Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Æglægning - cyklus  (Læst 3169 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline egely41

• Bruger
Æglægning - cyklus
« Dato: 19 December , 2011, 19:19 »
Hej.

Hvordan er det med vinter-æg fra Blomsterhøns, Store Wyandotter og Barnevelder?

Jeg har 2 høns af hver race fra foråret 2011. Jeg har i den sidste måned fået ca. 2 æg hver 2 dag (1 barnevelder og 1 wyandot).

Kan det skyldes at de ikke får det rigtige at spise, eller er det normalt at de ikke lægger om vinteren?

De kommer ud og går frit i haven fra morgen til aften hver dag og får skaller, kul, foder fra Land & Fritid til æglæggende høns, hele majs og hvede.

Camilla.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Æglægning - cyklus
« Svar #1 Dato: 19 December , 2011, 23:43 »
Har du lys hos dine høns? Nu dagene er så korte, er det ikke sikkert de får spist nok ved kun dagslys til også at kunne lægge æg. Under alle omstændigheder er vinteren ikke højssæson for æg. Barneveldere kan godt lægge æg vinteren over, men kun ca hver anden/tredje dag. Det er i hvert fald min erfaring.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 19 December , 2011, 23:47 »
Du skal nok også oplyse lidt om blandingsforholdet af dit foder. Både majs og hvede feder, og bliver hønsene for fede, nedsættes produktionen af æg.
Mvh
Erik Andersen

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #3 Dato: 27 December , 2011, 19:07 »
jeg har wyandotter i stor 8 høner hvor de to af dem er fra sidste år, og to af dem fra i år (juni) er ret små. resten er fra maj-juni og normal str.

jeg får 4-6 æg om dagen, og har fået det et par uger nu, de startede en uge efter jeg begyndte med lys. og havde fældet færdig længe før.

de har lys i hønsehuset (16-22) og de får tilskudsfoder, byg, hvede og indimellem lidt majs og andet. og så får de grønkål og æbler/pærer hver dag.

tilskud, byg og hvede er i lige store dele af hver.

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.