Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: 2 haner der nu slås....  (Læst 3485 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline michellep

• Passiv bruger
  • Lille Magda
2 haner der nu slås....
« Dato: 11 December , 2011, 17:02 »
Jeg fik to haner som altid har gået sammen uden problemer. Og det gik også fint det første stykke tid. Men den anden dag så jeg den hvide var skræmt og havde blod og masser af skræmmer i hovedet. Så ham satte jeg indenfor for sig selv og passer og plejer hans sår.

Det er enlig den hvide jeg helst ville beholde, men er hans selvtillid svækket for meget nu til at være en rigtig hane.?

Med silkehønen Magda :)

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: 2 haner der nu slås....
« Svar #1 Dato: 11 December , 2011, 17:19 »
Han kan sagtens komme sig og blive en god hane. Min gamle hane fik bank af en af sønnerne, men heldigvis havde jeg besøg af gode venner fra Sjælland netop den dag, og de manglede tilfældigvis en god stor hane, så de tog ham med hjem for at give ham en chance. Han lever nu i bedste velgående med en flok søde blandingshøner helt for sig selv.
Men tag og slagt bøllespiren inden du sætter din hvide hane tilbage i gården. (Skal selv have fat i øksen og hugge hovedet af et par haner en af de næste dage. De er nemlig også begyndt at slås. Men lige nu kører jeg på overgear med arbejde og julestress, så må lige se hvornår det kan passe ind. Det bliver nok desværre ikke før næste weekend):
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline michellep

• Passiv bruger
  • Lille Magda
« Svar #2 Dato: 11 December , 2011, 17:49 »
Okay.. Vi holde dem begge i live lidt endnu, for vil ikke slagte den røde hvis ikke den hvide kommer sig.. Så står jeg helt uden nogen hane og synes lige jeg havde fundet mig et par fine haner så ville være ked af at miste dem begge..

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 11 December , 2011, 18:05 »
Hvis du kun har 2 haner, syntes jeg at du skal beholde dem begge, men helst adskilt. Altid rart med en reserve hane. Ikke rart at så uden hane til foråret.

Jeg har selv altid masser af haner gående, og straks når de begynder at kæmpe, kommer de i særskildte hane boxe  ;)

Offline michellep

• Passiv bruger
  • Lille Magda
« Svar #4 Dato: 11 December , 2011, 18:27 »
Rudy: Det er desværre ikke lige mig at have en hane gående for sig selv.. Enten kan min flok enes ellers kan den ikke, og der må gøres noget ved det. Så hellere stå uden hane end have en gående for sig selv resten af dens dage...

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #5 Dato: 11 December , 2011, 18:45 »
OK, jeg har selvfølgelig fuld forståelse for din indstilling. Men så laver du sikkert ikke avlsarbejde, med forbedring af racer, vil jeg gætte på.
For i såfald er hane-boxe et must i avlsarbejdet. Og man skal huske på der er betydelig mere dyrevelfærd i at hanen går selv og hygger sig, uden at skal jagtes og trædes af andre haner dagen lang.
Men selvfølgelig er det bedste at have høner og masser af rum til det hele.
Men f.eks. mine over 40 haner, skulle så have ca. 4 høner (mindst) hver, og det bliver altså til ca. 160 høns  ;D

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #6 Dato: 11 December , 2011, 18:49 »
Og forøvrigt, skal tilføjes, at mine haner i boxe ikke går sådan til deres dages ende. KUN lige vinteren over, for enten at blive brugt i avl (det er reserve-haner der går i boxe) eller blive solgt til andre hønsegårde, eller blot slagter jeg dem.

Offline michellep

• Passiv bruger
  • Lille Magda
« Svar #7 Dato: 11 December , 2011, 18:56 »
Nej jeg har kun hanerne for at "fuldende" ens hønseflok.. Og skal nok ikke have ret meget mere end et eller to hold kyllinger. jeg har hovedsageligt mine høns for hyggens skyld og et par æg engang imellem. Og ja det er rigtig det så er bedre de går alene end de bliver hakket på. men så skal jeg bare kun have 1 hane :)

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #8 Dato: 11 December , 2011, 19:03 »
Det er altid sikrest kun at have 1 hane, men  vi er nok mange der prøver om ikke det går. Jeg har haft flokke hvor det er gået fint med 2 haner, og et par gange hvor det er gået galt fra den ene dag til den anden, så man ved aldrig.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 11 December , 2011, 19:18 »
Rudy, nu nævner du hane-boxe - hvordan ser de ud og hvordan har du indrettet dem?
Mvh Marianne