Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: lettelse:0  (Læst 10851 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ole nordsj.

• Passiv bruger
lettelse:0
« Dato: 22 December , 2011, 12:41 »
Jeg købte en ejendom her for et par måneder siden *o. Godt nok er det noget gammelt lort, men prisen var i orden, og så ligger det i landzone så jeg kan have mine dyr i fred ;D. Men desværre her for en måned siden klokken seks om morgenen så jeg en rotte sidde på en bunke fliser, jeg havde lavet. Straks tænkte jeg, at hvis jeg ringede efter myndighederne ville de give mine dejlige fjerkræ skylden, så jeg købte bare nogle smækfælder. Men siden i lørdags har jeg set en rotte 2 gange ude omkring min garage, og da jeg begyndte, at flytte rundt på nogle ting, kunne jeg se, at de var noget mere etablerede end først antaget :-\. Besluttede derfor den anden dag, at ringe til kommunen, og anmelde det, og her til formiddag, var der så en skadedyrsmand, som decideret roste min hønsegård, for hvor skadedyrssikker den er. Så lige nu er jeg bare utrolig lettet over, at det ikke var dem der skulle have skylden for skadedyrene, og havde bare lige brug for, at komme ud med det ::)

Offline KEW

• Bruger
Sv: lettelse:0
« Svar #1 Dato: 22 December , 2011, 13:23 »
De har jo som regel også en fornuftig indgang til tingene. Hvis de kan se dit fødder er i lukkede beholdere og ellers gjort dit til at retterne ikke kan gemme sig der så kan de jo ikke kritisere det.
Den tidligere ejer har sikkert ikke gjort noget ved rotterne så nu står du med problemet at de har fået etableret sig godt.
Så jo mere du får rydet op og rumstere rundt så vil størsteparten forsvinde.
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Almo

• Gæst
« Svar #2 Dato: 22 December , 2011, 13:24 »
Der er ALTID rotter på landet, det er bare ikke altid ved en selv eller også ser man dem ikke.

Ulempen ved at bo i landzone, når der er rotter, er at man ikke kan anmelde naboen for at have rotter - de skal selv anmelde det. Måske er der rimelighed i dette, men når man som i mit tilfælde bor nabo til et ubeboet hus, så er det bare s.... træls  /d

Jeg bruger ikke rottegift, da det kan slå kattene ihjel, hvis de æder en rotte med gift i systemet. I stedet har vi trådfælder og 7 katte + 3 rottedræberhunde, så vi er knap så hårdt ramte og ser kun 1-2 rotter om året.  ::)

Offline ole nordsj.

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 22 December , 2011, 13:36 »
Huset jeg lige har købt, stod også tomt i næsten et år, da det var et dødsbo. Forstået på den måde, at det var en dame, der ejede ejendommen, men hendes søn der boede her. Så da vi kom herud var stort set alt det der stod i udhuset, som han havde efterladt splittet ad, men det var nu mus. Er godt klar over det med rotter på landet, og naboens hestestald ligger kun ca 50 meter fra vores hus. De er nu utroligt søde, og virker bestemt ikke som om de bare lader stå til med hensyn til skadedyr /o. Nu håber jeg bare, at vi kommer de fleste af dem livs, nu hvor der er professionelle inde i det :-\

Offline Henrik Helms Madsen

• Passiv bruger
  • HHM
    • Lidt nye haner
« Svar #4 Dato: 22 December , 2011, 13:44 »
Der er nu også mange rotter i byzone 8)

Det er ikke kun på landet.
1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #5 Dato: 22 December , 2011, 16:56 »
Hej Ole,

Tillykke med dit nye hus /o. Det med rotter: Nej, det er ikke særlig sjovt :-[. Vi købte vores hus på landet for 2 år siden, og hele hytten (lofter, gulve, vægge - ALT) var levende af rotter, selv om huset var beboet ind til sælger flyttede. Vi fik rottefængeren ud, men der gik over en måned før de sidste rotter var væk. Her var der ingen anden god forklaring på rotterne, end at husets brændeskur var bygget direkte ind i en skråning, hvor rotterne snildt kunne løbe over taget og ind på det lune loft.

Jeg kan anbefale dig et par katte og nogle rottekasser. Rotter hader stress og kattene stresser rotterne. Rottekasserne fylder vi med forgiftet parafin/museblokke som vi køber på nettet.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #6 Dato: 22 December , 2011, 18:57 »
Min rottemand siger også at det i hvert tilfælde ikke er vores hønsegårdes skyld at der er rotter ind imellem. Vi har gjort alt rigtigt og fik faktisk ros af ham. Der er altid strejferrotter der kommer rundt og finder et hyggeligt sted at bo, indtil man får gjort kål på dem (igeeeen....  ;) )
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 22 December , 2011, 20:54 »
Jeg har aldrig hverken set eller hørt om rotter på hverkens min onkels stutteri eller dér, hvor ejg har mine heste opstaldet - men inde i byen i et alment boligkverter, hvor jeg boede før...det er helt vildt. Et halvt år efter jeg flyttede, satte de ind i kloaken lige ude foran min gamle lejlighed i stue etagen og fangede et sted mellem 100 og 200 rotter. I min fars række af rækkehuse har rækken overfor (enderækkehuset) TO gange været fuldstændig undermineret af rotter og damen har måtte evakueres!

Ps. De må ikke have dyr i det kvarter - dvs ingen naturlige rottestressere!!!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline KEW

• Bruger
« Svar #8 Dato: 22 December , 2011, 22:21 »
@ metmus
Det kan godt være du aldrig har hørt om rotter ved din onkels studderi eller hvor du har din hest men de er der sikkert alligevel måske ikke synligt  ;)
jeg har prøvet som "pishusmekaniker" i århus på en byggeplads hvor vi opførte nye huse allerede der var kloarken overfyldt fandme klamt når man kommer for at montere en overgang til et toilet.
der er dejligt i en kloark set fra rettens side.
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline ole nordsj.

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 22 December , 2011, 22:40 »
Hej Tanja. Jo mange tak skal du have ;D Det er fandme lækkert med ens eget sted, også fordi jeg skulle have plads til alle mine maskiner og så videre. Så det er ikke fordi, det har skræmt mig på nogle måder, for elsker "luft under vingerne" og den frihed det giver, både det at bo i landzone, men især når der er en bonderøv gemt i en, er det svært, at affinde sig med andet :D

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 22 December , 2011, 23:09 »
@Ole

Jeg bor også på et nedlagt landbrug. Flyttede ind for efterhånden 14 år siden. Og her var masser af rotter i begyndelsen. De havde etableret sig et par steder på ejendommen hvor der var naturlige miljøer for rotter.

Vi vendte lidt op og ned på tingene allerede det første år, dvs gjorde noget ved de naturlige rotte steder.

Derudover indkøbte vi 4 rottekasser og lagde gift i dem (spild af penge hvis nogen spørger mig, de hjælper ihvertfald ikke på en landejendom). Indkøbte så nogle trådfælder som vi placerede på strategiske steder, samt et luftgevær til at aflive fangne rotter med. År 2 var der ikke længere fastboende/etablerede rotter på ejendommen. Vi så ihvertfald ikke nogen. Det hører med til historien at i år 1 var jeg over en længere periode ude hver aften efter mørket frembrud med luftgevær og lommelygte, ved det mest plagede område, og skyde ganske mange rotter.

Nu om dage oplever vi kun strejferne, som typisk render til i efteråret når de omkringliggende marker er høstede. I år er det kun blevet til 3 stykker, sidste år fangede jeg 13 stykker i trådfælderne.

En helhjertet indsats (og gerne lidt katte og hunde) hjælper gevaldigt på problemet.

Held og lykke med det og 'happy hunting'. Vigtigst af alt er det, som andre også skriver, at foder opbevares så rotterne ikke kan komme til det. Her bruges plast fodertønder med tilhørende låg.
Mvh
Erik Andersen

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #11 Dato: 22 December , 2011, 23:13 »
fyyye ah dú er slem at jage efter mørkets frembrud, puuuueeha ::) ::)

Offline Hiltunen

• Passiv bruger
  • Øksemorder
« Svar #12 Dato: 22 December , 2011, 23:30 »
Hvor kan man købe rottegift? Syns kun jeg finder musegift på hylderne?
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #13 Dato: 22 December , 2011, 23:33 »
som privat får du det af rottemanden, du betaler over ejendomsskatten

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #14 Dato: 23 December , 2011, 00:16 »
fyyye ah dú er slem at jage efter mørkets frembrud, puuuueeha ::) ::)

Mon ikke det går når det blot er rotter der er tale om. ;)

som privat får du det af rottemanden, du betaler over ejendomsskatten

Men du skal nok fedte lidt for rottemanden for at han skal give dig lidt poser, som du selv kan placere efter behov. De må faktisk ikke blot udlevere, men skal selv placere giften, hvor der er behov for det. Men en kop kaffe og lidt hyggesnak kan ofte opbløde reglerne lidt. Men sig det ikke til nogen.  ;)
Mvh
Erik Andersen