Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fra Praktisk Økologi 1-2012  (Læst 1385 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mzi

• Passiv bruger
Sv: Fra Praktisk Økologi 1-2012
« Svar #15 Dato: 05 Januar , 2012, 23:07 »
Jeg læser også gerne Havelyst, og, har fundet leverandøren af frugttræer til vores nye
husmandssted derinde ... det hedder De gamle Sorter....link får i lige her:

http://www.havenyt.dk/forhandlerguide/149.html

Vi har også købt træer og frugtbuske hos Boi, http://www.de-gamle-sorter.dk/ og fra http://www.blomstergaardenvedviborg.dk/. Og vi har planer om at købe nøddetræer og -buske her: http://www.westergaards.dk/. Disse steder er det bl.a. muligt at finde sorter, som ikke længere er i handlen på de almindelige planteskoler  /o
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #16 Dato: 05 Januar , 2012, 23:16 »
Kaj

Check også andre steder for frugttræer inden du går i gang med tilplantning.

Når man hører om 'De gamle sorter' kan man jo godt blive lidt nysgerrig. Om ikke andet så for at se om man har kvajet sig.  ;)

Vi købte vores 'nedlagte landbrug' for 14 år siden. Stor have, men bortset fra 3 nøddebuske langs med dammen, var der ingen gamle frugttræer i haven. Der var 6-7 nyplantede æble og pære træer.

Nu er der frugttræer.

Jeg har ikke talt dem men vi taler formentlig 50 i alt. Hver lille plet der kunne huse et frugttræ har fået et. Og vi får frugt i lange baner.

Men tilbage til 'De gamle sorter' - jeg ville forvente, at jeg på en side med en sådan reference feks kunne finde den 'gamle' Rene Claude blomme. Frugten er undseelig i forhold til de mere moderne Rene Claudes, men den er trods sin manglende størrelse stadig 'kongen' over Rene Claudes. Jeg fandt den ikke omtalt, selv ved søgning på Rene Claude.

Så se dig godt for.

Jeg har selvfølgelig skaffet mig et sådant træ (for 2 år siden), men det er stadig for ungt til at bære. Tror det skal være tæt på 10 år før det bærer.
Mvh
Erik Andersen

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #17 Dato: 05 Januar , 2012, 23:21 »
De gamle sorter har da Reine Claude, den hedder bare Reine Claude grøn. Jeg sidder nemlig tit og savler over deres hjemmeside. Har været på podekursus på Blomstergården, og har som du fyldt min have med frugttræer. Der var 1 pæretræ da vi flyttede herud. Ellers var alt plantet til med nåletræer og bambus. De er nu udryddet, og i stedet er der frugttræer overalt hvor jeg har kunnet finde plads, (og et par steder mere, siger gemalen).  :D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline mzi

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 05 Januar , 2012, 23:47 »
Vi købte for to år siden 25 træer hos Boi, deriblandt også den meget velsmagende  grønne reine claude.  Hvis man har pladsen, så kan det absolut anbefales at gå på jagt efter forskellige sorter - der er stor variation i smag og frugtsæsonen kan forlænges betydeligt  /o
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #19 Dato: 06 Januar , 2012, 00:02 »
De gamle sorter har da Reine Claude, den hedder bare Reine Claude grøn. Jeg sidder nemlig tit og savler over deres hjemmeside.

Helt og aldeles min fejl. Jeg trykkede blot på Kaj's link, og det fører jo ikke til 'De gamle sorter' men blot en omtale heraf. Jeg har nu fundet dem via Google, og jo det lyder til at de har den 'rigtige' Rene Claude.

Jeg glæder mig ihvertfald til at høste frugterne om x antal år når mit træ begynder at bære.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #20 Dato: 06 Januar , 2012, 07:42 »
Reine Claude Mmmmmmmm.....
Vi har to træer med de gulgrønne, min ynglingsblomme (og hvepsenes /d )
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #21 Dato: 06 Januar , 2012, 12:42 »
marianne
hvepsefælde
2kg sukker 4 litter varmt vand fra hanen, røres til sukkert er opløst i en spand, tilsæt derefter en kop edike, og et par dråber sulfo, den virker efter et par dage , og spædes hver 14 dag med ½ kop edike. stilles gerne hvor det ikk regner i den, den er simpel og overrasker, død hvepse graves op når de dækker overfladen. hvepselaget kan blive ca 4 cm tyk, det er meget vigtigt ikke at bruge for meget sukker da det så vil tiltrække bier, mine små venner /o

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #22 Dato: 06 Januar , 2012, 18:08 »
Tak Kristian, det vil jeg prøve til sommer :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk