@Gitte:
Jeg synes, det er et af de mest relevante spørgsmål, man kan stille herinde. De allerfleste kan genkende problemet.
Jeg har selv været igennem "processen", men må stadig af og til slå mig selv over fingrene for ikke lige at anskaffe mig en ny race eller farve.
Mit råd er meget kontant: Du og Henrik vælger en race hver, som i vil avle med. Det holder I hinanden fast på indtil første avlssæson er slut. Og I behøver ikke at afskaffe de andre høns, I har. Hvis altså I har pladsen til dem.
Hvis I derimod får pladsmangel, går det helt af sig selv, for pludselig har man brug for et/to/tre/fire/flere ekstra rum for at kunne adskille forskellige stammer - og kyllingerne (som der skal laves et vist antal af) har også brug for plads. Og så ryger der en race eller to ud af bagdøren.
Det er nemlig som om, at avlsarbejdet får første-prioritet fordi det er så spændende - og så er valget på en eller anden måde truffet.
Jeg har selv været gennem samme overvejelser og troede (indtil jeg kom igang) at jeg skulle avle målrettet med silkehøns, maran og dværgwyandotter. I to små hønsehuse!! Nu er maranerne og wyandotterne væk, og avlsarbejdet med silkehønsene har taget over. Kun en slags - og der er ikke plads til andre.
Det var mit råd - et blandt flere - og det bliver spændende (uanset hvordan I griber det an) at følge med fra sidelinien