koster alligevel har jeg ikke hørt noget negativt om. Enkelte har allerede ved forspørgslen på både katte og høns sagt at det var for mange penge - men så må de jo lade være at købe topdyr.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 02 Januar , 2012, 10:07 »
Rigtigt godt indlæg Lene, hvor har du dog ret. Men der er dog lige lidt af det jeg ikke helt er enig med dig i.

Endvidere er der mange som henvender sig og skriver " det skal ikke være perfekte udstillingsdyr, da vi ikke ønsker at udstille" underforstået dyrene SKAL være BILLIGE.

Kontaktede dig for efter hånden lang tid siden om jersey kæmper, og nej jeg vil ikke udstille, men derfor forventer jeg ikke at få dyrene til spot pris. Ved jo godt at det ikke er gratis at avle. Vil da indrømme at jeg stadig gerne vil have jersey kæmper, men mistede modet på det da jeg blev afvist.

Holder høns for hyggens og psykens skyld, ment på den måde at hønsene faktisk får det bedste af det bedste og til gengæld gør de mig utrolig glad.

I må endelig ikke tage det som et surt opstød, for det er bestemt ikke ment sådan. Men mere ment sådan at bare fordi man ikke vil udstille, jamen så er vi nogle der gerne vil købe dyr hos nogle som ved hvad de laver.

Med venlig hilsen fra Anita.

Anita - jeg tror ikke det er ment som personlig kritik af lene, dog vil jeg tilslutte hendes synspunkt ang det med prisen og - læg mærke til ordvalget - om det skal være høns der måske kan bruges BÅDE som raceavl og som havehøns - eller som KUN skal gå som havehøns.

Jeg ved at lene har RIGTIGT MANGE henvendelser i årets løb om køb af jersey kæmper, så måske har du bare været uheldig?

Jeg ved med mig selv, at de høns jeg har koster i indkøb, foder m.m., og derfor gør man som alle andre jo hvad man kan for at begrænse udgifterne, enten ved at sælge ud af overskuddet af dyr, som jo ikke behøver være af dårlig kvalitet men som måske bare skal ud af flokken for at give plads til de andre dyr.

At jeg så vælger at sælge dyr hovedsagligt til havehøns, er netop fordi jeg ved jeg kan få mange gode dyr fra andre opdrættere (Danske Landhøns er jo ret udbredte i DK)

Forekommer der dyr med grelle fejl som jeg synes er for dårlige at sælge - tja så ryger de i fryseren, vil nemlig også gerne være lidt selvforsynende både med æg og kød.
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #21 Dato: 02 Januar , 2012, 10:35 »
@ Anita

Jeg beklager da, hvis du opfatter det sådan.

Det er bestemt ikke alle som mener de skal have dyrene til spotpris FORDI de ikke vil udstille- men når man gennem lang tid som hønseavler, så kan man "høre/forstå" at det desværre er mange som mener sådan, når de henvender sig. (og det er ikke møntet på dig)

Men ja så kan man måske godt få et "surt opstød", når man ramler ind i dem, som kun vil fortælle at de synes at det er for dyrt og at der er aaaalt for langt at køre.

Men der er også rigtig gode og søde købere, som vil give prisen og som ikke mindst holder deres aftaler.

Jeg får rigtigt mange henvendelser om Jersey Kæmper og i 2011, har jeg desværre ikke haft så meget tillæg, endvidere har jeg også kommet sent igang med dem og er faktisk først nu begyndt at sortere i dem. Desuden får jeg ca. 50-60 % hanekyllinger ud af alle de kyllinger jeg laver, så jeg synes det er "sjovere" at sælge hønerne med en hane end uden.
Hvis jeg afviser nogen som vil købe, så er det hverken personligt ment, for jeg kender ikke jer ..... men udelukkende pga. det jeg lige har skrevet.
Men jeg kan desværre ikke sælge noget, hvis jeg ikke har noget at sælge.

Men det skrevne ord kan nemt misforstås.

Desuden skal man da heller ikke opgive så nemt, for hvis man skulle det, så havde jeg ihvertfald ikke haft høns i mange år nu.
« Senest Redigeret: 02 Januar , 2012, 10:43 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #22 Dato: 02 Januar , 2012, 10:43 »
Jeg har tit været ude for at folk ringer og vil købe høns, og når de så får prisen at vide, får man svaret, jamen det er kun som havehøns, jeg "tvinger"/overtaler ikke folk til at udstille, men mine høns koster det samme at opdrætte om det er til udstilling eller ej. De spiser ikke mindre fordi de skal sælges som havehøns.....
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline anita hansen

• Bruger
  • Ælsker mine høns.
« Svar #23 Dato: 02 Januar , 2012, 10:47 »
Det var bestemt heller ikke ment som kritik af Lene, og da heller ikke af alle de andre der gør et stort arbejde med at avle kvalitets dyr. De gør jo et godt stykke arbejde.

Men forstå mig ret, når jeg siger at jeg blev skuffet over at blive sammenlignet med de mennesker der "bare" vil have det der er billigt. Hvilket der vel heller ikke er noget galt i.

Men når jeg henvender mig til en avler, så er det jo for at få nogle gode racetypiske dyr, dog med lidt småfejl som evt ikke kan bruges til videre avl. Om prisen siger 50 kr. eller 250 kr. er ikke så vigtigt for mig, bare jeg får det jeg gerne vil have.

Hvis jeg var tilfreds med hybrider, så kan man jo ofte købe dem til en flad 5, når de har gjort deres pligt i industrien.

Bestilte for noget tid siden Orpingtin hos Rudy, glemte at spørge om hvad de koster, men det er ikke vigtigt. Bare glæden ved at glæde sig til at han ringer og siger at de er klar, betyder noget for mig. Og nej, jeg har ikke tænkt mig at se om jeg kan få dem lidt billigere, for det er dem jeg vil have og så må man punge ud.

Hobby koster, og sådan er det bare. ;)

Venlig hilsen Anita.

Ejer af : 1-2 stor kockin i gul. En kylling udruget på mit arbejde på en friskole. 2 pony vallakker.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #24 Dato: 02 Januar , 2012, 10:53 »
Jeg kan da heller ikke tvinge folk til at udstille og ønsker det heller ikke, men jeg har lov til at have et lille indvendigt ønske om at de en dag fatter interessen for at avle og udstille.
Samt at hjælpe dem igang som ønsker at prøve det.

Så der også i fremtiden er udstillinger, hvor ALLE folk kan komme og se mangfoldigheden af racer live, og at der også i fremtiden også stadig ER racer, og ikke kun hvide og brune hybrider tilbage, for disse vil aldrig uddø.

Iøvrigt hvis man vil avle racefjerkræ (ikke udstille), må man da godt avle efter standarden alligevel, så f.eks en Sussex stadig ligner en Sussex.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Hiltunen

• Passiv bruger
  • Øksemorder
« Svar #25 Dato: 02 Januar , 2012, 14:10 »
Nu er jeg rimelig ny i det her hønseri men vil dog alligevel komme med min mening, da jeg åbenbart har trådt nogens tæer uden at vide det!
Jeg synes ikke jeg vil byde en avler som har lagt en masse arbejde i at lave flotte dyr, at købe de gode dyr bare for at lave lidt gadekryds. Så vil jeg hellere have nogen med skæve tæer eller forkerte totter!
Men selvom det "bare" er havehøns vil jeg godt købe dem et sted med godt ry. Og prisen? Går da ud fra at udstillingshøns koster mere. Men dermed ikke sagt at dem med småfejl skal være til udsalgspris og give underskud.
Når ungerne er blivet lidt større(pt.7mdr og knapt 4år)så kan det blive seriøs avl, men nu har jeg kun plads til 1 hane, og skal lige have fundet den rigtige race for mig.
Jeg har lært rigtig meget på dette forum, og synes det er dejligt at så mange kyndige personer gider hjælpe når der er noget man er i tvivl om. Tak for det alle sammen /o
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #26 Dato: 02 Januar , 2012, 14:23 »
Nu er jeg rimelig ny i det her hønseri men vil dog alligevel komme med min mening, da jeg åbenbart har trådt nogens tæer uden at vide det!
Jeg synes ikke jeg vil byde en avler som har lagt en masse arbejde i at lave flotte dyr, at købe de gode dyr bare for at lave lidt gadekryds. Så vil jeg hellere have nogen med skæve tæer eller forkerte totter!
Men selvom det "bare" er havehøns vil jeg godt købe dem et sted med godt ry. Og prisen? Går da ud fra at udstillingshøns koster mere. Men dermed ikke sagt at dem med småfejl skal være til udsalgspris og give underskud.

/o
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #27 Dato: 02 Januar , 2012, 14:35 »
hvad så hvis man nu får kyllinger fra "havehøns"o g vil sælge fordi man ikk kan nænde at slagte, hvad kalder man dem så i annoncen, sikkert den race hvor moderdyrerne er kaseret til avl. måska med bemærkning om småfejl. så tror den nye køber at man køber en racehøne bare uden papirer , osv.
det er problemet

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #28 Dato: 02 Januar , 2012, 14:42 »
hvad så hvis man nu får kyllinger fra "havehøns"o g vil sælge fordi man ikk kan nænde at slagte, hvad kalder man dem så i annoncen, sikkert den race hvor moderdyrerne er kaseret til avl. måska med bemærkning om småfejl. så tror den nye køber at man køber en racehøne bare uden papirer , osv.
det er problemet
Det er jeg ikke enig i, og hvis der er nogen der sælger blandinger som ren-racede er det jo decideret snyd. Jeg har selv solgt blandingskyllinger og har gjort tydeligt opmærksom på dette i annoncen.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #29 Dato: 02 Januar , 2012, 14:51 »
jo men en kylling er jo et sted renracet selv om den er med fejl, os i 3 generation, fejlne bliver jo bare størrere ???