Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Wrap til høns og ænder ??  (Læst 1254 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
Wrap til høns og ænder ??
« Dato: 30 December , 2011, 09:19 »
Må jeg give mine ænder og høns lidt af vores gode wrap til hestene som (grønt) foder ? Tåler de dette ?

Wraphøet er lavet af en hesteblanding fra land og fritid.Græsset fik lov at få en god længde før det blev slået.Wrapppen dufter perfekt og er til den tørre side.Altså det er ikke sådan noget vådt sur sjask.
Jeg tænkte at hvis de vil ha det og tåler det kan de lige så godt forkæles lidt med det nu vi har så meget af det.

Vicki
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

bly viol

• Gæst
Sv: Wrap til høns og ænder ??
« Svar #1 Dato: 30 December , 2011, 09:28 »
ja det må du gerne . de kan sagtens tåle det . giver også mine lidt engang imellem når hestene har får . så ja det sker der ik noget ved. har haft kørt det gennem flishakker så den bedre hu få fat i det .  /o

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 30 December , 2011, 09:29 »
Det kan du sagtens give dem. Dog er det primært frøene, bladene og evt. kløver planter/blade de spiser. Så du skal regne med stort spild.
Hvis man er meget uheldig så kan man godt risikere at de lange strå kan give forstoppelse i kroen. Men jeg har aldrig oplevet dette.
I landbruget snitter man det inden det gives til fjerkræ.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #3 Dato: 30 December , 2011, 09:34 »
Jeg tror ikke der er kløver i denne blanding så der blir de nok skuffet :)

Jamen så må jeg jo igang med saksen.Måske skulle jeg kigge efter en gammel rugbrødsskærer---den med kniv og håndtag.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

bly viol

• Gæst
« Svar #4 Dato: 30 December , 2011, 09:37 »
eller en brugt billig flishakker . det er da det bedste /o

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #5 Dato: 30 December , 2011, 09:55 »
Vi bruger masser af wapballer til gårdens får og kvæg, og kløverblade, frø og andre småting som ligger tilbage på foderbordet samt efter håndtering/udfodring, tager jeg ofte og skraber sammen med en skovl og hønsene får så sådan en trillebørfuld. De er ellevilde med det.
Wap til husdyr (kvæg, får osv) er/bliver finsnittet i maskinen som laver ballerne. Men det er altså slet ikke finsnittet fint nok, så det kan ædes af fjerkræ (bortset fra det smus der ligger tilbage).
Jeg laver derimod noget meget finsnittet kløvergræs til hønsene, som opbevartes i 20 liter brugte malerspande. Bred tape rundt ved låget, holder det hele helt lufttæt, men det kræver næsten opbevaring inden døre.  Dette ensilage er fint foder til fjerkræ, da den store mængde kløver forhøjer protein indholdet i hele foderplanen væsentligt.

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #6 Dato: 30 December , 2011, 10:12 »
Jeg har ikke så meget fjerkræ,mon ikke jeg kan klare det med mindre maskineri ;)

Rudy det du laver i spanden lyder godt nok som kræs.Kan godt se fordelen i det er proteinrigt.Kom lige til at tænke at der så kunne spares et andet sted.Havde jeg en kløvermark skulle det bestemt afprøves.
Hvad mon hønen ville vælge af protein hvis den kunne ?...den der tror jeg .
VH Vicki
 Grønlæggerbande
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Piglet79

• Passiv bruger
    • familientanderup.dk
« Svar #7 Dato: 30 December , 2011, 11:33 »
Overvejer at købe den mindste wrap-balle, en lokal farmer har, til fjerkræet, men hvor længe kan sådan en holde, når den er åbnet?
Hilsen Tina

2,7 australorps - 0,1 hvid sussex - 0,1 brun italiener - 0,4 orloff - 0,1 new hampshire
1,1,6 bielefelder - 0,4 dv. wyandotter - 1,4 bronzekalkuner -1,1 hunde - 2,0 katte
Dejlig mand og 3 skønne drenge og en skøn datter

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #8 Dato: 30 December , 2011, 11:42 »
De store wapballer, som vejer henved ½ tons, skal bruges indenfor få dage. Så man skal helst have rigtig mange dyr, såsom får, kvæg eller andet der virklig kan tage fra. Har bemærket i start på fodersæson, hvor der ikke ædes så meget, at efter en 5-6 dage så bliver ballen tit varm, og så er det bare med at få stoppet med at bruge det til foder.
Hvor længe de helt små wapballer kan holde har jeg ingen erfaring med, men ville tro at de ikke så nemt blev varme, da de nemmere kan ånde. Og for en sikkerheds skyld kunne man jo nemt strø den ud i et lag på 20-30 cm, så går der længe inder der sker noget.
Men sørg for at sådan en wapballe bliver rigtig findelt på den eene eller anden måde, for ellers får fjerkræ næsten intet ud af det, da det meste er strå af en længde der tager livet af fjerkræ, (klumper sig sammen i kråsen).

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #9 Dato: 30 December , 2011, 15:04 »
Efter den er åbnet holder den ca 10-14 dage.Måske fordi den ikke er fuld af kløver og andet småt :)
Det er mest græsser der er i vores .Og det at det har fået lov at få noget længde inden det er høstet gør at det er mere groft og mere tørt end det man bruger til køer.Så tåler heste det bedre har jeg fået at vide.Men det er der sikkert mange meninger om :)
Vores er i rundballer hvilket jeg syns er træls at arbejde med.Det er nemmere med de firkantede hvor man skærer et kryds i den ene ende og bladre de stempelslag ud man vil have og lukker den pænt igen så der kommer mindst mulig luft ind.Vi får altid lavet de mindste baller maskinstationen kan lave for at kunne nå at bruge dem inden de blir dårlige.
Og når man fodre med wrap skal man altid være på vagt .Heste har en følsom mave så jeg er nok blevet lidt hys da jeg har mistet to hypper pga ondt i maven.Håber aldrig det sker igen.
Så der er ikke andet for end at kigge godt på det,snuse til det.Er jeg i tvivl får de det ikke :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Piglet79

• Passiv bruger
    • familientanderup.dk
« Svar #10 Dato: 30 December , 2011, 15:44 »
Tror vi skal have hentet en lille wrapballe efter nytåret så - så må den holde så godt den kan :)
Hilsen Tina

2,7 australorps - 0,1 hvid sussex - 0,1 brun italiener - 0,4 orloff - 0,1 new hampshire
1,1,6 bielefelder - 0,4 dv. wyandotter - 1,4 bronzekalkuner -1,1 hunde - 2,0 katte
Dejlig mand og 3 skønne drenge og en skøn datter

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #11 Dato: 30 December , 2011, 23:22 »
Prøv det.Men åben kun i den ene ende hvis det kan lade sig gøre.Tror den holder lidt længere af det.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 30 December , 2011, 23:40 »
Wrap holder ganske længe på denne tid af året. 'Gæringen' i wrappen, når den bliver åbnet (og derved får tilført ilt) er helt klart afhængig af omgivelsernes temperatur.

Jeg bruger 300 kgs wrap til mit kvæg. En sådan wrapballe holder ca 14 dage og der er ikke problemer med 'varme/gæring' på denne tid af året.
Da vi havde heste begyndte jeg at åbne disse wrapballer allerede i oktober. Her spredte jeg så indholdet ud over 6-8 paller for at give det noget luft og forsinke videre gæring, men allerede efter 8-10 dage kunne jeg konstatere begyndende mug dannelse. Så temperaturen er en klart afgørende faktor.

Jeg tror ikke det hjælper så meget kun at åbne i den ene ende af en wrapballe. Er der først åbent skal den nødvendige ilt, for videre gæring, nok finde vej ind i wrappen. Og så kan det måske ligefrem være en ulempe at der er lukket til i den ene ende (varmeudvikling).
Mvh
Erik Andersen

Offline Hiltunen

• Passiv bruger
  • Øksemorder
« Svar #13 Dato: 31 December , 2011, 00:04 »
Har flishugger, og kan købe små baller til 80 kr, den er fjong ;D  ;DDet her dff er sku bedre end face book /o
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #14 Dato: 31 December , 2011, 08:28 »
Tror alligevel gerne jeg vil ha en flishugger/hakker... :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand