Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Opstart andehold - og høns  (Læst 8821 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Arne

• Passiv bruger
Opstart andehold - og høns
« Dato: 07 December , 2011, 20:07 »
Hej, håber I tager godt imod et nyt medlem.

Vi bor i landejendom på landet og har 1,7 Isa Brown høns og idet vi har et lille vandhul har vi længe puslet med tanken om at holde ænder, feks 1,3 moskusænder.

Hvad siger I til og har I erfaringer med at lade ænder gå frit i (en stor) have, for at lade dem komme ind i sikkerhed om natten? Bliver de i nærheden eller er det et krav om indhegning?

Hønsene går i hønsegård - jeg er bekendt med at jeg ikke (i DK modsat DE) må sætte ænder sammen med høns. Men, men, men, hvordan står jeg når hønsene går i indhegnet hønsegård og jeg evt havde ænder gående frit for at æde snegle og hygge sig? Ville det være et problem?

På forhånd tak.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Opstart andehold - og høns
« Svar #1 Dato: 07 December , 2011, 20:12 »
Velkommen på forum, Arne :D
Jeg har ikke noget videre forstand på ænder, men det er der andre her, der har /o
Mht. at lade ænderne gå frit, skal du bare få dem til at love, at de aldrig går nærmere hønsegården end 15 m. (Lidt ligesom jeg har fortalt mine høns, at de ikke må drikke af vandet i vandpytterne ;D )
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 07 December , 2011, 20:19 »
Jeg har det beskrevet setup.
En lille sø med et par moskus og så en hønsegård en 30-50m væk..

Jeg har et andehus til dem, men det skal lige flyttes da et større dræn projekt lige skulle smadre det meste af det :(
Lige nu sover de på en lille ø ude i midten. Jeg tænker lidt over hvordan det skal gå når der kommer is på, men jeg er ikke voldsomt plaget af rovdyr...

Offline Arne

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 07 December , 2011, 20:21 »
Hej Marianne.

Det er det jeg mener. Enten skal jeg lave en buffer zone, altså en ekstra indhegning på 15m, en form for "ingenANDsland", så der ikke kan være interaktion mellem de to racer.
Alternativt skal man klikkertræne ænderne og få dem til at skrive under på at de ikke går for tæt på hønsegården.  :D

Men, er reglerne så strikse at selv om de ikke går sammen så skal jeg ligefrem til at lave en ekstra buffer indhegning?

Så tror jeg mit eneste spørgsmål jeg mangler svar på er om de kan gå frit uden at de smutter deres vej, hvis de som kompensation får dræbersnegle, foder, vand, vandhul og husly?  /o

Offline Arne

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 07 December , 2011, 20:23 »
Hej Jesper - det er præcis det samme jeg ville have. 50m til ændernes sø, men de ville så kunne gå frit rundt i haven. Gør dine det?

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 07 December , 2011, 20:53 »
Ja de går frit i haven/skoven/engen og kommer ikke i nærheden af mine indhegnet høns. Og jeg har ingen problemer med de smutter, indtil videre. Jeg har ikke klippet styre fjer på dem og nyder at se dem "flyve" rundt på engen de har adgang til.. - Det er selvfølgeligt i sats at gøre og hvis jeg skulle have et helt nyt par, ville jeg nok lave en midlertidig indhegning samt klippe styrefjer på dem,de første par måneder... Så længe der er mad nok og de ikke bliver stresset, så er der jo ingen grund til at flytte et andet sted hen :)

Som der står i Lenes link:
"For at undgå smittespredning skal der være en passende afstand mellem svømmefuglenes og hønsefuglenes
indhegninger. Hvor stor afstanden skal være, afhænger af forholdene."

Der bliver snakket lidt yderligere omkring lovene i den her tråd:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=21769.0