Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Små kravl/utøj  (Læst 3401 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kurup

• Passiv bruger
Små kravl/utøj
« Dato: 27 December , 2011, 21:43 »
Hej
Jeg har et par spørgsmål ang. utøj, håber i kan hjælpe mig-er tæt på at blive ked :(
Jeg har lige siden jeg købte mine Plymoer, haft problem med 2 høner og små dyr der suser rundt på huden af dem og på ægget lige efter det er blevet lagt. Har ordnet hus mange gange, kalket, sprøjtet hus og dyr med 4 dage imellem.
Det ligner ikke lus og der er ikke noget på/under siddepindene når jeg tørre med en hvid klud ???
Nu sidder jeg med en spray dåse fra America stald chok (som jeg har brugt de andre gange) og en der er købt i den lokale maskinhandel der hedder flue stop, når jeg kigger på indhold er der noget der hedder Permetrin 0,20% i og det er der ikke i stald chok, tror i jeg kan bruge den alligevel?
Og er der evt. nogle forslag til hvad jeg skal gøre?
Mange hilsner Anne-Marie
Hvide Faverolles i stor.
Laksefarvede Faverolles i stor.
0,1 Hovawart.
3,1 Katte.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Sv: Små kravl/utøj
« Svar #1 Dato: 27 December , 2011, 21:48 »
Permetrin findes bl.a. i Nix-creme, som kan bruges imod fnat mider - og kalkben! Jeg ville ikke betænke mig med at prøve et lille pift i gumpen og under hver vinge. Men smid for en sikkerheds skýld æggene ud i nogle dage.
Mvh Marianne

Offline kurup

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 27 December , 2011, 21:53 »
Mange tak :)   Dejligt med et sted at spørge og få svar på næsten alle tidspunkter af døgnet /o
Mange hilsner Anne-Marie
Hvide Faverolles i stor.
0,1 Hovawart.
3,1 Katte.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 28 December , 2011, 07:08 »
Hvor store er udyrene? Hvis de er på størrelse med et punktum, og du ikke finder noget under siddepindene er det nok ikke blodmider, men den nordiske fuglemide.
Blodmider lever i omgivelserne og har cirka samme livsstil som lopper.
Den nordiske fuglemide lever på dyrene specielt i området mellem kloak og benene. Hvis der er nordiske fuglemider vil du kunne se større eller mindre mængder brunt "støv" pakket i dunene/fjerene.
Den behandling du har givet hønsehuset er specielt effektivt mod blodmider, men den nordiske fuglemide kræver mere intensiv behandling på dyrene. Her er Frontline godt, ikke pipetterne, men den til at spraye på, et pift under vingerne, så det når huden, og så også Staldchock (el. lign.) i rumpen, hvor du skal sørge for at komme godt ind mellem dunene.
Hvis det er den nordiske fjermide, kan det også være en god idé at vaske området mellem kloak og ben under en lun vandhanestråle, inden du tørrer og sprøjter dem.
Efter et angreb af den nordiske fjermide, vil du efterfølgende kunne se nogle gråbrune tørre flager/skorper som sidder i fjerene tæt inde ved huden, dem kan man nænsomt fjerne med fingrene.
Jeg har haft angreb af den nordiske fuglemide to gange, og begge gange er jeg sluppet helt af med dem. Jeg tror, hønsene bliver smittet fra de vilde fugle, for der har været ca. 8 mdr. mellem mine to angreb.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline kurup

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 28 December , 2011, 07:59 »
Hej Marianne
Tusinde tak :)
Det vil jeg prøve, for jeg er godt nok træt af dem, lige som jeg tror jeg er sluppet af med dem, rækker de tunge af mig igen >:(
Men det er som du beskriver og tror også det er den nordiske, har jo brugt det meget nyttige leksikon :)
Vil prøve som du skriver og samtidig flytte alle 5 over i en boks i hestestalden og gå amok i hønsehuset igen, flytte dem tilbage efter 4 dage og en behandling mere, så må de da snart give op ??? Ellers gør jeg, har net over min gård og foder inde i huset og holder det fint rent, jeg ved slet ikke hvad jeg kan gøre mere.
Mange hilsner Anne-Marie
Hvide Faverolles i stor.
0,1 Hovawart.
3,1 Katte.

Offline kurup

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 28 December , 2011, 08:29 »
Har lige været oppe og kigge i mit skab og fandt, som jeg mente lå inde med en flaske Frontline spray, indkøbt til killing med lopper.
Hvordan med æg, kan de stadig spises hvis jeg bruger det eller skal jeg vente og evt. hvor længe?
Mange hilsner Anne-Marie
Hvide Faverolles i stor.
0,1 Hovawart.
3,1 Katte.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 28 December , 2011, 08:49 »
Vi har spist æggene, jeg talte med en dyrlæge for nogen tid siden, dyrlægen mente, at det ville være i så forsvindende mængder hvis overhovedet noget.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline kurup

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 28 December , 2011, 08:53 »
Takker igen :)
Mange hilsner Anne-Marie
Hvide Faverolles i stor.
0,1 Hovawart.
3,1 Katte.