Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: moskusænder nybegynder  (Læst 1923 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
moskusænder nybegynder
« Dato: 12 December , 2011, 07:22 »
he he he jeg har i år købt julegave til mig selv tihi :D

vi hentede i går 3 smukke hvide moskus ænder 1 han g 2 hunner :-) nøj de kar skarbe negle sådan nogle!

mine børn på 3 og 5 har døbt dem anders and, anderssine og fedtmule  ;D..

de bor i en fin indhegning i haven med flot andehus til hvor jeg lukker om natten...dog kunne de i går ikke finde ud af at gå ind, så regner med at det er med ænder som med høns...at de lige skal løftes i huset i et stykke tid...
formålet med dem var faktisk at slagte den ene her til jul...men ham jeg købte dem af fortalte at en han gerne skal mindst have 2 hunner hvis jeg vil have ællinger.... for ved en enkelt hun vil han ligge ved hende når hun skal ruge og æggene vil blive trådt i stykker... så jeg beholder alle 3 og håber der kommet et enkelt kul ællinger næste år (de er så lærigt for børnene) og min fryser kan godt lide hjemmeslagtet kød :-)
« Senest Redigeret: 13 December , 2011, 09:45 Fra farm-svendsen »
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline ulla

• Passiv bruger
Sv: julegaven til mig selv
« Svar #1 Dato: 12 December , 2011, 07:50 »
Tillykke med rappere  :)
Moskus ænder er skønne  /o  men vane dyr  :) da jeg fik mine 1.2 brogede måtte de blive i andehuset i 3 døgn da jeg , skulle på weekend tur dagen efter,  mine forældre og min bror fik ænder samme dag , og de blev lukket ind i andegårdende med huse i , så de selv kunne gå ind og ud , med det resultat, at de aldrig frivilligt går ind , men mine ænder står næsten på mine fødder for at komme først ind om aftenen, jeg har valgt at lukke om dagen da de gerne vil derind og sove/ skide , og så glad er jeg heller ikke for at muge ud  ;D , de to andre flokke må derimod drives ind om aftenen og de prøver altid at slippe  ::)
Jeg ved selvfølgelig om jeg bare har været meget heldig med mine ænder ??? Men pudsigt er det  !p
0,2 dorking
0.1 kæmpe jersey
1,5 amrock
16 grunlaegere
1,0 land kanin
1.1.skotsk terrier
1,0 irsk terrier
0,2 ,5 staldkat
3.1 heste og ponyer
1.2,19 moskusænder
mand og to piger (de nægter at blive kataloggiseret som dyrene ;-)

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 12 December , 2011, 08:14 »
he he jeg håber nu at mine lære at gå ind i huset selv :-) men det gør mig ikke det store at de skal have hjælp til at gå derind her den første tid...da jeg alligevel er ude for at lukke hønsehuset og lukker også for ænderne om natten...vil ikke have besøg af mikkel ræv nu :-) /o

jeg glæder mig til at se når det bliver lyst om hvad de synes om deres nye hjem :-)
0,3 blandings høns
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 12 December , 2011, 13:39 »
uhmmmm mærkeligt... de gider slet ikke komme ud af ders hus i dag!!!  skal jeg bare lade dem være der inde eller skal jeg sætte dem ud ???

deres mad står udenfor huset under tag.... og det samme gør vandet....
0,3 blandings høns
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #4 Dato: 12 December , 2011, 13:41 »
De skal nok komme ud.....jeg har lige været ude og det er temmeligt råt derude.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 12 December , 2011, 13:44 »
super .... jeg håber da de vil blive glade for at bo her  /o

og hvor er det alså bare hyggeligt når der sådan flytter nye dyr ind
0,3 blandings høns
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 13 December , 2011, 09:45 »
nogen der ved hvor stort hullet til andehuset skal være???
jeg har i dag løftet huset fra bunden og taget ænderne ud... de har ikke været ude siden vi fik dem hjem..men nu synes jeg alså de skal ud og have noget at drikke og spise :-(
tror jeg i eftermiddag får manden til at lav hullet større i huset...på nettet står der at hullet skal være 17 cm men synes alså det er for bitte???

jer med ænder hvad er jeres?

jeg ved godt det er noget dumt vejr i dag men har sat en tagplade op som de kan gå under i læ
0,3 blandings høns
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Lærke M. P.

• Passiv bruger
Sv: moskusænder nybegynder
« Svar #7 Dato: 13 December , 2011, 10:05 »
vores er nok ca. 30*30 cm, og så med lem, selvfølgelig :)
Hilsen Lærke

4.7 Silkehøns
1.3.10 Dværg-orpingtoner, gul/sortsømmet
0.1 "Marloff"
1.3.9 *Britisk lavendelfarvet Araucana*
2.1 Vildtfarvet haleløs øretuft (bedre kendt som Araucana ;) )
0.3.1 Hellevadhøns
0,1 Dværg-Punker (Krydsning mellem silke og kochin)

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #8 Dato: 13 December , 2011, 10:10 »
17 cm hul til f.eks. en stor Moskus andrik  ??? - så kan han kun stå og kigge ud  ;D
30x30 er en ganske fornuftig hul størrelse til Moskus (også så andriken kan komme ud)  /o

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 13 December , 2011, 11:30 »
det var også det jeg tænkte... jeg har ikke målt hullet på huset men da de slet ikke selv kom ud i går...tænkte jeg at det muligvis var/er for lille så i eftermiddag må vi have gang i stiksaven  /o

0,3 blandings høns
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
« Svar #10 Dato: 13 December , 2011, 11:43 »
Vi har kun 1.1, da vores erfaring er at 2 hunner roder i hinandens reder, så der bliver uorden i æggene = Ingen ællinger.

Når hun begynder at lave reden klar, jager hun andrikken væk fra reden og det accepterer han uden problemer.

Nogle dage før ællingerne klækker, flytter vi andrikken et andet sted hen, da han faktisk kan være temmelig hård ved ællingerne. Vi har desværre oplevet, at han har slået flere ællinger ihjel, hvis de er klækket enden vi har fået ham flyttet.

Vi har haft ænder på denne måde i mange år og det er 3. ande-par nu, da ræven har taget de "gamle" 2 gange gennem tiden.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 13 December , 2011, 11:54 »
søs tusind tak det er lige sådan noget jeg har brug for at vide  /o

bruger du andeæg til at bage af??

mine ænder er fra juli
0,3 blandings høns
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
« Svar #12 Dato: 14 December , 2011, 08:18 »
Jeg har både brugt dem til at bage af, men også til blødkogte æg. Man skal lige prøve sig lidt frem med kogetiden ;D
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 14 December , 2011, 08:40 »
tak jeg tror det bliver til bagning i første omgang... ved du hvornår på foråret de ca. begynder at ligge æg... ?
jeg vil gerne have et enkelt kul ællinger så børnene kan se at der også kan komme noget ud af ændernes æg :-) + min fryser kan godt lide kød af egen avl  ;D
0,3 blandings høns
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #14 Dato: 14 December , 2011, 08:48 »
Jeg havde to ænder og en andrik, og de gik sammen til den ene havde ruget 15 ællinger ud.
Andrikken gik lige hårdt nok til den nybagte mor, og han og den anden and blev forvist til andet område, hvor de så gik frit i haven, og hyggede sig.
Jeg synes jo at andrikken bliver ensom, når anden ruger i laaaang tid, og så kan han passende hygge sig med den anden.
Jeg mener det er en glimrende løsning at have 2 ænder, så går han heller ikke så højt op andemor og hendes børn...
Andeæg kan bruges til de samme ting som hønseæg, bagning, æggekage, osv. jeg har dog ikke forsøgt mig med at blødkoge dem, det har jeg ikke haft lyst til, men det er vist bare en særhed.
Andeæg til æggekage, når du har pustet æggene ud, så er de jo flotte til dekoration  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn