Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: rød amerikaner  (Læst 15435 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline michael m

• Passiv bruger
rød amerikaner
« Dato: 13 December , 2011, 19:28 »
hejsa jeg har fået nogle æg fra røde amerikaner 20 skt er der kyllinger i tænker så på vis der kommer mange hanner ud af det er de vær og spise nogen der ved det eller er det ikke bøvlet vær og slagte dem .
« Senest Redigeret: 13 December , 2011, 19:44 Fra michael m »

Offline Jesper E

• Passiv bruger
Sv: rød amerikaner
« Svar #1 Dato: 13 December , 2011, 22:47 »
Æglæggende hybrider har ikke ry for at være gode til slagtning. Derfor er de også kønsvisende som nyklæggede, således kan hanerne gasses staks. Det er det mest rentable.
2,1 Silkehøns
1,2 laksefarvede Farverolles
1,3 Lys Sussex
0,3 nougat Sussex. (Blanding af Sussex og Mønsk hane)
1,0 undulat
1,0 Golden retr,iever
1,1 søde børn
0,1 sød kone

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 14 December , 2011, 07:32 »
det er nogle ok suppe høns :-)  /o
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 14 December , 2011, 14:41 »
Ja, de siger jo, at hybrinderne (røde amerikanere) kan kønssorteres ved klækning, men det kræver jo, at man kender kønsforskellene, og det gør kun industrien, så vidt jeg ved. Jeg har selv nogle blandinger gående, og så snart de røde amrikanere bliver blandet med noget andet, er det ihvertfald slut med kønssortering, for de har alle set vidt forskellige ud, og nogle, jeg troede var høner, blev til haner osv osv  :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Erik holst Pedersen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 14 December , 2011, 17:00 »
Jeg ville ikke bruge disse æg, for hybride høns er ikke rigtige gode ved næste generation. De er skabt til at fungere ved første generation. Jeg har selv haft røde amerikaner, selvfølgelig kan de bruges til slagtning, men der er ikke ret meget på dem. De er skabt til at lægge æg, det kan de så til gengæld gøre. Her kan racehøns ikke følge med. Men mange racehøns er rigtig gode til slagtning. Så jeg ville nok gå over til racehøns  <K
Venlig Hilsen Erik.
  1,3 Lys Sussex
  1,2 Lys Sussex
  1,5 Sort Australorps

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 14 December , 2011, 18:27 »
Under de forhold vi holder fjerkræ under, så tror jeg faktisk godt at racefjerkræ af æglægger typerne sagtens kan måle sig med hybrider og især mod 2. generations hybrider.

Racefjerkræ kan endvidere altid forbedres gennem avl.
« Senest Redigeret: 14 December , 2011, 18:29 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 14 December , 2011, 18:30 »
...MEN hvis det lige er det, man har liggende...altså æg fra hybrider eller blanding deraf, så sker der jo absolut intet ved at ruge dem ud og se, hvad det bliver til.. Og med det temperament, som mine hybridblandinger har, så er jeg ikke i tvivl om, at denne blanding bliver en ganske udmærket havehøne til æglægning..og mine er endda kønne, synes jeg  :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline michael m

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 14 December , 2011, 19:53 »
Ja, de siger jo, at hybrinderne (røde amerikanere) kan kønssorteres ved klækning, men det kræver jo, at man kender kønsforskellene, og det gør kun industrien, så vidt jeg ved. Jeg har selv nogle blandinger gående, og så snart de røde amrikanere bliver blandet med noget andet, er det ihvertfald slut med kønssortering, for de har alle set vidt forskellige ud, og nogle, jeg troede var høner, blev til haner osv osv  :)
skal da lige høre er de ikke vær og spise hannerne er der ikke nok kød på eller er kødet sejt er det ikke synd bare og slå dem ihjel vis man kan se forskel

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 14 December , 2011, 19:56 »
skal da lige høre er de ikke vær og spise hannerne er der ikke nok kød på eller er kødet sejt er det ikke synd bare og slå dem ihjel vis man kan se forskel

Tror ikke, der er kød nok på til fx tarteletter, men jeg ved det ikke, jeg har det endnu til gode, da mine først skal slagtes i februar - OG det er blandingskyllinger, men suppe kan man da koge på dem  /o
Mette

Offline michael m

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 14 December , 2011, 20:01 »
Tror ikke, der er kød nok på til fx tarteletter, men jeg ved det ikke, jeg har det endnu til gode, da mine først skal slagtes i februar - OG det er blandingskyllinger, men suppe kan man da koge på dem  /o
ej er der bare ingen kød på øv øv  hade nemlig fået fat i nogle øg og ville prøve min  hjemmelavet rugemaskine  kan se der er noget i 20 æg og regner jo med der er en del hanner  troede så de ville være og ok til en gang pommes men jo ikke meget ved vis der er mere kød på en måge hi hi

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 14 December , 2011, 20:20 »
ej er der bare ingen kød på øv øv  hade nemlig fået fat i nogle øg og ville prøve min  hjemmelavet rugemaskine  kan se der er noget i 20 æg og regner jo med der er en del hanner  troede så de ville være og ok til en gang pommes men jo ikke meget ved vis der er mere kød på en måge hi hi

Prøv dig frem.. Kun du kan afgøre, om det var det værd eller om de ikke engang kunne bruges til pommes fritter  ;) Men lækker, sund suppe kan I da koge jer!!
Mette

Offline michael m

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 14 December , 2011, 20:22 »
Prøv dig frem.. Kun du kan afgøre, om det var det værd eller om de ikke engang kunne bruges til pommes fritter  ;) Men lækker, sund suppe kan I da koge jer!!
ja vi må prøve det sker der jo ikke noget ved men vil nu sadle om til lidt racehøns sener nogen med  lidt mere kød på

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 14 December , 2011, 20:26 »
ja vi må prøve det sker der jo ikke noget ved men vil nu sadle om til lidt racehøns sener nogen med  lidt mere kød på

Det kan også klart anbefales - med mindre du bare vil have høns til æg, så sker der jo ikke noget ved at prøve at ruge med 20 æg, som du har fået fat i dér :)
Mette

Offline michael m

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 14 December , 2011, 20:32 »
Det kan også klart anbefales - med mindre du bare vil have høns til æg, så sker der jo ikke noget ved at prøve at ruge med 20 æg, som du har fået fat i dér :)
har fået 30 æg fra rødeamerikaner som jeg har i rugemaskinen der er 20 der er noget i og så var det jo at vis det 20 bliver til noget kommer der nok en del hanner og de ryger jo nok så i suppen  griner vis der ingen kød er på men vil prøve nogle andre  æg her i det nye år skaulle bare se om min maskine virkede tror ikke det er lige mig med hybrider

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #14 Dato: 14 December , 2011, 20:40 »
Egentligt kan man vel sige, at HVIS det var en god forretning at fodre haner fra æglægger hybriderne op, så blev de næppe gasset som nyklækkede. I forvejen er en æglægger hybrid ikke særlig stor.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub