Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp, min Orpe er intetkøn!  (Læst 1810 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mico

• Passiv bruger
  • Øvelse gør Mester
    • DeviantART profil
Hjælp, min Orpe er intetkøn!
« Dato: 27 December , 2011, 12:29 »
Som i kan se i overskiften står der at min Orpington er "intetkøn" så jeg må nok hellere forklare jer problemet.

Altså, jeg var ude i mit høneshus, der rummer to hybrider, en dværg silke og to, endnu ikke fuldvoksede hønikker; en Orpe og en Wyanndotte ;) . Men men. Idag smuttede de så glade som de var, rund på græsplænen. På et tidspunkt tager jeg så min Orpe op og finder ud af noget. Der hvor sporen sidder på hanen var de begyndt at vokse på hende! :o :o :o Men hun ligner slet ikke en hane.
Hun er legbar-farvet, hun skinner ikke, er kedelig af udseende, har ingen lange halefjer, en lille kam og hagelapper. Hun er nogenlunde samme størrelse som min Wyanndotte, men hun vejer mindre end Wyanndotten.

Er dette et tegn på  at hun er en hane? Den ene "spore-knop" er ca. 7 mm, den anden lidt mindre. En af mine hybrider har også sådan en "spore-knop" der er rimelig stor, men hun har kun en knop...

Mico.
Ahem. Det er Mico, ikke Micro. Tak :)

Hilsen Mico.

Hønsetegninger og meget mere på --> http://miconutziri.deviantart.com/

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hjælp, min Orpe er intetkøn!
« Svar #1 Dato: 27 December , 2011, 12:54 »
Høns kan godt have sporer, men det er en stor fejl, især hvis de er meget store.

Et billede vil hjælpe. Men høns med legbarfarven kan jo kønsbestemmes som helt små.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 27 December , 2011, 12:56 »
Der er ikke noget unormalt i at nogen høner (specielt hvis der er tale om gamle høner) får spore. De bliver dog ikke lige så store som hos hanerne.

Hvis høner har kalkben kan dette også resulterer i noget der ligner store sporer.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Mico

• Passiv bruger
  • Øvelse gør Mester
    • DeviantART profil
« Svar #3 Dato: 27 December , 2011, 15:37 »
Lene, dengang jeg fik hende anede jeg ikke hvilken race og farve hun var ??? men man må håbe. Ellers ka man nok finde en børnefamilie han/hun kan leve i.
Ahem. Det er Mico, ikke Micro. Tak :)

Hilsen Mico.

Hønsetegninger og meget mere på --> http://miconutziri.deviantart.com/