Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Salg af æg?  (Læst 50807 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Salg af æg?
« Svar #75 Dato: 05 Januar , 2012, 11:57 »
ankerine der står jo den døede kort efter billedet blev taget, ikke at den blev aflivet, altså må den jo være dødsyg, og i stedet for straks aflivet stillet til fotogafering. :'( /d

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Salg af æg?
« Svar #76 Dato: 05 Januar , 2012, 13:35 »
ankerine der står jo den døede kort efter billedet blev taget, ikke at den blev aflivet, altså må den jo være dødsyg, og i stedet for straks aflivet stillet til fotogafering. :'( /d
kristiank - burhøns er ikke dødssyge når de bliver aflivet/dør. De er bare uproduktive i en periode. Det er det, jeg mener. Og det er det, der er sygt. Så ja, hønen døde sikkert straks efter billedet - men ikke af sygdom eller naturlige årsager....... At teksten så spiller lidt på folks forskrækkelse over at se en afpillet høne og at få at vide at den dør lige om lidt fordi den har lavet morgenæg til DIG - ja det er da OK, hvis det kan få nogen til at se sandheden i øjnene: høns bliver betragtet som et produktionsapparat. Ligesom svin, køer, får, geder osv. :'(
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Salg af æg?
« Svar #77 Dato: 05 Januar , 2012, 13:40 »
Jeg har også den største lyst til at tage de sølle høns med hjem og give dem et godt liv, men desværre er det jo sådan, at når man "redder" sølle høns, ynkelige hundehvalpe og kattekillinger osv. fra de kummerlige forhold de har, ja, så er man desværre også med til at bidrage til, at de, der kører forretningen, kan blive i business.
Det er jo et af de råd, man hører igen og igen i forbindelse med salg af f.eks. hvalpe og killinger, at man IKKE bør købe dyr der, for så længe dyrene kan sælges.......
Men jeg kan sagtens forstå Tanjas og andres trang til at "gøre noget".
Men måske skal vi lægge vores kræfter i at oplyse forbrugere i stedet? Kæmpe plakater med billeder af hønsene og en tekst i stil med den op billedet ovenfor.

Jeg kan godt forstå referencen til fx hundehvalpe og kattekillinger...for så længe, de kan sælges, så bliver de også ved at avle eller producere hvalpe og killinger! Men i dette tilfælde er der jo tale om to valgmuligheder ved de aflagte burhøns: salg af burhøns til private eller salg af burhøns til minkfoder (tror jeg der var én, der skrev). Derfor synes jeg lidt, at det er at blande pærer og bananer.. De er der jo allerede, og DET at forsøge at redde nogle stykker, så de kan nå at opleve godhed i deres liv, inden de nok må lade livet et år eller to senere, ser jeg som godhjertethed og kunne finde på at gøre det samme. Hønsefarmen er IKKE afhængig af indtægten fra de private, der køber 10 eller 20 stk til haven, som de jo er ved kattekillinger og hundehvalpe eller det faktum, at de hænger på dem, hvis ikke nogen vil købe... Hvis IKKE nogen vil købe de aflagte burhøns, no problemo, så sælges de som minkfoder, og så kan han komme af med hele moletjavsen på én gang! Om de så har bedst af blot at dø efter dette hårde og ubarmhjertige liv, de har haft i et lille bur, det må være en helt anden snak  :(
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Salg af æg?
« Svar #78 Dato: 05 Januar , 2012, 13:41 »
Jeg kan ikke helt forstå at nogle synes det er iorden at holde burhøns men så længe der er købere til buræg vil der fortsat eksistere burhøns.Det er underligt at man her på Forum er uenige om rimeligheden i at holde høns under så kummerlige forhold som det er tilfældet med burhøns.Jeg kender flere som har nogle få høns gående i baghaven for at få lidt "gratis" æg.De er meeeeeget glade for deres dyr men når der så er en pause i æglæggeriet i vintertiden,så glemmer de alt om dyrevelfærd og køber buræg.Her hos os har vi altid i de perioder hvor vi ikke har haft høns,købt økologiske æg.Det er vel det nærmeste man kommer på dyrevelfærd når æggene skal købes i supermarkedet?
Da næsten alle her på Forum har høns,kunne det være interessant at lave en afstemning om for og imod burhøns. <P
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Salg af æg?
« Svar #79 Dato: 05 Januar , 2012, 13:41 »
Til dem der er på Facebook, og gerne vil vide mere om hende der henter og formidler burhøns videre: Her er Lina Lind Christensens side om hendes ex-burhøns: http://www.facebook.com/pages/N%C3%A6sby-H%C3%B8nseri/269310546426242#!/pages/N%C3%A6sby-H%C3%B8nseri/269310546426242?sk=info

Kan desværre ikke finde ud af det der facebook - har hun ikke en hjemmeside i stedet for??
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Salg af æg?
« Svar #80 Dato: 05 Januar , 2012, 13:48 »
tranum
du kan ligesågodt stemme om for og imod eu, der er jo et fri indre marked :-\

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Salg af æg?
« Svar #81 Dato: 05 Januar , 2012, 13:58 »
Jeg kan ikke helt forstå at nogle synes det er iorden at holde burhøns men så længe der er købere til buræg vil der fortsat eksistere burhøns.Det er underligt at man her på Forum er uenige om rimeligheden i at holde høns under så kummerlige forhold som det er tilfældet med burhøns.Jeg kender flere som har nogle få høns gående i baghaven for at få lidt "gratis" æg.De er meeeeeget glade for deres dyr men når der så er en pause i æglæggeriet i vintertiden,så glemmer de alt om dyrevelfærd og køber buræg.Her hos os har vi altid i de perioder hvor vi ikke har haft høns,købt økologiske æg.Det er vel det nærmeste man kommer på dyrevelfærd når æggene skal købes i supermarkedet?
Da næsten alle her på Forum har høns,kunne det være interessant at lave en afstemning om for og imod burhøns. <P

Jeg tror nu, at de fleste her på Forum er helt enige i, at burhønsehold er noget svineri!!! Men helt enig idet andet, du skriver...hvad sker der for folk, når de så i egen høns' fældning står og køber burhønseæg i supermarkedet...altså jeg fatter det ikke  ??? Det kan meget vel være, at "økologi er bare snyd" og "de sprøjter bare om natten i stedet for om dagen" og "dem, der køber økologi bliver bare sådan taget ved r...." osv, men hvis man kigger med dyrevelfærdsbriller på, så er vilkårene for øko høns da LANGT bedre end burhøns og hal/skrabehøns. Men mange tænker med dorllar-briller på og ikke dyrevelfærdsbriller  :'( Fint med afstemning, men nok et tillægsspørgsmål om køb af æggene kunne være relevant. For én ting er hvad folk tit mener, en anden ting er, hvad de er villige til at betale for  :-\
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Salg af æg?
« Svar #82 Dato: 05 Januar , 2012, 14:00 »
Her hos os har vi altid i de perioder hvor vi ikke har haft høns,købt økologiske æg.Det er vel det nærmeste man kommer på dyrevelfærd når æggene skal købes i supermarkedet?

http://www.danaeg.dk/Products/Oekologiske%20aeg.aspx

http://www.danaeg.dk/Products/Frilandsaeg.aspx

http://www.danaeg.dk/Products/Skrabeaeg.aspx

http://www.danaeg.dk/Products/Buraeg.aspx

Her kan du vælge hvor godt dine æg skal have haft det  ;)
Mvh Marianne

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Salg af æg?
« Svar #83 Dato: 05 Januar , 2012, 14:00 »
tranum
du kan ligesågodt stemme om for og imod eu, der er jo et fri indre marked :-\

Det skinner igennem at du er for burhøns   ???
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Salg af æg?
« Svar #84 Dato: 05 Januar , 2012, 14:01 »
Men måske skal vi lægge vores kræfter i at oplyse forbrugere i stedet? Kæmpe plakater med billeder af hønsene og en tekst i stil med den op billedet ovenfor.

Jeg ville selv godt være villig til at hjælpe til med den slags oplysninger til folk, men der ER bare forskel på folks meninger og holdninger..OG det, de er villige til at betale for. Når der kommer penge på bordet, går fornuften under bordet!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

thorleif

  • Gæst
Sv: Salg af æg?
« Svar #85 Dato: 05 Januar , 2012, 14:11 »
Det vil vel ikke vaere noedvendigt med en afstemning, jeg tror ikke det findes nogen her paa forum der er for burhoens.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Salg af æg?
« Svar #86 Dato: 05 Januar , 2012, 14:14 »
har lige været forbi linkene med de forskellige æg, hellere buræg end skrabe æg, 9 pr m2 og 10000 i flokken så hellere 4 i et  lille bur, ca ½ størelse af hvad en mink hygger sig på, + den har redekasse

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Salg af æg?
« Svar #87 Dato: 05 Januar , 2012, 14:21 »
har lige været forbi linkene med de forskellige æg, hellere buræg end skrabe æg, 9 pr m2 og 10000 i flokken så hellere 4 i et  lille bur, ca ½ størelse af hvad en mink hygger sig på, + den har redekasse

Jeg vil ikke have skæld ud eller blacklistes...men jeg synes, din kommentar er upassende, og jeg fornemmer, at du hellere vil diskutere og lave oprøre end at debatere!  /d
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Salg af æg?
« Svar #88 Dato: 05 Januar , 2012, 14:43 »
Kan desværre ikke finde ud af det der facebook - har hun ikke en hjemmeside i stedet for??
Lina's hjemmeside er under ombygning, men her er en anden side om eks-burhønen Maggie: http://signewenneberg.dk/2011/09/burh%c3%b8nen-maggie-der-kom-overlevede-blev-maskot-strejkede-blev-m%c3%b8nsterbryder-og-til-sidst-blev-en-fri-fugl/#more-1077
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline susanne n

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5