Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ny hane...  (Læst 1363 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dorte Hee

• Passiv bruger
Ny hane...
« Dato: 21 ſeptember , 2008, 23:38 »
Overvejer at udskifte min hane. Han er 3-4 år og en god fører, problemet er at han ikke er til at ha i hænder, pt. slås vi med kalkben og det kræver jo smøring af ben 1 x ugentlig. Det er efterhånden med livet som indsats, for han kæmper med som en sindsyg med ben og kløer, når jeg endelig får fat i ham (han har luret når jeg vil ha fat i ham, selvom det er når de er gået til ro). Jeg har ikke den store lyst til at bliver revet helt til blods af beskidte klør  >:(
Jeg har en fin hanekylling fra 6 juli (ca.2½ mdr.) og en efterkommer af den nuværende hane.
Spørgsmålet er om den unge vil være i stand til at styre flokken, når der til foråret gerne skulle komme kyller igen  ???

Der må være nogen der har erfaring med de unge haner  :D
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Ny hane...
« Svar #1 Dato: 22 ſeptember , 2008, 07:00 »
Jeg har lige skiftet min gamle hane ud med en hanekylling fra iår, godtnok ikke en af egen avl, men en udefra... Han er lidt ældre end din men har nogenlunde styr over damerne allerede nu. Så jeg synes at du skal skifte. Men overvej at få en udefra, for at undgå indavl. Medmindre selvfølgelig at du har fået nye høner.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #2 Dato: 22 ſeptember , 2008, 08:48 »
Jeg vil ligesom Finn sige at det er en god ide at få en hane udefra, jeg har selv lige hentet en ung hane til min flok, og han er noget forsigtig endnu, men det skal nok komme.
Jeg har også mange gange ladet en hanekylling af egen avl overtage flokken, og det har er ikke været nogen problemer i, når de bliver store nok, så tager de kampen op med hønerne, og overtager magten.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Dorte Hee

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 22 ſeptember , 2008, 09:59 »
Har overvejet det med indavl - han er jo trods alt i familie med sin mor og halvsøster  ;)
Han er bare sådan en charmetrold, og virker som godt hane materiale at jeg vil være ked af at slagte ham.
Jeg har jo ikke så mange høns, at han bare er en i flokken  ;)
« Senest Redigeret: 22 ſeptember , 2008, 12:53 Fra Dorte »
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 22 ſeptember , 2008, 10:42 »
Jeg har i år valgt at købe rugeæg og ad den vej få en ny hane. Så lige nu vokser 4 hanekyllinger op i flokken.. De er dermed hurtigt accepteret og jeg kan holde de 4 sammen med den gamle hane længe og vælge den bedste  ;D
Hilsen Susanne

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #5 Dato: 22 ſeptember , 2008, 12:25 »
Dorte hvad med at se over til mig  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 22 ſeptember , 2008, 17:16 »
Den hane jeg har nu blev føre for flokken i november månde sidste år (:.. Fik ham som kylling i maj og de rvar han ca 14 dage gammel :).. Den reagerende hane blev så slagtet midt i novmeber og der tog han  over, så vil nok sige at du sagtens med lethed kan skifte din kok ud vi bøvlede med noget aller det samme ved en af vores gamle haner for år tilbage og det vil jeg ikke have sker igen :).. Desuden skifter jeg hane sådan lidt som jeg syntes passer en hane ikke ind eller er den agrasiv må den af med knoppen, hvis den er god nok kan jeg godt have dem i 4års tid, det er lidt blandet ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.