Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Min hane vil ikke være rigtig hane. Kan jeg hjælpe?  (Læst 2698 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Leni

• Bruger
Min hane vil ikke være rigtig hane. Kan jeg hjælpe?
« Dato: 14 December , 2011, 10:11 »
Jeg har sat 4 nye høns ind til mine 1.2 dv.wyandotter sidst på sommeren. 0.1 dv.wyandot og 0.3 dv.New Hampshire. En overgang troede jeg sammenføringen ville lykkes men nu er jeg i tvivl for hanens adfærd er blevet virkelig underlig. Fra bare at være racistisk overfalder han de "nye" direkte og sparker efter dem. Jager dem væk fra "sine egne". Han galer ikke mere og han er nu også begyndt at gå i huset først og viser ikke nogen maden og gør aldrig haneben. Som om han har trukket sig helt og er blevet sur og gnaven. Vil han vende sig igen eller er det bedst at skifte ham ud for roens skyld? Kan jeg ellers gøre noget? Har I nogen erfaringer med dette?
Venlig hilsen Leni

Laksefarvet dværg Faverolles 0.2 - Dværg New Hampshire 1.3 - Diverse koi-karper.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Min hane vil ikke være rigtig hane. Kan jeg hjælpe?
« Svar #1 Dato: 14 December , 2011, 10:38 »
For mig lyder det nu som om han gør rigeligt haneben...
Haner sparker og hiver hønsene i hovedfjerene når han vil træde dem, men da han ikke kender dem, er han måske lidt i tvivl om det går an.

At han går først ind, er vel for at vise dem hjem, så de alle kommer med.
At han ikke siger madlyde kan jeg ikke lige svare dig på, det er nu heller ikke altid min hane gør det,,,, såhhh

Hvis du mener han er mere voldsom, end han bør være, så må du skrive igen, jeg kan jo tage fejl af de signaler du beskriver
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Leni

• Bruger
« Svar #2 Dato: 14 December , 2011, 13:59 »
Tak for svaret. Mht madlydene troede jeg bare det skulle være sådan. Han har nemlig gjort det tidligere. Jeg tror ikke jeg forklarede mig helt rigtigt mht sparkene. Han laver angreb frontalt hvis de kommer for nær. Nærmest som hanekamp. Hakker og sparker. Han vil helt tydeligt jage dem væk.Tidligere på året var det som om han ventede med at gå ind sidst som for lige at sikre de alle kom ind. Nu er han omvendt. Tænkte om det også kunne være årstiden?. Det er mit første år med høns. Det ligner helt racediskrimination. Den nye wyandot er accepteret af alle og fræk som bare pokker men de nye new hampshire bliver behandlet hårdt af de oprindelige 1.2 wyandotter. Hanen værst.
Venlig hilsen Leni

Laksefarvet dværg Faverolles 0.2 - Dværg New Hampshire 1.3 - Diverse koi-karper.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #3 Dato: 14 December , 2011, 14:54 »
Høns er eksperter i racediskrimination.
Nogle værre end andre, og jeg mener nu ikke at dotter  og new hampshire plejer at være de værste, men han må da tage sig sammen.
Kunne det mon være en mulighed at tage hanen fra, og lade damerne lære hinanden at kende, så når han kommer til igen så er damerne som en flok, men det er jo et spørgsmål om hvad du vil.
Jeg ville måske skifte hanen ud, hvis han ikke arter sig.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #4 Dato: 14 December , 2011, 15:08 »
Leni, du er jo tydeligvis ikke tilfreds med hønsesituationen som den er nu. Alene det er da en god grund til at skifte til en sød og omsorgsfuld hane. Sådan én må være til at få fat i. Det er nok ikke alle overskudshaner, der er endt i gryden endnu. Så prøv at søge en ny. Og gør den nuværende kold så damerne i god ro og orden kan lære hinanden at kende.
Dumme haner er ikke foderet værd /1
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Leni

• Bruger
« Svar #5 Dato: 16 December , 2011, 12:16 »
Tak for svarene. Må indrømme jeg synes det er synd for hønsene. Havde bare håbet det ville ændre sig efter en tid. Det ender vist med at han bliver skiftet ud, så der kan blive fred igen. Trist men nødvendigt.
Venlig hilsen Leni

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 16 December , 2011, 22:02 »
Jeg har en nuttet dameløs dværgwyandothane der render rundt sammen med de andre dameløse haner ude i haven ... ham må du få hvis du vil.

har også en dværgRIR hane .....hentet som slagtehane i dag ...men han lever da endnu  ;) Sig til hvis jeg skal lade øksen vente.
Med venlig hilsen Søs

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #7 Dato: 16 December , 2011, 22:19 »
Det lyder da som nogle gode forslag til overvejelse. Men vent ikke for længe. Glæd dig til fornøjelsen ved en velfungerende flok hvor hanen finder føde, passer på - og holder styr på madammernes små kontroverser hvis der overhovedet ER nogle. Det er ren hygge og giver en langt bedre "hønseoplevelse".
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Leni

• Bruger
« Svar #8 Dato: 17 December , 2011, 20:18 »
Søs, tusind tak for  tilbudet. Har lige fået tilbudt en hane fra en i nabobyen. Godt nok ikke en wyandot men skulle være en god hane. Så den bliver overtager af flokken.  :) Tak for jeres svar. Jeg fik god hjælp af dem til at få taget en beslutning.
Venlig hilsen Leni

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 19 December , 2011, 00:27 »
Dejligt  /o
Med venlig hilsen Søs