Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: er min høne syg?  (Læst 9131 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
Sv: er min høne syg?
« Svar #15 Dato: 26 December , 2011, 10:26 »
i dag ligger hun og putter i halmen...snottet bobler ikke ud mere  /o men hun bliver under varmelampen... jeg håber hun klare den men er endnu ikke sikker
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #16 Dato: 26 December , 2011, 10:39 »
Tak for update fra sygestuen Maria.

Jeg håber at varmen og roen gør hende godt...og at hun spiser og drikker lidt. Høns kan blive syge og have brug for ro, akkurat som vi mennesker, så hun har absolut en god chance. Jeg tror bare ikke, at det er forkølelse alene, hun kæmper med, for selv en nysende og spruttende høne vil bevæge sig rundt.

*k *k *k *k *k
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 27 December , 2011, 20:53 »
jeg valgte i går aftes at sætte hende på penselin!
og sørme om hun ikke allered i dag er mere frisk.. hun drikker nu og spiser lidt..samt går en smule rundt... så det er klart fremskridt....

dog hønger hendes hale fjer stadig ned af :-( hun bliver på sugestuen med varmelampe et godt stykke tid...

men hvor synes jeg endlig at høns er følsomme overfor sygdom..dette er min anden høne på 1 år der bliver ramt af forkølese....

så kære julemand..jeg ønsker mig et større hønsehus
0,3 blandings høns
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #18 Dato: 27 December , 2011, 21:09 »
jeg valgte i går aftes at sætte hende på penselin!
og sørme om hun ikke allered i dag er mere frisk.. hun drikker nu og spiser lidt..samt går en smule rundt... så det er klart fremskridt....

dog hønger hendes hale fjer stadig ned af :-( hun bliver på sugestuen med varmelampe et godt stykke tid...

men hvor synes jeg endlig at høns er følsomme overfor sygdom..dette er min anden høne på 1 år der bliver ramt af forkølese....

så kære julemand..jeg ønsker mig et større hønsehus

Maria...det er ikke en forkølelse, som gør hende så syg. Forkølet er hun sikkert blevet oveni, fordi hun er svækket af noget andet. Hvad dette andet er, er ikke til at sige, men lige nu..kan det også være lige gyldigt, når penicillinen hjælper....bliv endelig ved med at give hende en daglig dosis i 5-6 dage...også selvom hun kommer til at virke helt rask i mellemtiden.

Man siger, at der helst skal ses en bedring i hønens tilstand inden for 48 timer fra første dosis er givet...så det ser jo rigtig fint ud for hønemor /o. Fortsat rigtig god bedring og  *b til dig, fordi du handler, og derved redder liv.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 28 December , 2011, 08:11 »
tak tak... jeg håber det går
0,3 blandings høns
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 28 December , 2011, 09:40 »
Held og lykke med hende  /o Må jeg lige spørge, hvad det er for en pencillin, du giver??
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 28 December , 2011, 11:19 »
noget jeg fik af min dyrlæge... en bøtte koster 500 kr  /d

men i dag er status at hun er sig selv igen... glad og fjerne sidder som de skal... og hun spiser og hygger :-) jeg kom med et æble til hende og nøj som hun kunne fortælle mig at det var da lige det hun trængte til :-)
0,3 blandings høns
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #22 Dato: 28 December , 2011, 11:48 »
Sikke en dejlig slutning på sygehistorien *o , og ja..nu er hun sikkert godt sulten..skønt
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 28 December , 2011, 12:02 »
noget jeg fik af min dyrlæge... en bøtte koster 500 kr  /d

men i dag er status at hun er sig selv igen... glad og fjerne sidder som de skal... og hun spiser og hygger :-) jeg kom med et æble til hende og nøj som hun kunne fortælle mig at det var da lige det hun trængte til :-)

Fedt fedt  /o Og hvis du er rigtig sød, så skriver du lige navnet på pencillinen til mig..ikke fordi jeg har syge dyr, men blot fordi jeg er interesseret i pencillinen ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 28 December , 2011, 13:17 »
jeg skal lige finde bøtten frem...da jeg ikke kan huske hvad det hedder..det er antibiotika

det hedder Terramycin vet 20%
pulver til opløsning i vand
0,3 blandings høns
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Brolykke

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 01 Januar , 2012, 14:28 »
Min høne er også syg. Hendes grårøde kam hænger ned på den ene side af hovedet og hun sidder nærmest på halen og læner sig op ad brændestakken. Hun er ikke forkølet, har åbne klare øjne og spiser næsten ingenting. Da hun er vant til at blive taget op med jævne mellemrum protesterede hun ikke da jeg undersøgte hende for utøj, men hun har det bestemt ikke godt.

Jeg gad nok vide hvad jeg kan gøre for hende bortset fra landmændenes normale reaktion på en syg høne: Af med hovedet! for jeg vil aldrig kunne få min dyrlæge til at sælge mig en bøtte Terramycin. Jeg bor ganske vist på landet, men dyrlægen bor i Kalundborg og her skal man købe i små mængder til en enkelt behandling og til en overdådig pris.

Er der nogen gode råd til mig fra hønsevennerne omkring behandling af 4 år gamle Søtte?
Mange hilsener Brolykke

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 01 Januar , 2012, 19:06 »
åh det er en skam du bor så langt væk fra mig... min høne er super frisk og spiser rigtig godt..må lige tage et billed af hende...

jeg gav min et rævebur med varmelampe over godt med halm at putte og så ellers hønseguf og vand med medicin i.. i 2 dage...

jeg tror at varmen har gjort godt.. hendes halefjer hang også bare og hele hendes krops holdning fortalte mig at hun havde det skidt...

så hvis jeg var dig ville jeg tage hende ind og give varm og omsorg
0,3 blandings høns
0,7 italiener
1,2 moskus ænder