Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Begrænsning  (Læst 2344 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Fristed

• Passiv bruger
    • Fristedsgalleri
Begrænsning
« Dato: 16 December , 2011, 20:01 »
Ja som overskriften siger.. hvordan pokker begrænser i jeres hønsehold ;D  (og Mark (bly viol) du behøver ikke svare...du er diskvalificeret  *f *f *f)

Jeg har virkelig svært ved at vælge..en tur til LU gjorde ikke sagen nemmere... :P
Jeg vil gerne prøve at udstille og har 2 racer med godt startmateriale... (dværg silker og dværg kochin krøllet)... men synes jo også at Brahma er fantastiske...og orange welsumer....og... ;D

og så er vi jo 2 i husholdningen..så hvis Henrik også skal have lov at vælge en race eller 2..så begynder det at blive uoverskueligt og dyrt...

har I nogle gode råd?....eller hører det slet ikke ind under forum..måske er det noget selvudviking/hvem er jeg/hvad vil jeg/hvad kan jeg/ terapi der skal til istedet  *e
Hilsen Gitte Fristed

2,8 orpington, gule stor
1,3 guld-sortrandede wyandotter stor
1,2 dværgsilke, vildtfarvet
0,2 dværgsilke, hvide
1,3 Krøllet dværg Kochin
1,0 islænder Ari fra Sysselhaven
1,0 haflinger Nantino Hestvang
1,2 katte
1 cairn terrier
4 børn (17, 18, 21, 21)
Min mand hbp

Offline Soffy65

• Passiv bruger
Sv: Begrænsning
« Svar #1 Dato: 16 December , 2011, 20:14 »
Måske ER det ikke det rigtige sted at spørge.  ;D
Synes der er noget der tyder på at du (og Mark) ikke er de eneste der har svært ved at begrænse det.  ::)
Der er da også lige 5 racer mere jeg gerne ville have + kalkuner + gæs.............. Hmm ja det er svært.   ;D
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Almo

• Gæst
« Svar #2 Dato: 16 December , 2011, 20:19 »
Al begyndelse er svær, også rent begrænsningsmæssigt...

Jeg har gennem årene haft flere forskellige slags fjerkræ og alt for mange (?!) til tider, meeen kunne jo ikke lige undvære den og den og den....

Med årene tror jeg mange finder deres specielle interesse område, og helliger sig en eller 2 bestemte racer. Kender man ikke begrænsningens kunst, så flytter man til Horne... ::)

thorleif

• Gæst
« Svar #3 Dato: 16 December , 2011, 20:20 »
Jeg har avlet Lys Sussex, Goeke-spaettet Maran, Dverg-Cochin, Dverg Croad Langshan i 2 farver, samt Store hvide Croad Langshans. Mit problem var at jeg gerne vilde avle fine dyr, og for de fledste racer/farver betyder det at man maa holde mindst 3 stammer af hver, da i de fledste racer er det bedst aa avle separate farve-kombinationer for haner/hoener. De sidste aar har jeg solgt alt, undtagen de store hvide. Dette er ogsaa den eneste farve/race jeg nogensinde har avlet hvor man ikke behoever at avle haner og hoener i egne parings-kombinationer. Saa nu haver jeg kun en race, men jeg haver fremdeles ikke nog plads.......saa, Fristed, ikke spoerg mig hvordan man reducerer. Jeg vil kun sige en ting: Det er bedre aa have en race og goere det godt med de. At bygge stammer og lave stammer for brug i avl om nogen aar, det er pedigree-avl.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 16 December , 2011, 20:20 »
Jeg har ikke udstillingshøns, kun havehøns...men det gør det altså ikke lettere, for jeg vil gerne have lidt af hvert. Og hvis ejg skal have to stk af en 8-10 forskellige racer, ja, så skal jeg enten køre landet rundt eller betale en pokkers masse penge for rugeæg og risikere at stå med en hel flok..,men jeg gør det gerne  ;D Helst det sidste  :P
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 16 December , 2011, 20:36 »
Jamen Thorleif udtrykker det helt perfekt, når man gerne vil forsøge at lave et godt avlsarbejde, er man ganske enkelt nødt til at begrænse sig. Vil man gerne have en spændende, varieret hønsegård, kan man fint have "to af hver". Den ene ting er vel ikke mere rigtig end den anden.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #6 Dato: 16 December , 2011, 20:43 »
Ja begrænsning er svært og jeg er heller ikke den bedste til det. Dog ser jeg det lidt på en anden måde på det med plads og hvor mange forskellige man skal have.
Jeg ser det sådan at nogle racer holder jeg utroligt meget af og derfor er det sikkert at de går her, men der er også andre racer jeg gerne vil have/afprøve og så siger jeg at dem prøver jeg på et senere tidspunkt, når nogle andre ryger ud eller der bliver mere plads til dem. Derfor kan jeg godt vente og det er tit en fordel for nogle opdager man kun er en bestemt tid man synes virkelig godt om hvor andre finder man ud af at dem skal man bare have på et tidspunkt. Derfor er det nemmere at vente for dem prøver jeg på et senere tidspunkt tænker jeg.
Ellers brug en blandingsgård. Her køber du rugeæg og ruger ud af forskellige racer I kunne tænke jer. Hvorved I opdager forskellige ting om racerne før du går helt over til at holde den og gøre noget ud af det for måske at opdage at det ikke var jer. Så I ender med at have afprøvet rugning, kyllinger og som høns. Derved bliver det måske nemmere at udvælge og fravælge nogle af de racer der går sammen.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 16 December , 2011, 21:06 »
Selvom jeg ikke har høns endnu, så ville jeg starte med en dværgrace i en ren farve (sort, gul osv.) - hvis jeg skulle udstille.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #8 Dato: 16 December , 2011, 21:08 »
Begræns sig  <J Det var da vist nemmere at holde med at ryge dengang <H
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 16 December , 2011, 21:23 »
Frank det var sådan nogenlunde den opskrift jeg har tænkt i første omgang i hvert fald.
Dværg wyandotter er børnahaven hvor der skal ruges ud.
Mine jersey kæmper skal lægge æg til udrugning og mine new hampshire skal gå sammen med hvad jeg ellers får fat i og lægge æg. Forhåbentlig i flere farver efterhånden. ;)
Så kan der godt blive plads til lidt forskelligt.  ;D
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 16 December , 2011, 21:50 »
Begrææææ..... hvaffe nåed ????
Med venlig hilsen Søs

Offline Fristed

• Passiv bruger
    • Fristedsgalleri
« Svar #11 Dato: 16 December , 2011, 22:07 »
tak for jeres svar.. og ja jeg vidste godt det var et svært spørgsmål <T

jeg er også der hvor jeg tænker lidt hen af det Frank også er inde på.. man må prøve sig lidt frem og finde den/de racer der passer til en.. vi anskaffede os guld sort randede wyandotter i foråret fordi vi synes de var så smukke og det er de skam også.. men de passer slet ikke i temperament til det vi gerne vil.. så nu ryger de ud  :P..... og temmelig sikkert nogle andre ind  <G
Hilsen Gitte Fristed

2,8 orpington, gule stor
0,2 dværgsilke, hvide
1,3 Krøllet dværg Kochin
1,2 katte
1 cairn terrier
4 børn (17, 18, 21, 21)
Min mand hbp

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #12 Dato: 16 December , 2011, 22:23 »
Da jeg valgte at holde høns igen kunne jeg heller ikke vælge og derfor har jeg en hønsegård med "1 af hver", på den måde kan jeg finde den race som tiltaler mig mest og så på et senere tidspunkt udvælge en jeg vil avle på. Men lige nu kan jeg ikke vælge så jeg fortsætter med 1 af hver ::)

Dog ikke serama. Dem regner jeg med at skulle arbejde med fremover.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

bly viol

• Gæst
« Svar #13 Dato: 18 December , 2011, 01:18 »
hmm hmm nu synes jeg i er lidt EFTER lille mig hehe ::) . hmm begrænsning det er ik et ord jeg vil benytte mig a . har pladsen og elsker at ha lidt a hvert . så nej jeg vil ik begrænse mig . og når i en dag står og mangler en høne eller en hane . SÅ SKAL I IK REGNE MED AT JEG HAR OVERSKUD . hehe . måske til de søde . men men det er vist få her efterhånden  :P :P :P.
som jeg har sagt til dig gitte . byg en hønsefarm som os . du vil elske det . også får jeg også en tæt på at bytte med . det kan da kun blive godt ik  /o /o /o sæt igang

Offline Fristed

• Passiv bruger
    • Fristedsgalleri
« Svar #14 Dato: 18 December , 2011, 09:43 »
du kan tro det er fristende Mark. ::)  der er jo så mange dejlig racer at vælge imellem.... men jeg vil også gerne have tid til at ride på mine heste, skrive digte og male, være sammen med mine venner og familie, så hvis jeg skal nå det hele så må jeg desværre begrænse mig  ;D
men glæder mig til at se farmen idag  :)
Hilsen Gitte Fristed

2,8 orpington, gule stor
0,2 dværgsilke, hvide
1,3 Krøllet dværg Kochin
1,2 katte
1 cairn terrier
4 børn (17, 18, 21, 21)
Min mand hbp