Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: spørgsmål til Avl ?  (Læst 3420 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mikkel andersen

• Passiv bruger
    • www.nfdb.dk
spørgsmål til Avl ?
« Dato: 11 December , 2011, 22:52 »

Hej er helt ny herinde i dette dejlige forum. Vi har en lille flok gule orpington høns samt 1 hane, det vil vi selvfølgelig gerne have udvidet til foråret.

Er det muligt de selv kan udruge kyllinger og efterfølgende passe dem ?

Har hørt flere meninger om dette vedr. orpington.

Mvh. Mikkel
Vil se resultatet af min Avl, derfor kapflyver jeg mine brevduer den mest spændende måde at have dyr på.

At se en due lande som den første, en smuk morgen er livet.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
Sv: spørgsmål til Avl ?
« Svar #1 Dato: 11 December , 2011, 22:57 »
Kan ikke huske om jeg har sagt velkommen til forum, men ellers får du det lige igen: Velkommen til forum  ;D

De fleste høns klare selv det hele, men så er det jo så lige om madammerne har tænkt sig at ruge æggene ud på det tidspunkt som du har tænkt på.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline mikkel andersen

• Passiv bruger
    • www.nfdb.dk
« Svar #2 Dato: 11 December , 2011, 23:05 »
Tak for velkomst hilsnen  /o

Ja for ham vi købte kyllingerne af sagde de var alt for klodset til gå med kyllinger.
Vil se resultatet af min Avl, derfor kapflyver jeg mine brevduer den mest spændende måde at have dyr på.

At se en due lande som den første, en smuk morgen er livet.

kyllingesalg

• Gæst
« Svar #3 Dato: 11 December , 2011, 23:09 »
Hej  ;D

Så er det da en mulighed at købe en rugemaskine og klare rugningen selv  /o

karina dj

• Gæst
« Svar #4 Dato: 11 December , 2011, 23:10 »
Store hønseracer kan nogle gange være lidt mere klodsede end dværgracer. Orpington kan jo fås i dværg, men jeg går ud fra det er de store du har.
Når mine store racer skrukker mister jeg altid æg under hønen, hun træder dem simpelt hen itu...nogle gange flere end andre. Jeg mister aldrig æg under dværgracerne til eksempel.
Senere når de er klækket har jeg kun gode erfaringer. De tab jeg har haft med klemte kyller er sket både under stor og lille race.

Lykke til, og velkommen til  ;D

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 12 December , 2011, 11:34 »
Velkommen på forum, Mikkel :D
Jeg tror, der er meget delte meninger om orper som skrukker. Jeg har ikke personlige erfaringer med dem.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Henrik

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 12 December , 2011, 12:27 »
Min erfaring med store Orpingtoner er at de ikke er så gode til at ruge, men fantastiske til at passe kyllingerne.
Hilsen Henrik
Bindslev/Uggerby
1,0 sort jersey
0,3 blå jersey
2,0 islænder
2,0 shetlænder
1,2 Katte
0,1 Cairn terrier
0,1 rumænsk gadekryds

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #7 Dato: 12 December , 2011, 12:34 »
Min erfaring med store Orpingtoner er at de ikke er så gode til at ruge, men fantastiske til at passe kyllingerne.

Helt enig  :)

Maskine til at ruge - hønemor til at opdrage   /o
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #8 Dato: 12 December , 2011, 12:47 »

Maskine til at ruge - hønemor til at opdrage   /o

Sådan foregår det også her  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Labaniet

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 12 December , 2011, 21:14 »
Mine to store gule orpington har udruget tilsammen 3 hold kyllinger i sommers (den ene to ræven før den nåede til at blive skruk 2. gang) 1. gang lå de med 10 æg hver, den ene udrugede 9 kyllinger og den anden 10, ingen smadrede æg. Næste gang blev jeg modig og gav hende 11 æg, det gav kun 7 kyllinger. Om det var fordi det var senere på sæsonen eller fordi hun havde for svært ved at holde alle æg varme, ved jeg ikke, men jeg holder mig til 10 fremover, selvom der ikke var nogle ødelagte ved de 11.

Så hvis du sørger for at hønen ikke kommer til at ligge med for mange æg, så kan du roligt give dem chancen for at ruge selv, de er super kyllingeførere

Venlig Hilsen

Heidi

1.3.28 Gul/Sortsømmet Orpington
0.5.17 Blandet (0.1 Sussex-Gul/sortsømmet Orpington,0.1 Gul Orpington, 0.1 Gul-Gul/sortsømmet Orpington, 0.2 Laksefarvet Farverolles)
1.0 Landmand
1.4.(1.1) shetlandsponyer
0.2 øvrige heste/ponyer
0.1 Golden Retriever