Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: kalkbensmider igen  (Læst 12074 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
kalkbensmider igen
« Dato: 18 ſeptember , 2008, 21:57 »
 Kan kalkbensmider sætte sig i fjerene ??
I dag da jeg slagtede en hane, så jeg nogle fortykkelser på fjerene ved enden, hvis det ikke er kalkbensmider , hvad er det så`?
Den har haft nogle slemme angreb, som jeg havde styr på, men jeg havde ikke tænkt på at se den efter i rumpen; heldigvis fik den chockspray tidligere på sommeren i forb. med lopper, så jeg tror ikke at derr var nogen aktivitet mere, men de knolder må da have generet den.
Vedlægger et billede af miseren,


Vibeke
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: kalkbensmider igen
« Svar #1 Dato: 18 ſeptember , 2008, 22:05 »
prøv at se i tråden om blodmider, der var lige et billede der kunne minde om noget der lignede.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: kalkbensmider igen
« Svar #2 Dato: 18 ſeptember , 2008, 22:12 »
Det er klumper af luseæg. De kan godt hænge i fjerene selv efter at lusene er udryddet.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: kalkbensmider igen
« Svar #3 Dato: 19 ſeptember , 2008, 01:11 »
Hej Danny
luseæg ligner det nok mest, de var lidt cementagtige men jeg kunne smuldre dem med fingrene ; men jeg har ikke  set eller observeret at der skulle være nogen i min flok.
Men så er det da ikke kalkbensmider der har bredt sig.

Ina , jeg tror ikke at her er blodmider, og de laver vist heller ikke slige klumper.

Men jeg må vist vende bunden i vejret på mine dyr og se dem efter noget tiere end jeg har for vane.  ;)
Vibeke
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: kalkbensmider igen
« Svar #4 Dato: 19 ſeptember , 2008, 08:51 »
Tak for det fine billede Vibeke, håber jeg må gemme det, for det er klart luseæg og der er mange.

Dette billede har vi i artiklen utøj og fjerkræ - der kan du læse mere.

Artiklen er ovre i venstre blok.

Har du flere dyr, med disse klumper og du har behandlet, er det døde æg, og de er ikke så lette hverken at få væk eller vaske af. Jeg rykkede forsigtigt fjerene af et par høner jeg købte forrige år der havde dem. Det var ikke så rart, men det er heller ikke godt at gå med disse klumper!

Held og lykke med jagten ;)

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: kalkbensmider igen
« Svar #5 Dato: 19 ſeptember , 2008, 12:00 »
 hej Hanne
selvfølgelig må du bruge billledet ,  det er godt at kunne identificere
utøjet så hurtigt som muligt.
Hvornår der har været lus her ved jeg ikke, for hønsene fældede ikke sidste år ; og har nogen af hønsene også klumper, vil jeg nok klippe dem af hvis der er mange.
Vibeke
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket