Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken hønserace skal jeg vælge til vores niece???  (Læst 7458 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kentogrikke

• Passiv bruger
Hvilken hønserace skal jeg vælge til vores niece???
« Dato: 06 December , 2011, 21:12 »
Hej Alle sammen

Jeg vil gerne have lidt hjælp. Vi er jo stadig lidt nye indenfor at have høns. Vores niece er blevet så vildt med høns efter at vi er begyndt at have høns, at hun også vil have høns. Vi har nu aftalt med hendes mor at hun skal have dem i fødselsdagsgave, men hvilken høns? Vi har selv Isa brown, Orpington og Brahma. Brahma hønsene virker ikke så tillidsfulde som de andre. Vi vil gerne have nogle høns, som er meget tillidsfulde og gerne en mindre race, måske noget dværg... Hvad skal vi vælge? og hvis der er nogle som har 2 høns til salg i østjylland.

Med venlig hilsen
Kent

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvilken hønserace skal jeg vælge til vores niece???
« Svar #1 Dato: 06 December , 2011, 21:34 »
Jeg kan varmt anbefale dværgmaran, de er uendeligt tillidsfulde, mange af dem jeg har/har haft, kan man samle op, en del flyver ligefrem op og sætter sig på mine skuldre eller arme, eller når vi sidder og drikker kaffe i haven flyver de op på skødet af os.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

kyllingesalg

• Gæst
« Svar #2 Dato: 06 December , 2011, 22:19 »
Hej.  ;D

Jeg vil sige dværg silkehøns. Dem kan hun jo gøre tamme og holde som kæledyr. Et andet bud kunne jo være Serama. De er jo så små som de kan blive.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 06 December , 2011, 23:54 »
Nu skulle hun jo have høns og ikke solsorte.  ;) ;)

Jeg ville umiddelbart anbefale Orpington. Sædvanligvis dejlige og rolige høns. De findes også i dværgversion, hvis det skulle være. Jeg ville umiddelbart anslå at dværgorpington er lidt større end stor silke.
Mvh
Erik Andersen

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #4 Dato: 07 December , 2011, 05:29 »
Der er så mange forskellige racer at vælge imellem. Har hun været med på en udstilling og se nogle forskellige racer. Hvilke nogle synes hun er smukke. Både farve og racemæssigt.

Det vil hjælpe os bedre til at foreslå en race.

Jeg har selv gode erfaringer med Dværg Wyandotter og især Antwerpener skæghøns. Hvilke er to racer der findes i næsten alle farver.

Kan hun nå at komme med på LU for så er der noget at vælge imellem. Her kan man tit også finde nogle dyr til salg. Jeg kan huske at jeg fik et gavekort med masser af billeder og så fandt vi det jeg ville have efterfølgende. Det kunne også være en mulighed for at hun fik det rigtige fra starten.
« Senest Redigeret: 07 December , 2011, 05:34 Fra Frank H. Kristensen »
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 07 December , 2011, 07:43 »
Jeg synes, Franks forslag er rigtig godt. Antwerpnerne er små og mægtig hyggelige. De bliver hurtig meget tamme og er søde, sjove og kvikke. Æggene er selvfølgelig små..men hvis hun skal forsyne familien med æg, må man jo bare have et par høns mere :-)

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #6 Dato: 07 December , 2011, 07:53 »
nu giver man af princip aldrig  <+ aldrig dyr i gave, og slet ikk til børn, gi dem et hønsehus eller et kanin bur men aldrig dyr, det er i mine øjne respektløs overfor dyret.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 07 December , 2011, 08:10 »
Kristian, nu skriver Kent jo, at det er efter aftale med pigen mor, at hun skal have dem i fødselsdagsgave, og så er den ged jo barberet.
Selvfølgelig giver man ikke dyr i gave uden forudgående aftale, hverken til børn eller voksne.
Vi har nu aftalt med hendes mor at hun skal have dem i fødselsdagsgave, men hvilken høns?
Jeg tror, det bliver hendes allerbedste fødselsdagsgave, som hun vil huske i mange år. /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 07 December , 2011, 09:30 »
Jeg har da givet min nieces dreng en kanin i fødselsdags gave, efter nøje aftale med min niece. Nøj hvor blev han glad. Han fik den også en dag hvor han ikke holdt sin fødselsdag, så der var ro, orden og kun opmærksomhed om kaninen.

En mand købte i år nogle Brahmaer af mig, som hans kone havde ønsket sig. Det blev også en succes.

Så dyr i gaver er både og, for dem som tropper op med en dværggede buk eller en shetlandshingst bare for at være morsommme. Det er synd for dyret og fuldstændigt ude i hampen.

Og juleaften er heller ikke lige aftenen til at give dyr væk i. Jeg fik min første pony af min far 2. juledag. Hvor vi besøgte dem som skulle have ponyen opstaldet.

Så alting med måde og omtanke.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Poul Harkjær

• Passiv bruger
  • En blomst er naturens sjæl
    • Familien Harkjær
« Svar #9 Dato: 07 December , 2011, 09:36 »
Ja jeg vil helt klart mene dværg silkehøns!

For resten, har jeg lige netop 2 sorte dværgsilkehøns til salg !!
1.2 store silkehøns
0.4 Islandske landnamshøns
0.1 Islandsk fårehund

Offline Henrik

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 07 December , 2011, 11:00 »
Vi har lige fået 1,2 krøllede dværg kochin og de er da noget af det mest tillidsfulde og anderledes vi har mødt. Utrolig tamme selv om de ikke er vant til at komme i hænder hele tiden.
De er så ikke lige så nemme at finde.
Ellers vil jeg også anbefale Orpington i dværg.
Hilsen Henrik
Bindslev/Uggerby
1,0 sort jersey
0,3 blå jersey
2,0 islænder
2,0 shetlænder
1,2 Katte
0,1 Cairn terrier
0,1 rumænsk gadekryds

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #11 Dato: 07 December , 2011, 11:23 »
Hvor gammel er niecen? Dværgsilkehøns er fint til de små størrelser (og enkelte granvoksne mænd ;D ;D ;D) men hvis ægstørrelsen skal være OK, ægproduktionen rimeligt stor og ægfarven (turkis) noget at prale af i skolen - så vil jeg da foreslå Araucana. Det er de mest storsnakkende sluddergøjer, jeg har være ude for. ALTID i hælene på én med en kommentar til , hvad man laver. Tigger hæmningsløst og sidder meget gerne på skødet (men stjæler kagen af kaffebordet ::)). Det må være til at opdrive landet over efterhånden, selv i Østjylland ;).
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #12 Dato: 07 December , 2011, 11:40 »
Jeg vil også gerne vide hvor gammel hun er? Er hun et lille barn er en orpington måske ikke lige den høne hun skal starte med. Den er simpelthen for stor, mens silker har en perfekt størrelse til et lille barn.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #13 Dato: 07 December , 2011, 15:28 »
det gør man bar ikk, aftale eller ej i min verden, hvordan i andre vil behandle dyr er ikk min sag

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 07 December , 2011, 15:33 »
en dværg Orpington har da en ganske fin størrelse Jean!
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.