Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Gasse og andrik  (Læst 3921 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Gasse og andrik
« Dato: 10 December , 2011, 14:59 »
Jeg har en gasse der mistet sin kære her for nogle uger siden, den har nu fået ny kone og pyldrer så om hende at det er et syn...meeen, jeg har en andrik og 3 ænder gående sammen med dem, og jeg opdaget idag at andrikken bløder i hovedet og ser ud til at blive nappet af gassen.

Er det eneste mulighed at skille dem, de har ganske god plads vil jeg sige. Men måske ikke nok  :-\
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Almo

• Gæst
Sv: Gasse og andrik
« Svar #1 Dato: 11 December , 2011, 01:43 »
Uden at være ekspert på området, så ved jeg af erfaring at gaser er nogle bidske bæster og skal holdes i kort snor  ;)

Jeg holder ænder og gæs adskildt fordi jeg tidligere har haft sammenstød mellem disse og ønsker at undgå dette i fremtiden. Blev træt af at se ænder løbe skræmt onkring og gemme sig i krogene... Og det var ikke kun gasen; gæssene deltog også i mobningen.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 11 December , 2011, 10:57 »
Mine ænder og gåseparret kan godt dele gård. men jeg har flere foder og vandtrug for at de ikke skal komme op og toppes og altid kan komme til når de er sultne.

Lige så snart det bliver forår skiller jeg dem ad for så skal INTET være i nærheden af gasen ... og det hans gode ret  :)

de kommer dog ofte ud på græs så de kan få stæset rundt og afreageret lidt ... gården er primært til om natten og hvis der kommer vejr der kan true elhegnet.
Med venlig hilsen Søs

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #3 Dato: 11 December , 2011, 11:01 »
Nu har gasen jo fået ny kone, og det er jo vigtigt for ham, så han synes helt sikkert ikke det er fedt at have en andrik som konkurent, og så må han jo tæve den, og det er sikkert det han gør.. du må nok i en periode skille dem, så han kan lære sin nye elskede at kende, og sikre sig hendes gunst
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Fisker

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 11 December , 2011, 12:18 »
her er det lige modsat, jeg har en gase der forsvare alle ænder, hunner som hanner, og ællinger mod alt, jeg kunne ikke få en bedre vagthund, bare ærgerligt den intet kan stille op imod de krager der hvert eneste år koster mange ællinger, hvis ikke jeg får lukket dem inde staks de er ude af ægget.

Rasmus

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
« Svar #5 Dato: 11 December , 2011, 13:02 »
Så er gåsene sat for for sig selv og Donald håber Jeg så ´kan komme sig igen efter at have blevet pillet ved  *k *k
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline louisepedersen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 15 December , 2011, 13:58 »
Det var godt loppe- min erfaring og viden fra andre er også at ænder og gæs sammen altid fører til døde ænder eller brækkede lemmer.
De skal gå adskildt hvis ikke man er heldig som (ham med den søde gase der passer på ænderne- utroligt) kunne ikke lige huske navnet  ::)
1stk Kochin hane "Hermand" + 2 høns
8 jydske STORE kyllinger
1,1 Dansk grågæs
1 påfugl kok
3 stk katte
1 hund
1 dejlig datter og en pragtfuld manse, og nu også en lille søn!!!

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 15 December , 2011, 17:29 »
Jeg havde 3 slagteænder som voksede op sammen med mine Svanegæslinger og da de alle var store nok til at komme i søen blev de taget imod ()som altid) med "åbne arme" af de gamle 1,3 gæs.

Og det er gået helt fint med dem og også med de Sorte Svaner.

Nu er alt overskudet på nær 1,1 Svanegås og de Sorte Svaner slagtet eller solgt.

For et par år siden hentede jeg en flok Moskus ænder (1-2 års) og ville beholde 1,1 hvide af dem.
Men andrikken var meget efter især de Sorte Svaner, og det går jo ikke. Så ænderne blev solgt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub