Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Begrænsning  (Læst 2360 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Soffy65

• Passiv bruger
Sv: Begrænsning
« Svar #15 Dato: 18 December , 2011, 11:07 »
Mark, jeg tror at der er en grund til det skal gå ud over dig.  ;D Hvor er der mange herinde der gerne ville have et dyrehold som dit.  /o
Der kan være mange forhindringer for det. Det gælder jo om at have plads til det, råd og tid til det og ikke mindst en samlever/mand/kone der har samme interesse eller i det mndste er overbærende.  *f

Jeg har næsten lige så mange slags dyr tror jeg, men bare ikke så mange af hver, men det kommer når jeg får råd og lov til at købe jorden her bag min grund.  ;D
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #16 Dato: 18 December , 2011, 17:03 »
Jeg synes det er fedt at Mark og samlever har et sådan stort dyrehold, jeg er sgu misundelig, MEN på den gode måde, jeg får nemlig ikke ondt i r.... af det. Tværtimod så glæder det mig at det kan lykkedes for nogen og det også kan lykkedes at finde en bedre halvdel som er lige så meget med på ideen.

Jeg glæder mig virkelig til en dag, hvor jeg tager rejsen nordpå og ser det hele. /o

Men der er desværre altid nogen som får ondt i r.... af det, enten pga. af simpel misundelse eller fordi de ikke mener at det kan lade sig gøre at have alle de dyr, måske fordi de selv synes at mere end 10 høns er et stort arbejde, som de næsten ikke selv kan overskue.

Men hvorfor skulle det egentlig ikke kunne lade sig gøre ? de har jo f.eks ingen børn, som tager en masse tid og koster mange penge.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #17 Dato: 18 December , 2011, 17:08 »
@ Fristed

Hvis du vil være Danmarksmester, så er 1-2 racer mere end rigeligt at holde styr. Jeg ved ikke hvor meget plads du har til rådighed ?

En ting er sikkert, der skal sorteres godt i dyrene, for et dårligt dyr tager bare plads og foder fra et godt dyr.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #18 Dato: 18 December , 2011, 17:16 »
MArk har allerede de smukkeste høns, nemlig mine brahmabørn, så resten er jo bare fyld :D

han har også "min" lille plettede ponyboy gående, og så har han "mine" svanegæs og "mine"...... hehe

Jeg glæder mig også afsindigt til at komme til forumdag hos Mark, for det er jeg da ret så sikker på han (bør) holde en dag ;)  Han har jo næsten sit helt eget LU deroppe i det nordjyske ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 18 December , 2011, 20:41 »
MArk har allerede de smukkeste høns, nemlig mine brahmabørn, så resten er jo bare fyld :D

han har også "min" lille plettede ponyboy gående, og så har han "mine" svanegæs og "mine"...... hehe

Jeg glæder mig også afsindigt til at komme til forumdag hos Mark, for det er jeg da ret så sikker på han (bør) holde en dag ;)  Han har jo næsten sit helt eget LU deroppe i det nordjyske ;)

KLART, at han skal holde forum-dag - jeg kommer gerne  ;D
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

bly viol

• Gæst
« Svar #20 Dato: 18 December , 2011, 20:43 »
griner vildt wanda . ja har lidt . men nok ik den kvallitet som på lu . men skid med det . det er MINE . ( også brahma . ponyboy . svanegæs og hehe )

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 18 December , 2011, 21:10 »
lad mig nu bare lege de er mine ik, bare lidt, det er jo jul :D :D
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

bly viol

• Gæst
« Svar #22 Dato: 18 December , 2011, 21:15 »
ok så skidt . så sender jeg dig lige en foder regning plus ophold . ok  :o

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 18 December , 2011, 21:19 »
arrhhhhh hvor kom det fra???? det er jo jul, gavernes tid Mark :D
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

bly viol

• Gæst
« Svar #24 Dato: 18 December , 2011, 21:20 »
griner . jul eller ej . dine dyr skal ha mad og tag over hovedet ik  ??? :P

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 19 December , 2011, 00:11 »
Jeg synes det er fedt at Mark og samlever har et sådan stort dyrehold, jeg er sgu misundelig, MEN på den gode måde, jeg får nemlig ikke ondt i r.... af det. Tværtimod så glæder det mig at det kan lykkedes for nogen og det også kan lykkedes at finde en bedre halvdel som er lige så meget med på ideen.

Jeg glæder mig virkelig til en dag, hvor jeg tager rejsen nordpå og ser det hele. /o

Men der er desværre altid nogen som får ondt i r.... af det, enten pga. af simpel misundelse eller fordi de ikke mener at det kan lade sig gøre at have alle de dyr, måske fordi de selv synes at mere end 10 høns er et stort arbejde, som de næsten ikke selv kan overskue.

Men hvorfor skulle det egentlig ikke kunne lade sig gøre ? de har jo f.eks ingen børn, som tager en masse tid og koster mange penge.

Joo, kender også typen for jeg har også hørt meget for mine dyr. Sådan i stil med "HVAD skal du dog have alle de dyr for" og "tænk på hvor bundet du er af alle de dyr" Når nu det er min lyst (og ikke dyre ferier andre steder i verden) kan jeg ikke se der er nogen der skal få ondt af det.
Nu har jeg også børn, men de hjælper også med pasningen af dyrene. Det er jo også dejligt at have noget sammen med dem.  :)
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #26 Dato: 19 December , 2011, 06:33 »
Joo, kender også typen for jeg har også hørt meget for mine dyr. Sådan i stil med "HVAD skal du dog have alle de dyr for" og "tænk på hvor bundet du er af alle de dyr" Når nu det er min lyst (og ikke dyre ferier andre steder i verden) kan jeg ikke se der er nogen der skal få ondt af det.
Nu har jeg også børn, men de hjælper også med pasningen af dyrene. Det er jo også dejligt at have noget sammen med dem.  :)

Åhhja, Gud hvor jeg kender det! "Ej, nu må du da snart stoppe", "Hvor har du alle de dyr henne", "Hvad vil du dog med dem", "GODT det ikke er mig", "At du dog gider".
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 19 December , 2011, 06:52 »
Enhver må jo bruge sine penge og sin tid, som man har lyst til, uanset at andres synes, man er sær. De kommentarer kender vi også her i asylet, men vi plejer at returnere dem med et "og hvad er så din hobby?" - og så kan vi jo altid håne folk for at købe modeltog eller gå på hundeudstilling .. eller lære dem lidt om at udvise respekt for andres interesser ;D

Vi regnede på det en dag - hvad alle dyrene koster - og jeg må indrømme, at det gjorde begrænsning lidt nemmere, for der skal jo også være penge til foder til menneskerne.
Og for så at vende tilbage til det oprindelige spørgsmål:
Vi har valgt modellen med en blandingsgård til alle dem, man bare må eje en af. Her foregår ingen "rigtig avl" og der går også 1.3 guldbrakel, som jo er dem manden avler på. Da hanen i den gård jo altså er brakel kommer der fine brakelkyllinger og sjove brakelblandinger. Det er til at styre. Og så har vi en gård med ren brakel-besætning.

Jeg er enig med Thorleif, hellere avle en race og avle den godt end avle halvskidt fire racer.

Susanne

• Gæst
« Svar #28 Dato: 19 December , 2011, 07:13 »
@Gitte:

Jeg synes, det er et af de mest relevante spørgsmål, man kan stille herinde. De allerfleste kan genkende problemet.

Jeg har selv været igennem "processen", men må stadig af og til slå mig selv over fingrene for ikke lige at anskaffe mig en ny race eller farve.

Mit råd er meget kontant:  Du og Henrik vælger en race hver, som i vil avle med. Det holder I hinanden fast på indtil første avlssæson er slut. Og I behøver ikke at afskaffe de andre høns, I har. Hvis altså I har pladsen til dem.

Hvis I derimod får pladsmangel, går det helt af sig selv, for pludselig har man brug for et/to/tre/fire/flere ekstra rum for at kunne adskille forskellige stammer - og kyllingerne (som der skal laves et vist antal af) har også brug for plads. Og så ryger der en race eller to ud af bagdøren.

Det er nemlig som om, at avlsarbejdet får første-prioritet fordi det er så spændende - og så er valget på en eller anden måde truffet.

Jeg har selv været gennem samme overvejelser og troede (indtil jeg kom igang) at jeg skulle avle målrettet med silkehøns, maran og dværgwyandotter. I to små hønsehuse!!   Nu er maranerne og wyandotterne væk, og avlsarbejdet med silkehønsene har taget over. Kun en slags - og der er ikke plads til andre.

Det var mit råd - et blandt flere - og det bliver spændende (uanset hvordan I griber det an) at følge med fra sidelinien  /o

thorleif

• Gæst
« Svar #29 Dato: 19 December , 2011, 07:19 »
Det Ironiske er: Da jeg startede op med mit lille hotel, forsoegede jeg at vaere smart. Jeg begynte at udgiftsfoere mit hoensehold i forretningen. Baade skatte og moms-inspektoerene hylede op, men min revisor (lige smart som mig) holdt paa sit, og argumenterede at de var nu en part af forretningen. Jeg selger jo nogle dyr hvert aar (25-40 pund pr dyr), og endel aeg, saa nu gaar hoenseholdet med overskud! Den havede jeg slet ikke regnet med.....Begraensning er fint, antalet racer er reduceret, og antallet dyr er begraenset til cirka det dobbelte af hvad det var...........
« Senest Redigeret: 19 December , 2011, 07:22 Fra thorleif »