Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vi er mange på Forum  (Læst 7480 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Vi er mange på Forum
« Dato: 31 December , 2011, 11:46 »
Vi er pt. ca. 4300 medlemmer her på Forum nogle mere aktive end andre. Vi er også en broget skare.

Der er folk med havehøns (flertallet), det være sig hybrider, krydsninger, eller måske racehøns, der er seriøse avlere som virkelig brænder for at forbedre og bevare racer. Der er seriøse avlere, som også udstiller. Der er folk, som ikke er medlemmer i nogen som helst klubber og der er folk som er medlemmer i rigtigt mange klubber. Der er dommere som nok ser billeder af fjerkræ på en helt anden måde end andre.
Der er folk som holder fjerkræ som nytte dyr og spiser både æg og kødet, og der er folk som holder fjerkræ kun som kæledyr eller som holder prydfjerkræ.

Og det er det fede ved Forum og vi skal alle være her....ingen tvivl om det.

Der er også mange meninger og holdninger om hønsehold og ikke mindst størrelsen på dette.

Men et sted kollidere det lidt og det er vurderingen om havehøns kontra udstillings/avlshøns.

Jeg synes der mangler lidt forståelse fra mange havehønsefolk, at det faktisk tager tid og ikke mindst penge at lave en høne.
En høne af f.eks en af de store racer spiser for ca. 120 kr. fra dag 0 og til 6 mdr. alderen. Vel og mærke hvis den skal have et ordenligt foder og det skal den for at blive til noget.
Dertil kommer så udgiften til strøm, vand, strøelse. Udgift til evt. vaccinering og ringmærkning.
Og for hver hønekylling er der også en hanekylling..... som selvfølgelig enten kan aflives i en tidlig alder, vokse op og måske blive god eller fodres op og slagtes.  

Okay det er hobby og hobby koster penge, men desværre stiger udgifterne støt og prisen på fjerkræ er ikke steget de sidste 50-60 år.
Tværtimod var fjerkræ (især de store/sjældne racer) dyrere for 50-60 år siden, hvis man regner priserne dengang om til nutidige priser. Men dengang havde hønsehold også en vigtigere betydning, end i dag, hvor fjerkræ/æg er noget af det nemmeste, billigste og måske også det dårligste at købe i butikkerne. ???

Endvidere er der mange som henvender sig og skriver " det skal ikke være perfekte udstillingsdyr, da vi ikke ønsker at udstille" underforstået dyrene SKAL være BILLIGE.
Nu er der ikke noget, som er perfekt.... der er gode dyr, mindre gode dyr og dyr med grelle fejl. Som på en udstilling vil give 0 point.

Så er der der selvfølgelig også den med, hvor dårlige dyr skal der så sælges ? og her er det jo så op til den enkelte avlere at vurdere det.
Er det i orden at sælge en høne med en bitak til en som bare skal have et par høner i en baghave og som ikke skal avle, men bare have æg ??
Eller skal en sådan høne slagtes ?

Endvidere omvendt kan vi som avlere af racehøns heller ikke forlange at køber skal brænde lige så meget som en selv for at avle racetypiske høns. Men man kan have et ønske og håb om det, samt hjælpe dem som vil igang, så meget som det nu er muligt med gode dyr og gode råd.

« Senest Redigeret: 31 December , 2011, 12:05 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
Sv: Vi er mange på Forum
« Svar #1 Dato: 31 December , 2011, 12:01 »
Så respekt for dem, som lægger et stort arbejde i at opdrætte, udstille og ikke mindst alle dem som sidder i bestyrelser rundt omkring og bruger meget fritid på at holde gang i alle klubberne.

Samt respekt for alle dem som "kun" har havehøns og er tilfreds med det. (for det kunne jo være, at de en dag blev omvendt og fattede interessen for seriøs raceavl)  ;) ;D

For en ting har vi ALLE tilfælles og det er glæden og interessen for vores FÆLLES hobby, nemlig fjerkræ.

« Senest Redigeret: 31 December , 2011, 12:12 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Peter Chr. Hansen

• Passiv bruger
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
« Svar #2 Dato: 31 December , 2011, 12:27 »
Tak Lene jeg tror ikke det kunne siges/udtrykkes bedre. Jeg har været ved at overveje om jeg egentlig ville fortsætte på fora da jeg syntes at der manglede respekt for hinandes forskelligheder.

Men jeg kan heller ikke rigtig undvære det. Så supert indlæg. Og tak for det.

Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 31 December , 2011, 12:30 »
Super godt indlæg Lene!

Jeg ville nu gerne udstille - men - det er lidt (læs - meget) svært når man ikke må holde haner i mit område, pladsmanglen og ens forældre heller ikke synes, det er en god ide (Selvom de ellers er begyndt at elske hønsene).
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 31 December , 2011, 12:40 »
Tak Peter og Martin   :)

Myndigheder, kommunerne og krakilske naboer er en anden problematik, for desværre deler de sjældent vores glæde og interesse for vores fjerede venner.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 31 December , 2011, 12:44 »
Tror det er de færreste villakvarterer, der giver lov til at have haner.

Ja... Naboer! Hader godt nok mine... Den ene renser hans fliser med en tandbørste hver sommer  :D ;D :P
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

bly viol

• Gæst
« Svar #6 Dato: 31 December , 2011, 13:51 »
lene . du har så ret i alt . så ret .  synes her skal være plads til alle . dem der har 2 skæve og dem der har 200 udstillings høns . vi er her alle a samme formål at dele det vi holder a . fjerkræ .

jeg er så ligeglad hva andre har eller ik . bare de er glade ved det . i min verden er der ik noget affald som ik duer . der er nogen der ik har den stribe . kam . størrelse det kræver for at udstilles . men de er ik affald for dem der ik skal bruge dem til andet end havehøns . der er de helt rigtige . og det skal der satme også være plads til . jeg har selv noget som nok ik er godt nok i andres øjne . det er jeg fløjtende ligeglad med . elsker dem alligevel . vil selvfølgelig gerne forbedre . ha dem der er perfekte . men det perfekte er jo forkelligt i forskellige øjne . 100 kr eller 500 kr

ved det koster penge at lave topdyr . og man gerne sku ha bare lidt ind a det igen , så man har råd til at forbedre de dyr man har ved nye indkøb a æg eller dyr . så forstår godt at nogen dyr koster mere end andre . men er de mere rigtige end andre ?

ik i min verden . her er plads til alle . eller her skal være . alle har lige meget ret til at være her . i min hønseverden  /o

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #7 Dato: 31 December , 2011, 13:54 »
Ups, Mark - du kom mig i forkøbet, men alligevel:
Ja, vi er mange på Forum. Det har faktisk ofte undret mig at folk med så forskellige holdninger til fjerkræ alligevel kan bruge samme forum. Det kniber nu også af og til med rummeligheden. Jeg tror, vi må se i øjnene at vores forhold til fjerkræ er lige så forskelligt som til alt muligt andet i tilværelsen. Nogle går ind for raceavl, andre har kælehøns og nogen vil bare have æg. Hvis jeg for 40 år siden havde startet med høns var det nok også endt med udstilling og seriøs avl. Det blev det så til med først racekatte og senere også racehunde. Jeg har vundet tilstrækkeligt, gider det ikke mere og derfor bliver mine høns ALDRIG udstillet. Derfor kan jeg godt være en seriøs hønseejer. Jeg kan også sætte pris på pæne og sunde dyr. Jeg gider godt bruge penge og mange kørte kilometer på at få, hvad jeg gerne vil have af høns. Det kan også ærgre mig hvis en pæn høne, jeg har solgt til rimelig pris pludselig er til salg igen fordi folk skifter race og så bare ud med de "gamle" høns. Det kan også ærgre mig hvis solgte racerene høns bliver brugt til at lave "sjove" krydsninger med. Men det er udenfor min rækkevidde. Kan jeg ikke tage det, må jeg lade være med at sælge. For mig er hovedsagen at fjerkræ har et ordentligt liv. Og så må resten være op til den enkelte ejer.
I øvrigt har jeg for mange år siden forsvoret at der kom papirløse katte ind i mit hjem. Indtil hunden (bedst i racen og far til Verdensvinder ;)) fandt tre små killinger i garagen af absolut stambogsfri herkomst. Nu bor de inde på 9. år - og jeg har overlevet det, synes faktisk at de er søde og sjove. Man har et standpunkt....  Godt nytår til såvel racefreaks som hyggehønseholdere <I.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
« Svar #8 Dato: 31 December , 2011, 13:59 »
Det kunde ikke siges bedre Lene  /o

Det samme forsøger jeg at få folk med hunde til at forstå, prinsippet er det samme uanset hvad dyr man vælger at avle racerene  ;)

Alle har man en ide om hvordan ideal dyret skal være, selv har jeg kun hund som jeg avler "racerent" og også nu begynt at fatte interessen for høns ;)

Mine katte, heste og får må godt være blanding ;)

Men man trænger de der avler racerene katte, heste og får og for at bevare racene så al honnør til dem  ;D
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #9 Dato: 31 December , 2011, 15:09 »
Godt skrevet og formuleret Lene  /o

Vi har alle en ting til fælles og det er nemlig fjerkræ, og det er slet ikke så ringe  ;D

Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #10 Dato: 01 Januar , 2012, 10:57 »
godt indlæg lene, ja store racer koster, og da det står sløjt til med kvaliteten på , på de gul /sort col bramaer jeg kom igang, , skal jeg til sommer ha ca 30-40 kyllinger, som skal vokse op, og udvikle sig og så sorteres ned til ca 1.5, til min lille havehønse flok, de dyr der sorteres fra , kommer i gryden, medmindere de er gode og andre kan bruge dem til seriøs avl, og med økologisk fodder kan jeg ikk holde de 120  men med de nye fodderpriser, kommer det til 200 i fodder, så hellere gryden, frem for at lalle dem væk for 100, det vil jo oss på sigt udvande den mulighed jeg har for nyt blod af ok kvalitet  her i dk.

thorleif

• Gæst
« Svar #11 Dato: 01 Januar , 2012, 11:09 »
I Danmark er det nog ikke nemt at selge gode dyr for en god pris. Jeg ser ofte folk der investerer hundreder af Euro paa at importere avlsdyr, og saa averterer de afkommerne her paa forum for 100 kr styk, buy one, get one free.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #12 Dato: 01 Januar , 2012, 11:58 »
Jeg bliver aldrig udstiller, men sætter da pris på racerene dyr og deres egenskaber. Jeg kører også gerne langt for at hente nye høns, og betaler også gerne hvad de koster. Jeg har selv lidt blandet landhandel, racerene og blandinger. For mig handler hønsehold om hyggeligt samvær med sine høns, og selvforsyning af æg og kød.

Jeg synes generelt at fjerkræ i DK er alt, alt for billigt. Jeg tager ikke under 50 kr. for en kylling uanset om den er raceren eller ej, og hvis nogen synes det er for dyrt, må de køre et andet sted hen.

Det er nemlig, som du skriver Lene, temmelig dyrt at holde høns. Foderet er dyrt, vand, strøm, strøelse og dyrlægeregninger gør det ikke til nogen billig hobby. Derfor koster mine æg også 2 kr., og det er der rigtig mange i min omgangskreds der synes er alt for dyrt, men det vil jeg da blæse på. Kan jeg ikke sælge alle æg, får hønsene selv fornøjelse af dem i form af en god hjemmelavet æggekage.

Jeg er rigtig glad for vores fjerkræ forum. Her er plads til alle, og er man uenig kan man som regel få en god lødig debat i gang, uden alt nogen bliver svinet alt for meget til.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 01 Januar , 2012, 14:00 »
Rigtig godt indlæg Lene.
Jeg tror også at forummet ændre indstilling hos nogle. Hos mig i alle tilfælde.
Jeg skulle bare have lidt høns der lagde flotte æg. Så blev det interessant at vise racer frem for publikum da jeg var på Gavnø.
Senere faldt jeg for en god kødrace (le-Bresse) men savnede den på LU, hvor jeg også var for første gang.
Nu tror jeg det er racen jeg vil prøve at arbejde med.
Så må vi bare se om evnerne rækker til at vælge de rigtige dyr, ellers er der jo altid god hjælp at hente her på forum.
Jeg har lige taget billeder, og lagt dem ind i galleriet af 3 af mine 5 haner. Hønerne kommer senere.
Hilsen
Peter

Susanne

• Gæst
« Svar #14 Dato: 01 Januar , 2012, 16:46 »
Godt formuleret, Lene  /o