Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Aflivning  (Læst 10812 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline janhoffmann

• Passiv bruger
Aflivning
« Dato: 17 December , 2011, 12:40 »
 :'( :'(  En af mine høns ryster helt vildt på benene, og lægger sig ned hele tiden? Er der andet end aflivning tilbage?

Det har stået på i 2 dage nu.. Og er der andre metoder end øksen, det er så blodigt. :-[

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Aflivning
« Svar #1 Dato: 17 December , 2011, 13:58 »
Blod vil det give. Loven siger at der SKAL foretages afblødning, efter bedøvelsen, som kan være et slag af en stok eller lignende. Så hvis dyreværnsloven skal overholdens.

Offline Fristed

• Passiv bruger
    • Fristedsgalleri
« Svar #2 Dato: 17 December , 2011, 17:14 »
jeg ville nu se tiden lidt an...hvis hun spiser og ikke bliver mobbet af de andre..så giv hende bare lidt tid...
Hilsen Gitte Fristed

2,8 orpington, gule stor
1,3 guld-sortrandede wyandotter stor
1,2 dværgsilke, vildtfarvet
0,2 dværgsilke, hvide
1,3 Krøllet dværg Kochin
1,0 islænder Ari fra Sysselhaven
1,0 haflinger Nantino Hestvang
1,2 katte
1 cairn terrier
4 børn (17, 18, 21, 21)
Min mand hbp

Susanne

• Gæst
« Svar #3 Dato: 17 December , 2011, 17:26 »
Enig med Fristed - selvom det lyder noget alvorligt.

Og du slipper nok ikke for fremover at skulle aflive et af dine hønsedyr.

Jeg har haft nøjagtig samme problem, men er nu i stand til selv at aflive mine høns ved hjælp af denne "hønsemorder"

http://www.america-thisted.dk/?cmslink=ja&kategoriid=184&forwardtarget=indre&vhmenu=16&hmenu=5

Den er dyr (585 kr), men for en kylling som mig - alle pengene værd. Og der kommer intet blod!

Hvis det alligevel pludselig bliver nødvendigt med en aflivning, ville jeg - hvis jeg var dig  - bede en eller anden om hjælp til at få hønsehovedet hugget af. Der er vist ikke rigtig andre metoder, der er ordentlige.

(og tro mig - jeg har - før jeg fik mit aflivningsapparat - gennemtænkt alle mulige metoder lige fra overdosis af sovepiller i drikkevandet (havde bare ikke nogen sovepiller) til drukning i en tønde med vand  :o. men nej - den går altså bare ikke)

Held og lykke - uanst hvordan du får problemet løst  /o

kyllingesalg

• Gæst
« Svar #4 Dato: 17 December , 2011, 17:45 »
Enig med Fristed - selvom det lyder noget alvorligt.

Og du slipper nok ikke for fremover at skulle aflive et af dine hønsedyr.

Jeg har haft nøjagtig samme problem, men er nu i stand til selv at aflive mine høns ved hjælp af denne "hønsemorder"

http://www.america-thisted.dk/?cmslink=ja&kategoriid=184&forwardtarget=indre&vhmenu=16&hmenu=5

Den er dyr (585 kr), men for en kylling som mig - alle pengene værd. Og der kommer intet blod!

Hvis det alligevel pludselig bliver nødvendigt med en aflivning, ville jeg - hvis jeg var dig  - bede en eller anden om hjælp til at få hønsehovedet hugget af. Der er vist ikke rigtig andre metoder, der er ordentlige.

(og tro mig - jeg har - før jeg fik mit aflivningsapparat - gennemtænkt alle mulige metoder lige fra overdosis af sovepiller i drikkevandet (havde bare ikke nogen sovepiller) til drukning i en tønde med vand  :o. men nej - den går altså bare ikke)

Held og lykke - uanst hvordan du får problemet løst  /o

Hej  ;D

Du har aldrig overvejet at bruge co2 istedet. Det må da være lettere.

Susanne

• Gæst
« Svar #5 Dato: 17 December , 2011, 17:49 »
Hej  ;D

Du har aldrig overvejet at bruge co2 istedet. Det må da være lettere.

Jo, du kan tro den også var med i mine overvejelser. Jeg skal spare jer for mine fantasier om, hvordan det praktisk kunne foregå 8)

Offline lonesj

• Passiv bruger
    • www.svenstrup-jensen.dk
« Svar #6 Dato: 17 December , 2011, 17:56 »
Hvis hun ellers har det ok, så se tiden lidt an. Jeg mener nu, at øksen er det mest humane, hvis det skal være. Syntes det lyder rigtig væmmeligt med at drukne dem i en tønde  :( Jeg har lige slagtet en hanekylling jeg havde for meget i dag. Et hårdt slag i nakken med et stykke brænde - over på huggeblokken, og 10 sek. senere var det ovre - han nåede aldrig at opdage hvad der skete  /o
1.5 Brahma 0.1 sort Orpington, 0.1 labrador, 1.1 kat, 1.1 heste, 1.1 marsvin, 1.0 kanin,  1.0 mand og 1.1 børn

Susanne

• Gæst
« Svar #7 Dato: 17 December , 2011, 18:03 »
Jeg synes det lyder rigtig væmmeligt med at drukne dem i en tønde  ...

Bare lige for at undgå misforståelser: Jeg kunne ALDRIG ALDRIG finde på, at aflive en høne ved at drukne hende, gasse hende, forgifte hende eller kvæle hende med en pude. Det var bare for at fortælle, hvor langt ens (min) FANTASI kan komme rundt - mens man kredser om huggeblokken med øksen i hånden - for at komme ud af den ubehagelige situation. Absolut ikke andet :D  
« Senest Redigeret: 17 December , 2011, 18:12 Fra Susanne »

Offline lonesj

• Passiv bruger
    • www.svenstrup-jensen.dk
« Svar #8 Dato: 17 December , 2011, 18:13 »
Det regnede jeg heller ikke med  :)
1.5 Brahma 0.1 sort Orpington, 0.1 labrador, 1.1 kat, 1.1 heste, 1.1 marsvin, 1.0 kanin,  1.0 mand og 1.1 børn

Offline janhoffmann

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 17 December , 2011, 18:45 »
Den var ikke gået med de andre ind her til aften ( har autolem) Så bar den ind i huset, men straks kom der en af de andre og hakkede på hende. Så nu ligger hun i en flyttekasse med halm i stuen, men hun spiser da lidt nu..

Offline Julie R

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 17 December , 2011, 19:25 »
Bare lige for at undgå misforståelser: Jeg kunne ALDRIG ALDRIG finde på, at aflive en høne ved at drukne hende, gasse hende, forgifte hende eller kvæle hende med en pude. Det var bare for at fortælle, hvor langt ens (min) FANTASI kan komme rundt - mens man kredser om huggeblokken med øksen i hånden - for at komme ud af den ubehagelige situation. Absolut ikke andet :D  

Kender det alt for godt, man bliver næsten vanvittig af at udtænke planer.
Mvh. Julie

En del forskellige høns og nogle hunde.

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #11 Dato: 17 December , 2011, 20:08 »
Den var ikke gået med de andre ind her til aften ( har autolem) Så bar den ind i huset, men straks kom der en af de andre og hakkede på hende. Så nu ligger hun i en flyttekasse med halm i stuen, men hun spiser da lidt nu..

At hun spiser er i hvert fald et godt tegn...og det er også en god ide, at du har taget hende ind, så hun kan få varme og fred...men jeg synes, at du skal stille kassen et sted, hvor det er mørkt og stille, så hun kan sove, når hun er færdig med at spise og drikke. Lad os håbe at varme, mad og ro fra de andres hakkeri kan bedre hende.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 17 December , 2011, 20:26 »
Hvis hønen har det så skidt som beskrevet og ikke længere er i stand til at følge med de andre ind, ville jeg skride til aflivning med det samme.

De øvrige høns hakkeri er næppe årsag til tilstanden, hvorimod tilstanden forårsager/udløser de andres hakkeri.
Mvh
Erik Andersen

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 17 December , 2011, 20:57 »
Jeg havde nogle kyller der gjorde det samme. De fik gærtabletter til katte (B12 vitamin) i en ugestid og det bragte dem på benene. De har fået ekstra "kød" siden da for der er ikke meget i sådan noget hønsefuldfoder og der er heller ikke insekter nu.
Hvis du gerne vil undgå at slagte hønen kunne du jo forsøge med det.

Mere om mit forsøg her:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=21300.msg190362#msg190362

Sorry det var B12 vitamin de skulle have

« Senest Redigeret: 19 December , 2011, 00:13 Fra Soffy65 »
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe